פיתוח יכולת חשיבה אנליטית - איך לשפר את החשיבה? איך לפתח את החשיבה? איך לפתח חשיבה מעמיקה? איך ליצור נושאי שיחה? איך לפתח שיחה? איך מפתחים שיחה? מהי שיחה מעמיקה? שיפור יכולת חשיבה... הוא עצמו כך ולא אחרת, בדיוק כמו בשלב 1 הנל. וכך אפשר להמשיך ולהעמיק, בדרך זו שבכל פעם שרואים תוצאה כלשהי, שואלים עליה מה הסיבה שלה. ועל הסיבה עצמה, ממשיכים לשאול מה הסיבה שלה עצמה. שלב 4 - אפשרות ... האם Y הוא סיבה מחייבת או סיבה מאפשרת ביחס ל X. זא באפשרותך לשאול, האם הסיבה Y שמובילה אל התוצאה X, האם הסיבה הזאת מחייבת את התוצאה להיות כך ולא אחרת, או שמא עדיין למרות הסיבה Y,עדיין התוצאה X לא מחויבת להתרחש בגלל הסיבה Y. זא האם קיומה של הסיבה Y, מחייב בהכרח שתקרה התוצאה X, או שמא הסיבה Y יכולה להוביל לתוצאה X, אך היא לא מחייבת את התוצאה X להתרחש. ומכאן יש עוד 2 דרכים להמשיך. באפשרות הראשונה התשובה שתתקבל היא, שהסיבה Y לא מחייבת את X ... האפשרות, שהתשובה שתתקבל היא, שאכן הסיבה Y, מחייבת את האפשרות X להתרחש. דהיינו, שקיומה של הסיבה Y, מחייב את התוצאה X. ואז אפשר להמשיך לפתח את החשיבה ולהמשיך להעמיק ולשאול, למה ומה הסיבה שבגללה הסיבה Y מחייבת את התוצאה X להתרחש?! ועל כל תשובה שתתקבל כסיבה כלשהי, אפשר להמשיך בשלב 4 ולשאול שאלות על הסיבה עצמה... שלב 4 - אפשרות 3 - כמו כן, כאשר גילית סיבה Y כלשהי, שלדעתך מובילה לתוצאה X כלשהי, באפשרותך לשאול גם על הקשר סיבה תוצאה הזה, שאלה נוספת שהיא: האם רק Y יכול / גורם לתוצאה X, או שמא יכולות להיות עוד סיבות נוספות Z, שגם הן יכולות לאפשר / לגרום לתוצאה X להתרחש?! דהיינו, האם רק הסיבה הזאת יכולה להוביל לתוצאה הזאת, או שמא יש גם עוד סיבות שיכולות להוביל לתוצאה הזאת?! ועכשיו יכולה להיות תשובה שתטען, שאכן רק הסיבה Y, יכולה לגרום לתוצאה X, ושלא יכולה להיות סיבה אחרת לכך ש X יתרחש. ועל זה אפשר להמשיך לשפר את החשיבה ולשאול, למה רק Y יכול להוביל לתוצאה X, ולמה לא יכולות להיות עוד סיבות נוספות שיובילו ל X?! ועל כל תשובה שתתקבל כסיבה כלשהי, אפשר להמשיך ... ואז באפשרותך לשאול, ולמה קרתה סיבה Y כלשהי?! האם היא הייתה חייבת לקרות?! והאם הסיבה Y הייתה חייבת להוביל לתוצאה X?! ואולי התוצאה X קרתה בכלל בגלל משהו אחר לגמרי?! ובסיכומו של דבר, הרעיון הוא להראות, שיש מבנה של סיבתיות ושל סיבה ותוצאה בכל הרעיונות שהאדם מתבונן בהם. ויש מבנים של שאלות, שבאמצעותם האדם יכול לשפר את החשיבה ולפתח את יכולת החשיבה ... של שאלות על מנגנון הסיבתיות של האירועים השונים. עד שבסופו של דבר, האדם שחוקר לעומק את כל מבנה הסיבה והתוצאה של המציאות, הוא מגלה את מה שכבר ביארתי במקומות אחרים...