... להבין את האמת כאשר עולם
המושגים שונה? איך להבין את האמת כאשר עולם
המושגים שונה? אליעד כהן מתייחס בהרצאתו לשאלה החשובה - איך להבין את האמת כאשר עולם
המושגים שלנו שונה? הוא מסביר
שמושגים הם רק מילים שבעזרתן אנחנו מעבירים רעיונות. לעיתים קרובות אנשים ששומעים את
המושגים שבהם הוא משתמש, חושבים שהוא אינו מבין את
המושגים בצורה נכונה, או אפילו מסלף אותם, אך העניין האמיתי אינו טמון
במושגים עצמם, אלא במה שנמצא מאחוריהם. לדוגמה, המילה נו באנגלית (No) מסמלת ... האמיתית אינה נמצאת במילה עצמה אלא בכוונה ובמסר שעומדים מאחוריה. לכן כאשר אנו שומעים
מושג שאנחנו לא מסכימים איתו או שאנחנו חושבים שהוא שגוי, עלינו לשאול את עצמנו - מה הכוונה האמיתית של הדובר, מה באמת עומד מאחורי המילים? הוא מביא דוגמה נוספת באמצעות
מושגים כמו לוגיקה, אלוהים, אמת או זמן. הוא מסביר שלעתים
המושגים האלה נתפסים שונה לגמרי במקומות שונים או אצל אנשים שונים, ולכן השפה
והמושגים עצמם הם רק כלי לתקשורת של רעיונות עמוקים יותר. לדבריו, גם אם אדם יבין לגמרי את
המושגים שבהם הוא משתמש, זה לא בהכרח אומר שהוא באמת הבין אותו. זאת מאחר וכל
המושגים שבהם אליעד משתמש הם בסופו של דבר רק משל ונמשל לרעיונות עמוקים ... בכך שהם מתרכזים במילים שנאמרות ולא שואלים את עצמם מה המשמעות האמיתית, מה מסתתר מאחורי
המושגים. הוא מדגיש שאם אנשים באמת היו מנסים להבין מה המשמעות העמוקה שעומדת ... לשום התקדמות אמיתית של האדם. אדם צריך בעצמו לבדוק את הדברים לעומק. המטרה היחידה של השימוש
במושגים ובדוגמאות השונות היא לתקשר רעיונות עמוקים ולאפשר תקשורת שכלית, ... אלא נמצאת מעבר לכל זה. המסר הסופי שאליעד רוצה להעביר הוא שכל מה שנאמר, כל הרעיונות וכל
המושגים, הם רק ביטויים חלקיים וצמצומים של משהו עמוק הרבה יותר - האחדות ... שבו כל הסתירות נעלמות וכל נקודות המבט השונות משתוות בערכן. הוא מחדד ואומר שאם מישהו חושב
שהמושגים שהוא משתמש בהם הם שגויים או לא מדויקים, עליו לא לנסות להתמקד בזה, ... היא - מה המשמעות האמיתית של הדברים? מה מסתתר מאחורי המילים הללו?. בסיכומו של דבר, השפה
והמושגים הם רק הלבוש החיצוני של רעיון עמוק יותר. מטרתם של
המושגים היא רק להוות אמצעי תקשורת שיעזור לאנשים להגיע בעצמם להבנה פנימית של האמת האחת והאוניברסלית. איך להבין
מושגים מופשטים? מה עומד מאחורי המילים? מהי משמעות עמוקה? כיצד להבין את ...