1:39:15מי אני, מה אני, האני, אין או יש אני או לא אני, ביטול האני עצמי, ממה האני מורכב, מה היית לפני שהיית, חיפוש עצמי... ששום דבר לא מפריד אותה באמת. מהו המסר של רבי נחמן והדוגמאות הנוספות? בהקשר של הסברים רבים, הובאו דוגמאות משיטות שונות: הרעיון שלפני שהאדם בודק מי יצר את הזמן, שישאל מהו זמן בכלל. המשל על קורי עכביש שמייצגים פחדים קטנים שעוצרים אותנו מלחצות את כל המכשולים, אף על פי שבפועל הם רק קורים דקים. הסיפור על שודדי ים שלא אכפת להם מעצמם - מלמד שהאדם צריך לקחת את האומץ שלהם ולהשליך את כל הפחדים כדי להגיע לחקר האמת. הדוגמה על ילד שרוצה קעקוע בפנים: במקום לומר לו אל תעשה, מחפשים את הרצון ... את התשובה. מי שסובל מעט, יחקור מעט, ולכן תישאר לו ידיעה חלקית. איך אפשר להתקדם בתרגול בבית? הדרך המעשית היא להמשיך לשאול ולפרק כל מחשבה, עד שמבחינים מהן הנחות היסוד של השאלה. לדוגמה, אם מתעוררת השאלה למה אני מפחד שלא יהיה לי כסף?, אפשר לשאול מהו בכלל הפחד, מהו אני, מהו אין לי כסף, עד שמגיעים לשורש ההנחה בדבר ההפרדה שבין אני ולא אני. התרגול דורש התמדה ... פותחת פתח להבנת האני, הקיום, והדרך שבה מתקיימת נפרדות לצד האחדות. כשהאדם מגלה שהכל באמת אחד, הצורך בלהרגיש טוב במובן הנפרד מפנה את מקומו לחוויה רחבה יותר שבה טוב ורע מתמזגים לאותה מהות אחת. איך מתגברים על הפחד מפני אובדן האני? כיצד ניתן לפתח רצון חזק לחקירת האמת? מהן הדוגמאות של רבי נחמן על שורשי ... האפשרי בעולם תדחס אותו לרגע אחד ולמקום אחד לבן אדם אחד, זה שווה בשביל להבין את מה שאני מבין, למה? כי אם אתה מבין את מה שאני מבין אז זה לא משנה בכלל, אין לזה שום משמעות. כאשר האדם נמצא הנפרדות, זה מציק לו, הוא מפחד שלא יהיה לו יותר רע, אבל זה כלום. רבי נחמן מספר שגיבור אחד נלחם בהרבה מלחמות וכבש הרבה מקומות, ואז ... מה אתה לחוץ? הוא לא יודע שזה קורי עכביש, בעיניו זה נראה לו רציני. ורבי נחמן שואל האם זה נראה לך הגיוני שהאדם יבטל את כל המלחמה בגלל קורי עכביש? לא הגיוני, אבל הבן אדם מבטל את כל המלאכה בגלל קורי עכביש, ממה האדם מפחד? מפחד למות, מפחד לסבול, מפחד להיות לבד, שיגעונות, מה אתה מפחד? אתה אלוהים נלחם בעצמך, קודם כל הכל אחד בכלל, אז אתה לא צריך לפחד, דבר שני אתה בכלל אלוהים מה אתה מפחד כל כך, יעזבו אותי, לא יהיה לי, מה הפחדים האלה? זה רק שיגעונות. תבין המלך עשה אוצר וסביב האוצר הוא עשה חומות, וכל מי שיכבוש את החומות יקבל את האוצר, מי זה המלך? אתה, מה הם החומות? הפחדים, מה הוא האוצר? החיים הטובים, אתה המלך אתה מחפש את המטמון, וגם החומות, וגם הכל, הכל זה אתה ... קודם שאלת אותי לגבי להרגיש טוב, אתה רוצה לדעת למה להרגיש טוב, כי אתה כאלוהים עשית משחק, למה עשית זה שאלה אחרת, שמצד האמת התשובה שלה, זה שהכל אחד ולכן אין שאלה. מצד ההפרדה שלנו עשית משחק, ועשית חומות שזה השכל, הפחדים, הבעיות, ומי שיש לו שכל, נכנס פנימה ראש בראש וזהו. יש עוד דבר מעניין, בסיפורי מעשיות של רבי נחמן ... נכנס להוציא אותה, אז הם לא שאלו אותו, הוא פשוט נכנס, הוא לא חשב איך לתכנן, לא חשב האם הם יתנו לי או לא, הוא כאילו שבש להם את המנגנון, עשה להם מניפולציה, הוא כהרף עין נכנס, מה הוא בא להגיד בזה, הוא גם אומר שמרוב פחד הוא לא שם לב לעצמו, פשוט נכנס יהיה מה שיהיה, לא אכפת לי, במקום אחר הוא אומר ששודדי ים לא אכפת להם מעצמם, למה הוא אומר את זה? כי בכל דבר יש דבר טוב האדם צריך ללמוד, יש ביהדות סיפור על יעקוב ולבן. אומרים שיעקוב פחד ואמר לא פחדתי ממעשיו, עם לבן גרתי ותריג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים משהו כזה, ואז אומרים, שיעקב פחד שהוא לא למד מלבן, שואלים מה היה שם? יש פירוש שאומר שכאילו הוא היה צריך ללמוד ממנו, מה יעקב היה צריך ... אובססיבי לדברים שלך. בכל מקרה רבי נחמן הביא את זה בסיפור שהוא אומר שהשודד ים לא אכפת לו מעצמו בכלל, למה? רבי נחמן בא לרמוז לך, תקשיב, תיקח את התכונה הטובה מהשודד ים, לא שתהיה שודד ים, אלא שבשביל הערך של האמת אל תפחד, שלא יהיה לך אכפת מעצמך, אל תחשוש מה יהיה, תשליך עצמך, מה שיהיה יהיה. רבי נחמן אמר שמושה לא הצליח להבין את כל המציאות, אבל מי שמשליך את עצמו, הוא מוכן אפילו להשתגע, מוכן למה שיהיה, לא אכפת לי מכלום, מה שיהיה יהיה, אני רוצה להבין, אז אם הוא באמת משליך את עצמו, ולא מפחד להשתגע, הוא אומר אני מטיל ספק בשכל, אז הוא זוכה לדעת גם את מה שמושה בחייו לא זכה לדעת. אז הוא זוכה ...