... את המושג בחירה חופשית, ואת התחושה הפנימית שיש לאדם שהוא מחליט את החלטותיו בעצמו. הוא מתייחס לשאלה הפילוסופית הגדולה - האם האדם באמת בוחר, או שמא הוא מופעל על ידי
גורמים חיצוניים שאין לו שליטה עליהם? לדברי אליעד, הבחירה החופשית נתפסת בעיני אנשים כדבר מובן מאליו, בעיקר משום ... שיש לו רצון ויכולת לקבל החלטות בעצמו. הוא מתאר סיטואציה פשוטה שבה אדם הולך ברחוב ופוגש מישהו ואומר לו שלום. התחושה היא שהוא בחר להגיד שלום, אך אליעד מפרק את האירוע
לגורמים קטנים וטוען שאם היינו מצלמים את הכל בוידאו ומנתחים את הסיטואציה באופן חיצוני ואובייקטיבי, לא ניתן היה להבחין בהבדל מהותי בין עלה שנופל מעץ לבין אדם שאומר שלום. כלומר, הכל נובע
מגורמים חיצוניים ופנימיים שאין לנו שליטה עליהם באופן ישיר. האם יש הבדל מהותי בין אירועים פנימיים לחיצוניים? אליעד ... שאנחנו מזהים כתוצאה של סיבות חיצוניות (כמו עלה שנפל בגלל הרוח או שלולית שנוצרה בגלל הגשם), לבין אירועים פנימיים כמו מחשבות, רגשות ורצונות, שבהם התחושה היא שהאדם הוא
הגורם המחליט. אליעד מסביר כי הסיבה לכך שאנו מייחסים אירועים חיצוניים
לגורם חיצוני היא משום שחווינו זאת באופן ישיר ומוחשי: ראינו כיצד דברים קורים בעקבות פעולות של אנשים אחרים או כוחות ... הם נובעים מתוכנו ללא סיבה חיצונית. הוא נותן דוגמה לכך: אם חוקר מוח היה מראה לנו שכל מחשבה שלנו נגרמת מחומרים כימיים מסוימים במוח, היינו חווים את המחשבה כמשהו שנובע
מגורם חיצוני ולא מתוך בחירה חופשית אמיתית. מאחר שמעולם לא ראינו כיצד מחשבות נוצרות, אנו מניחים בטעות שהן נוצרות ... היה מרגיש שהוא מופעל כמו רובוט או כמו עלה ברוח, והיה מאבד את תחושת הבחירה החופשית שלו. הוא נותן דוגמה מוחשית: כשאדם רואה רובוט, הוא מיד מבין שהרובוט מופעל על ידי
גורם חיצוני, כיוון שהוא יודע איך הרובוט פועל. אך האדם אינו רואה את המפעיל של עצמו, ולכן הוא מניח בטעות שהוא עצמו
הגורם לפעולותיו. למה האדם לא חווה את עצמו כרובוט? אליעד כהן מסביר שהסיבה שהאדם לא חווה את עצמו כרובוט היא בעיקר בגלל שהוא לא רואה ולא מבין את
הגורם שמפעיל אותו. אילו היה יכול האדם לראות באופן ברור כיצד המחשבות, הרגשות והרצונות שלו נובעים
מגורמים חיצוניים או פנימיים שאינם בשליטתו, הוא לא היה חווה בחירה חופשית כלל. התחושה של בחירה חופשית קיימת בעיקר בגלל ...