... כמה זה שאני עצוב, זה נגרם מכך שאני חולה, ועד כמה זה נובע רק ואך ורק מכך שאני חולה, אולי זה נובע מסיבות אחרות נוספות וכולי. ולא אכנס לכאן לסדר שצריך לבצע את
השאלות הנל? כי הסדר עצמו תלוי כל מקרה לגופו. אבל כן נניח שאלו 4
השאלות שמבצעים בניתוח סיבתיות. ועכשיו אוסיף, כי בעצם לכל אחת מ 4
השאלות הנל, כנראה שתגיע תשובה כלשהי. ועכשיו אוסיף, כי על כל תשובה שתופיע לכל שאלה, אפשרי להמשיך לחקור
ולשאול, מי אמר שהיא נכונה. דהיינו? מה הסיבה של התשובה שהתקבלה לכל אחת מ 4
השאלות הנל. לדוגמה: שאלה: האם באמת ועד כמה אני עצוב? תשובה: כן, אני מאוד עצוב. אז נוכל
לשאול על התשובה, מי אמר ומה הסיבה ומה ההוכחה לכך שאני מאוד עצוב. ואז בעצם תתקבל לכך תשובה כלשהי? שתהפוך את התשובה, למשפט חדש של סיבתיות שגם אותו אפשרי ... ניתוח סיבתיות. לדוגמה: שאלה: האם באמת ועד כמה אני זה שאני חולה מחייב את זה שאני אהיה עצוב? תשובה: כן, אני לא רוצה להיות חולה ולכן כשאני חולה אני עצוב. אז נוכל
לשאול על התשובה, האם באמת ועד כמה אני לא רוצה להיות חולה? מי אמר? והאם באמת ועד כמה הכרחי שאם אני לא רוצה משהו, אז שאם הוא יקרה, אז אני אהיה עצוב? או במילים אחרות, כל תשובה לכל שאלה שהמוח נותן לכל שאלה בתהליך של ניתוח סיבתיות, אפשרי להמשיך לחקור
ולשאול מי אמר שהתשובה נכונה. ואז יתקבל משפט של סיבתיות חדש שאפשרי לחקור גם אותו. האם כדאי להמשיך לחקור את הניתוח סיבתיות עד אין סוף? תשובה, רק אם רוצים. ...