... של נקודת ההנחה שיש משמעות לחיים. ואם נתבונן היטב בעניין נראה, כי אם נאמר שיש תכלית לחיים, המשמעות של כך היא, שלחיים יש
מטרה מסוימת, דהיינו, שהאדם צריך להגיע
למטרה כלשהי, ושהעולם צריך להגיע
למטרה כלשהי, ושלכל מה שקורה יש
מטרה כלשהי. ומי שהוא חכם ומסתכל על התכלית של כל דבר, כי חכם רואה את הנולד וסוף מעשה במחשבה תחילה, אז במקום לחפש מה צריך לעשות כדי להגיע אל התכלית, ... מאוד חשובה, והיא, מהי התכלית של התכלית עצמה. זא נניח שהאדם מטרתו היא להגיע לנקודה כלשהי. השאלה היא, מהי התכלית ומהי
המטרה שלשמה האדם מגיע
למטרה הסופית? ונחדד את השאלה ונשאל, האם כאשר האדם מגיע אל
המטרה שלו, האם גם אז הוא שואל את עצמו מה התכלית של החיים ושל הקיום? ונניח שכל העולם כולו יהיה מושלם ויגיע לתכלית כלשהי, ומה תהיה תכלית קיומו של העולם ... יש תכלית, אבל התכלית הזאת לעולם לא נגמרת, הרי שהמשמעות היא, שלחיים אין תכלית אמיתית. משום, שתכלית פירושו, שמגיעים
למטרה כלשהי. ואם
המטרה נמצאת בנקודת אין סוף, הרי שכל הנקודות רחוקות ממנה באופן שווה, וממילא כל הדברים טובים באותה המידה. ובנוסף, אם נאמר שהתכלית היא ללא סוף, הרי שאין ... טוב, עד שהוא לא יחפש יותר תכלית לחיים. כי מאחר שככ טוב לאדם, ממילא הוא יכול ליהנות גם בלי תכלית וגם בלי שכל. כי התכלית
והמטרה עוזרים לאדם ליהנות. כי כאשר יש לאדם
מטרה ורצון, אז כאשר הוא משיג אותם, על ידי זה נוצרת הנאה. אבל מי שהוא רואה את הטוב שיש בכל דבר ודבר עד הפרט הקטן ביותר, הוא חי בהרמוניה מושלמת עם המציאות, והוא לא צריך שתהיה לו איזו
מטרה ואיזה רצון עצמי כדי ליהנות. משום שתמיד טוב לו בכל מצב, גם בלי
מטרה וגם בלי רצון עצמי. כי אם נתייחס לרגע אחד למציאות כאל ישות בעלת רצון, הרי שנבין מיד שהמציאות עצמה מצד עצמה, היא תמיד טוב לה, גם בלי
מטרה כלשהי. כי
מטרה לא יכולה להיות למציאות כמציאות, אלא רק לאדם שנמצא בתוכה. כי המציאות עצמה, היא לא מוגבלת כלל. ואם הייתה למציאות
מטרה, הרי שהיא הייתה בפחות מרגע אחד יכולה להשיג את
המטרה שלה. ומאחר שהמציאות לא מוגבלת להשיג את
המטרה שלה בפחות מרגע, ומאחר שבכל זאת המציאות עושה דברים שונים, הרי שהמשמעות של זה היא, שהמציאות משיגה את
המטרה שלה תמיד ובכל מצב. זא שהמציאות היא נקודת השלמות, שבה כל דבר הוא מושלם, ושכל דבר הוא
המטרה עצמה, והשלמות נמצאת בכל דבר, בלי לחפש
מטרה כלשהי. והשלמות של האדם, היא להתחבר אל המציאות השלמה, ולהסתכל על הדברים מנקודת מבטה. ואם האדם יסתכל על המציאות מנקודת מבטה, הרי שלא תוכל להיות לו
מטרה כלשהי, מאחר שהוא כבר יראה את השלמות שיש בכל דבר, והמציאות מצידה הכל מושלם כבר כרגע. והאדם הוא זה שרוצה להתקרב אל השלמות הזאת של המציאות. ונמצא אם ... נבין מיד, שאם אין תכלית לחיים כמכלול, הרי שאין משמעות אמיתית לתכליות הקטנות יותר שיש בתוך התהליך. כי אם אין תכלית
ומטרה סופית שצריך להגיע אליה בסוף, הרי שאין משמעות למטרות שהן חלקים שונים של התהליך, כי התהליך כולו חסר
מטרה. וזה בעצם אומר שאם לחיים אין תכלית, אז לשום דבר בחיים אין תכלית. ועכשיו נתבונן בעניין ונראה, שאם לשום דבר בחיים אין תכלית, המשמעות של כך היא, ... הרי שהכל טוב באותה המידה ולהכל יש את אותה המשמעות. כי המשמעות של הדברים, נוצרת מהתכלית שהם משיגים. ואם משהו משיג את
המטרה, הרי שיש לו משמעות טובה ולהפך. ואם לחיים אין שום תכלית ושום
מטרה , הרי שהכל טוב תמיד. ורע יכול להיות, רק כאשר יש
מטרה לא מושגת. ואם אין
מטרה כלשהי, אז הכל טוב תמיד. ונמצא אם כן, כי שני ההפכים התחברו. כי אם נאמר שלכל דבר בחיים אין שום תכלית, הרי שהגענו לנקודה שבה לכל דבר בחיים יש תכלית. ... ואם נאמר שלכל דבר בעולם יש תכלית ויש סיבה מדוע הוא כך, הרי שממילא אין שום תכלית לשום דבר, כי כל דבר משיג את התכלית ואת
המטרה שלו. ונסביר: נניח שהתכלית היא להגיע לנקודה כלשהי. נשאל: האם יש תכלית בכך שהמצב כרגע הוא כפי מה שהוא ולא כפי מה שהוא צריך להיות בסופו? זא האם יש ... שהאדם רחוק מהתכלית שלו? ואם נאמר שיש סיבה לכך שהמצב כרגע כפי מה שהוא, הרי שכבר כרגע יש שלמות. ואם הכל מושלם, אז אין שום
מטרה שצריך להשיג, כי ה