... למשל: אם אדם מספר שקנה נעליים חדשות, אפשר לשאול: למה דווקא את הנעליים האלה? איך זה גרם לך להרגיש?. שאלות אלו חושפות אם הוא אוהב אופנה, תחרותיות,
תשומת לב או נוחות. אם אדם אומר שהיה לו יום קשה בעבודה בגלל לקוחות ... באמצעות חיבור של ההתנהגות הרצויה לדברים שהוא כבר אוהב, והימנעות מהתנהגות לא רצויה לדברים שהוא כבר פוחד מהם. לדוגמה, אם ילדה אוהבת להיות במרכז
תשומת הלב ופוחדת להיות לבד, אפשר ליצור אצלה התניה מחשבתית שהכנת שיעורי בית תוביל
לתשומת לב חיובית מההורים, ואי הכנת שיעורים תוביל להיעדר
תשומת לב או להישארות לבד. כך הילדה תאמין שכדאי לה להכין את השיעורים. ... איך הוא מסביר את עצמו? כאשר מנסים להשפיע על בן או בת משפחה (למשל ילד שמסרב להכין שיעורים), אפשר לחבר פעולה רצויה למשהו שהוא כבר אוהב (כמו מתנה או
תשומת לב) ולהרחיק פעולה לא רצויה ממשהו שמפחיד אותו או נתפס אצלו כרע. ... לשאול: למה דווקא הנעליים האלו? מה אהבת בהן? ולהעמיק בשאלות כמו איך זה גרם לך להרגיש? מה אתה אוהב בקנייה הזו? וכך מגלים אם הוא מחפש חידוש, אופנה,
תשומת לב, נוחות וכו. מישהו מספר שעבד קשה וחזר הביתה מוקדם בגלל ריבוי ... להימנע ממנו (בדידות, מחסור, לחץ). איך לשתול מחשבות כשמגלים מניעים דרך שיחות חולין? לאחר שמזהים מה באמת האדם רוצה (למשל הילדה שלי אוהבת להיות מרכז
תשומת הלב) ומה הוא פוחד שיהיה לו (למשל היא לא רוצה שיעזבו אותה לבד), ... ההתנהגות שרוצים לעודד למה שטוב בעיניה, ולחבר את מה שלא רוצים שיעשה למה שמפחיד אותה. כך נוצרת התניה במחשבה שלה: אם אעשה את מה שמבקשים ממני, אזכה
לתשומת הלב שאני אוהבת. אם לא אעשה, אולי איענש בבדידות או בהרחקה. כיצד ...