5:54אנורקסיה, הפרעת אכילה, הפרעת התנהגות, בעיות אכילה, ירידה במשקל... של האדם הסובל מההפרעה. אליעד כהן מדגיש כי המפתח המרכזי לטיפול הוא בירור יסודי של הסיבות והגורמים שמונעים מהמטופל לאכול. לא מדובר בכפייה או בשכנוע חיצוני בלבד, אלא בניתוח עמוק ומפורט של כל האמונות, הפחדים והמחויבים הפנימיים של האדם. ... מצב קבוע או מחויב המציאות, אלא תהליך שהחל בנקודת זמן מסוימת ויכול להשתנות. לדוגמה, אם הבחורה אומרת שהיא הפסיקה לאכול בגלל פחד להשמין, צריך להבין למה הפחד הזה קיים אצלה. אולי היא הייתה מלאה בעבר וחוותה הערות פוגעניות, אולי ... תכיר ביתרונות האלה ותהיה מודעת להם, כך ההסתייגות והרתיעה שלה מאכילה עשויות לרדת. מדוע חשוב לא להכריח אדם אנורקסי לאכול? נקודה משמעותית נוספת שאליעד כהן מדגיש היא שאין טעם להכריח את המטופל לאכול. כפייה יוצרת התנגדות, ודווקא מחזקת את ההפרעה. הוא מדגים כי במקום לומר למטופלת את חייבת לאכול, עדיף לגשת אליה בצורה מכילה ואמפתית: אין בעיה שאת לא אוכלת, אבל בואי נבין את ההיגיון שלך. אולי נוכל ... מבררים כיצד התחיל התהליך, ניתן לגרום לו להבין שמדובר במצב שנוצר ולא משהו מחויב וקבוע. מדוע אדם אנורקסי מפחד לאכול? במקרים רבים, אנורקסיה נובעת מפחד מהשמנה, שמתפתח לאמונה שאכילה היא דבר שלילי. לעיתים, פחד זה קשור לחוויות עבר של ... הוא יכול להתחיל לראות אפשרות לשינוי. מדוע כפייה אינה הפתרון? אם ניגשים למטופל בגישה של כפייה - את חייבת לאכול - לרוב ייווצר אפקט הפוך של התנגדות. במקום זאת, יש לגשת מתוך הבנה והכלה: אין בעיה שאת לא אוכלת, ... אליעד: בחורה שרוצה להיראות כמוה ואז כל מה שהיא עושה אחרי שהיא אוכלת. ש: ואז היא כאילו מפסיקה כמעט לאכול וכל הזמן יורדת במשקל יורדת ויורדת, לוקחים אותה לטיפולים ולזה ושוקלים אותה שוב עוד שבעים גרם ירדו. אליעד: אוקי ולמה היא לא רוצה לאכול כי מה, איזה מחויב נכנס לה לראש? ש: לא חקרתי את זה. אליעד: אוקי אז מה השאלה באופן כללי מה לעשות? ש: איך מטפלים. אליעד: אז בגדול באופן יחסי נגיד שאנשים יש להם את ההתניה במוח שלאכול זה טוב כי ככה לימדו בן אדם לאכול זה טוב אתה בדיכאון תאכל, משעמם לך תאכל לאכול זה טוב אחר כך נלחמים בלא לאכול יותר מדי אבל אצלה יש התניה הפוכה לאכול זה רע היא מחויב לה שלאכול זה רע. ככה אני מניח שכאילו אם זה קשה היא תגיד אני אוכלת אני מרגישה שאני עומדת למות, לא ... מבין שזה משהו שעכשיו הוא בתוצאה של משהו שהתחיל לא שהוא נולד כזה. ואז מנסים להבין מה ההתנגדות שלה לאכול בגדול מה ההתנגדות, להגיד להורים תשאלו את הילדה למה את לא אוכלת, מה היא תגיד יש לך מושג כלשהו? ... למה היא כל כך מפחדת מזה אז זה דבר ראשון, דבר ראשון צריך למצוא את הסיבות שהיא לא רוצה לאכול ולהחליש אותן ולמצוא את הסיבות הפנימיות גם כן כי כנראה היא גם לא תחשוף את כל הסיבות צריך לחשוף את הסיבות הפנימיות ודבר נוסף אחר כך צריך להגדיל את הסיבות שהיא כן רוצה לאכול. צריך לגרום לה שבמוח שלה תיווצר התניה שהיתרונות שיוצאים לה מלאכול גדולים מהחסרונות שיוצאים לה מלאכול, שיתרונות שיוצאים לה מלאכול גדולים מהחסרונות שיוצאים לה מלאכול. ואם שכנענו אותה שהיתרונות בלאכול גדולים מהחסרונות בלאכול והיא הבינה את זה וממשיכה להיות אנורקסית זה אומר שלא חשפנו את כל החסרונות שהיא חושבת שיש בלאכול, יש דברים שלא דיברנו עליהם או שלא פתרנו באמת את הבעיות שלה. זה מחויב במאה אחוז זה פשר העניין, ... את זה כמהות יש לה מחויב יש לה אמונה מאוד חזקה שיש לה כל מיני הנחות יסוד שאומרות לה שלאכול זה רע. מה הנחות היסוד האלה אומרות למה לאכול זה רע, עכשיו אם באים אליה בקטע של את חייבת לאכול רוב הסיכויים לא יודע אם זה רוב הסיכויים, הרבה מאוד מקרים היא תתנגד ותגיד עוד יותר אני לא רוצה לאכול לא משתפת פעולה, לא מדברת איתכם אבל בהנחה שרוצים לעזור לה אז לא צריך לבוא מהקטע של את חייבת לאכול מהקטע של אין בעיה שאת לא אוכלת אך אנחנו רוצים להבין למה, רוצים לדעת מה לכתוב במצבה מתה למען ... את הקטע של את צריכה לדעת לאהוב את עצמך בלי תנאים ואז מה אכפת לך שתאכלי, זה שאת רוצה לאכול, עכשיו מה האמת? שעוד פעם אם היא תאהב את עצמה בלי תנאים היא גם כן לא תצליח לאכול אז למה היא צריכה לאכול אבל תאהבי את עצמך בלי תנאים במובן של לא אכפת לך מהנזקים שייגרמו לך גם אם תשמיני נגיד ותאכלי ... מה הדברים שהיא כן רוצה מה הדברים שכן מחויבים לה ובהם להשתמש כדי לתמרן אותה נגד המחויב שלה שלא לאכול. זה הסיפור הפשיטות מה שאתה צריך להגיד להורים צריך לנסות להבין את ההיגיון שלה במקום איך אנחנו יכולים לפתור ...