9:25מיומנויות למידה, איך לדעת שהבנת? איך לדעת להסביר? איך להסביר נכון? איך להסביר את עצמך? איך לגרום למישהו להבין אותך? איך תדע שהבנת? איך להסביר לעובדים? תקשורת זוגית, תקשורת בזוגיות... הנושא ולא רק מדקלם מושגים. איך אפשר לדעת אם ההסבר שלך מספיק ברור? על פי אליעד, הדרך הטובה ביותר לבדוק את בהירות ההסבר שלך היא לשאול את עצמך איך הייתי מסביר את זה לילד?. אם ההסבר עדיין מורכב או ... האדם השני מסכים עם אותן הנחות יסוד. אם הוא אינו מסכים, יש לברר מדוע ולשאול שאלות נוספות שיגרמו לו לבדוק את הנחות היסוד שלו עצמו, עד שיגיע בעצמו לאותה המסקנה. דוגמה לשימוש בשאלות מכוונות על נושא הבדידות: אם אתה מאמין שטוב להיות לבד לפעמים, והאדם השני חושב שאסור להיות לבד, במקום לומר לו ישירות שהוא טועה, עליך לשאול שאלות: למה אתה חושב שזה לא טוב להיות לבד? האם רוב האנשים מבלים יותר זמן לבד או בחברה? איך אפשר לבדוק את זה מבחינה סטטיסטית? אם האדם טוען שרוב האנשים נמצאים בחברה, המשך בשאלות מכוונות: על סמך מה אתה אומר את זה? האם כשאדם נמצא בחברה אבל מרגיש לבד, האם זה נחשב לזמן לבד או לא? כך, האדם מגיע לתובנות בעצמו ומבין את הנושא לעומק. איך ליישם את השיטה הזו במקום העבודה? כאשר ... ולא לתת תשובות ישירות. טכניקה זו יעילה מאוד בכל תחומי החיים: במקום העבודה, בזוגיות, ובתקשורת בין אישית בכלל. איך לבדוק אם הבנתי משהו? איך להסביר רעיונות לאחרים? שכנוע באמצעות שאלות מכוונות איך לגרום למישהו להבין משהו לעומק? שיפור תקשורת במקום העבודה איך להתווכח בצורה חכמה? איך לבדוק אם באמת הבנת משהו? כאשר אדם רוצה לבדוק אם הוא באמת מבין משהו, הדרך הפשוטה והיעילה ביותר היא לנסות להסביר אותו לאחרים. ההסבר מאלץ את האדם להבהיר לעצמו את המידע, לזהות חוסרים בהבנה ולוודא שהוא מסוגל להביע את הידע בצורה ברורה ומובנת. כתיבה היא דרך נוספת לבדיקה זו, משום שהיא מחייבת סדר והיגיון במחשבה, ממש כמו דיבור בפני מישהו אחר. השלב הבא: להסביר לילד כדי לבדוק אם באמת הבנת נושא, כדאי להסביר אותו לילד. ילדים אינם מחזיקים בהנחות יסוד מורכבות, ולכן חייבים לפשט את ההסבר ... לא העמיק בהם. כאשר מצליחים להסביר רעיון לילד בצורה שהוא מבין, זו הוכחה לכך שההבנה שלנו עמוקה ואמיתית. איך לבדוק אם ההסבר שלך ברור? לאחר הסבר כלשהו, כדאי לשאול את עצמך: אם הייתי צריך להסביר את זה לילד, איך ... אני חושב שמה שאני אומר הוא נכון? לזהות את הנחות היסוד שלך - מה גרם לך להגיע למסקנה זו? לבדוק אם האדם השני מסכים עם ההנחות הללו - אם הוא לא מסכים, יש לברר מדוע. לשאול אותו שאלות שיגרמו לו לבדוק את עמדתו - כך הוא יוכל להגיע בעצמו לאותה מסקנה. דוגמה ליישום: הסבר על בדידות אם אדם מאמין שלפעמים טוב להיות לבד, אך מישהו אחר טוען שאסור להיות לבד, ניתן לשאול: למה אתה חושב שזה לא טוב להיות לבד? האם לדעתך אנשים נמצאים יותר זמן לבד או בחברה? איך ניתן למדוד זאת מבחינה סטטיסטית? אם האדם השני טוען שרוב הזמן אנשים נמצאים בחברה, ניתן לשאול: ... סמך מה קבעת זאת? איך סופרים את זה? האם מחשיבים גם זמן שבו אדם נמצא עם אחרים אך מרגיש לבד? שימוש בגישה זו במקום העבודה כאשר מנהל מסביר משהו לעובד, ישנן שתי אפשרויות: לומר לעובד תעשה ככה, ללא הסבר. ... את עצמך: למה אני חושב שככה זה נכון? לאחר מכן, יש לשאול את בן הזוג: מה דעתך על זה? ולבדוק אם הוא מסכים עם הנחות היסוד שלך. אם הוא לא מסכים, אפשר לברר יחד מה עומד בבסיס חוסר ההסכמה. מה קורה כשמידע מבוסס על ניסיון בלבד? לפעמים אדם בטוח במשהו רק כי הוא חווה אותו מניסיון, אך מתקשה להסביר למה זה נכון. למשל, אדם יודע ... עם זאת, עדיף לנסות למצוא את ההיגיון מאחורי הניסיון, כדי שניתן יהיה להסביר אותו לאחרים. סיכום הדרך הטובה ביותר לבדוק אם באמת הבנת משהו היא לנסות להסביר אותו לאחרים, ובעיקר לילדים. אם ניתן להסביר נושא במילים פשוטות, זה סימן ... כאשר מידע מבוסס רק על ניסיון, עדיף לנסות להבין את ההיגיון שעומד מאחוריו, כדי להצליח להסביר אותו לאחרים. איך לבדוק אם הבנתי משהו? איך להסביר רעיונות לאחרים? שכנוע באמצעות שאלות מכוונות איך לגרום למישהו להבין משהו לעומק? שיפור תקשורת ... זה לא חשוב לך אם הבינו אותך או לא אוקי. ש: אוקי אז נגיד אני חושבת שזה טוב להיות לבד שזה טוב. אליעד: אוקי ונגיד אבל שאת רוצה שמישהו יבין את זה ושהוא יסכים איתך לזה כאילו מתוכו שזה יהיה שלו, אוקי ונגיד הוא אומר אני חושב שזה לא טוב להיות לבד אסור להיות לבד אוקי נניח, עכשיו אז מה צריך לעשות את צריכה לשאול את עצמך למה אני חושבת שמה שהוא אומר זה לא נכון, למה את חושבת שזה בסדר נגיד להיות לבד או זה טוב להיות לבד? ש: כי ככה אתה לא צריך שום דבר אתה כאילו טוב לך ככה אתה לא צריך להתאמץ בשביל להרגיש טוב. אליעד: כי אם אתה לבד אתה לא צריך שום דבר כדי להתאמץ, אוקי אז את אומרת לבן אדם השני תגיד לי מה אתה חושב אני צריכה הוא נגיד אומר לך תקשיבי אבל זה לא טוב להיות לבד את אומרת לו ואת רוצה שהוא יגיד לך שזה טוב להיות לבד לא שתגידי לו שזה טוב והוא יגיד לך כן, את אומרת לו ומה עם זה שה - default שלנו זה להיות לבד וככה לא צריך שום דבר כדי להתאמץ כדי להרגיש טוב ועכשיו יכול להיות שהוא יגיד לך נכון לכן טוב להיות לבד והוא יכול להגיד לך לא מה פתאום ה - default שלנו זה להיות בחברה. מה את חושבת שה - default שלנו זה להיות בחברה או להיות לבד מה ברירת המחדל? ש: זה תלוי בסיטואציה. אליעד: לא תמציאי ביחס למה שאת אמרת נגיד שאת אומרת לו. ש: להגיד לו רוב הזמן אתה לבד נגיד. אליעד: יפה, עכשיו איך הגעת למסקנה שרוב הזמן אתה לבד? ש: סטטיסטיקה. אליעד: יפה אז את אומרת לבן אדם השני תגיד לי ומה הסטטיסטיקה אומרת שרוב הזמן אתה לבד או לא? את לא רוצה לדחוף לו את התשובה תקשיב אבל רוב הזמן אנחנו לבד את שואלת אותו ומה הסטטיסטיקה אומרת איפה אנחנו יותר זמן לבד או לא לבד ואם הוא יגיד לך לא ...