... ההיגיון הדמוקרטי, לפיו ראש הממשלה מייצג את רצון רוב העם. ראש ממשלה נבחר בבחירות, ישירות או בעקיפין דרך מפלגות, ולכן רק רוב העם יכול
להחליט להחליף אותו. אם נאפשר לגורמים אחרים, כמו בית המשפט, להדיח ראש ממשלה, אנו מסתכנים ביצירת מצב שבו פקידים בודדים או קבוצות אינטרס יוכלו לעקוף את רצון העם. אליעד מסביר זאת באמצעות דוגמאות מפורטות, כגון: דוגמת ההתנקשות הפיזית ביצחק רבין על ידי יגאל עמיר, הממחישה את הסכנה
שבהחלטה של אדם יחיד להדיח ראש ממשלה שנבחר על ידי רוב העם. באותה מידה, הדחה משפטית עשויה להוות התנקשות חוקית בדמוקרטיה. דוגמה נוספת היא החשש שניתן יהיה לנצל תלונות וחקירות ככלי ... או כתב אישום, ולהדיח את ראש הממשלה בלי שהרוב יבחר בכך. הדגשה של סכנת הכוח הבלתי מוגבל של היועץ המשפטי לממשלה או של בית המשפט העליון
להחליט מי ראוי לכהן. המצב הזה מסוכן כי הוא מאפשר למיעוט קטן, של שופטים או פקידים, לשלוט על רוב העם. מה הסכנות במשפט ראש ממשלה מחליפים רק בקלפי? למרות ההיגיון הדמוקרטי, המשפט הזה מוביל למצבים בעייתיים ואפילו אבסורדיים. אם ניקח את העיקרון עד הקצה, נגלה סכנות משמעותיות: המשפט נותן לגיטימציה
מוחלטת לכך שכל אדם, אפילו רוצח כמו יגאל עמיר, או עבריין מורשע כמו פאבלו אסקובר, יוכל להיבחר לראשות הממשלה, ואין אפשרות חוקית לפסול אותו. אליעד מדגים כיצד זה מוביל לכך שראש ממשלה יוכל ... לרעה של הכוח השלטוני. אליעד מציין מספר סיבות לכך שיש לאפשר זאת: אם אין אפשרות להדיח ראש ממשלה שמבצע פשעים, הדבר נותן לו חסינות
מוחלטת לפעול כרצונו, בלי פחד מתוצאות משפטיות. הוא מסביר שאם ראש ממשלה יודע שאין לו גבול, הוא יכול לפעול נגד האזרחים, נגד חופש הביטוי, וליצור משטר טוטליטרי, תוך ניצול משאבי המדינה לטובת עצמו. אליעד מציג את האבסורד שאם נעניק חסינות
מוחלטת לראש הממשלה, נצטרך לתת חסינות דומה לכל נבחר ציבור, כולל ראש עיר, חברי כנסת, וחברי מועצה, מה שיפגע קשות בשלטון החוק. הוא מבהיר כי אם לא נוכל להדיח נבחרי ציבור באמצעים משפטיים, ... - באילו מקרים ראש ממשלה יכול להיחקר, באילו מקרים ניתן להעמיד אותו לדין ובאילו מקרים הוא חייב לפרוש מתפקידו. חייבת להיות הפרדה
מוחלטת בין פשעים פוליטיים (כגון אי הסכמה פוליטית) לבין פשעים פליליים (כגון שוחד או מרמה). חשוב למנוע שימוש לרעה במערכת המשפט להדחת מנהיגים מטעמים פוליטיים, אך יש לאפשר לה לפעול במקרה ... מנגנונים כמו הצבעת אי - אמון בכנסת או משאל עם יכולים להוות פתרון ביניים שיעניק לעם דרך להביע את רצונו בצורה מפורשת, ללא תלות
בהחלטת בית המשפט בלבד. מה המסקנה הסופית? המשפט ראש ממשלה מחליפים רק בקלפי הגיוני מצד אחד, כי הוא מגן על הדמוקרטיה, אך מצד שני הוא מסוכן אם הוא מנוצל לרעה ומונע פיקוח וביקורת ... ופגיעה בזכויות האזרחים. למה ראש ממשלה מחליפים רק בקלפי? חסינות לראש הממשלה - בעד או נגד? האם דמוקרטיה יכולה להפוך לדיקטטורה? מי
מחליט מי יכול להתמודד בבחירות? האם מערכת המשפט פוגעת בדמוקרטיה? חוק החסינות לראש הממשלה האם ראש ממשלה מעל החוק? האם המשפט ראש ממשלה מחליפים רק בקלפי נכון או לא? המשפט ראש ממשלה ... - היטלר, למשל, נבחר בבחירות חופשיות, אבל ברגע שנבחר, הוא שינה את חוקי המדינה כדי לשלוט ללא התנגדות. בעיות בשיטת הבחירות - מי
מחליט מי רשאי להתמודד? מי
מחליט מי רשאי להצביע? אם ראש ממשלה יוכל לשלוט על החוקים הללו, הוא יכול להפוך את המדינה לדיקטטורה. צורך בפיקוח משפטי - כדי למנוע ניצול לרעה, צריכה להיות מערכת שתוכל להדיח ראש ממשלה אם ... ראש ממשלה מחליפים רק בקלפי יש בו היגיון רב, כי הוא שומר על עקרונות הדמוקרטיה ומגן על בחירת הציבור. מצד שני, אם נצמדים אליו באופן
מוחלט, עלול להיווצר מצב שבו ראש ממשלה פועל בצורה פלילית ואי אפשר לעצור אותו. לכן, יש צורך לקבוע גבולות ברורים: מצד אחד, לוודא שבית המשפט לא ישמש ככלי פוליטי להדחת ראש ממשלה, ומצד ...