1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... למסור את המלוכה לבנו בחייו כי הוא יהיה מאד שמח. אבל הטיפשים לא מבינים. כי זה יעשה אותו מאד שמח אחרי שהוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו, זאת אומרת, בגלל שהוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו, אז אם בנו יקח את המלוכה בחייו אז הוא ... ממך, אבל על אף פי כן לך אנו קוראים, או דרך אגב יותר טיפש ממך, זה כבר נושא אחר לדיון, כי אולי אם אין לו שכל לכן הוא בעצם ברא אותך. ולכן זה נוצר מעצמו כי אם אתה אומר שאלוהים הוא מאד חכם אז למה הוא יצר את, למה בכלל היה לו רצון, ... לו ידיעה, אז אולי בגלל זה נוצר הרצון, כי הוא כל כך טיפש. יכול להיות שאלוהים מפעיל את העולם 24 שעות ביממה כי הוא טיפש הכי גדול. כי מה התכלית בכל דבר אין בזה שום תכלית. מה זה נותן, למה ליצור את הרצון למה אלוהים מפעיל את הרצון של עצמו 24 שעות ביממה אתה לא יכול להגיד שזה ממלא רצון כל שהוא ... זאת אומר שהוא עושה זאת בלי שום סיבה. בלי שום סיבה, רק טיפש עושה דברים בלי סיבה. מה שאני בא להגיד שאפשר להסתכל על אלוהים גם מהכיוון ההפוך של החוסר שכל. בכל מקרה אפשר להגיד שזה השכל הכי גדול. אפשר להסתכל על זה בכל כיוון שרוצים. ... גדולה והטפשות הכי גדולה זה חוסר ידיעה מוחלט. כי גם טיפש הוא עדיין יודע משהו. טפשות הכי גדולה לדעת שום דבר, אולי זה חכמה הכי גדולה בכל מקרה הבן מלך היה חכם. אצל הבן מלך היה את השכל. המחלוקת שבן החכמים, החכמה הצמצומים ההפרדה ... מאד חכם. אבל מה זה אומר ככל שזה יותר חכם זה בעצם יותר טיפש. למה זה יותר טיפש משום שמצד האמת זה בכלל אחד. וככל שאתה מרכיב את הדברים, ככל שהם יותר מורכבים כך זה אומר שמבטאים יותר נפרדות ולכן זו טפשות יותר גדולה. כמו אנשים שאומרים - כן, יש הרבה ... קודש לחול, בין אור לחושך וזה החכם. אבל מצד שני גם הכי טיפש, כי מה אתה מפריד בין אור לחושך, אתה לא מבין שזה אחד. אתה מפריד בין טוב לרע, אתה לא מבין שזה אחד. זאת אומרת, שהחכמים הגדולים שכאילו לומדים, נגיד לומדים הוא כל כך חכם שיודע להבדיל בין טוב לרע - הפוך. הוא כל כך טיפש שהוא יודע להבדיל בין טוב לרע. לו היה חכם אמיתי כמו המלך אז הוא לא היה מבדיל בין טוב לרע. בכל מקרה בעולם שלנו הדבר הכי חשוב, מה שנותן לך כסף, כבוד וכו זה החכמה. ככל שאתה ... רבי נחמן אומר - רבי נחמן אומר, מי רוצה כבוד מי שהוא טיפש. רבי נחמן אומר - ככל שבן אדם רוצה יותר כבוד ככה סימן שהוא יותר טיפש. למה כי מצד האמת כל הכבוד שלך - אתה מלך בכלל. אז אם אתה רוצה כבוד אתה מפריד את עצמך, אתה מתכחש, סובל מפיצול אישיות. אתה לא קולט שהכל ואתה זה המלך, אתה מהווה. אתה לא קולט. אתה חושב שאתה זה איזה דבר מאד מצומצם ואתה מאד טיפש ולכן אתה רוצה שיכבדו אותך. כי הכל כבר פה למה אתה צריך שיכבדו אותך או ממון לדוגמה - ממון רבי נחמן אומר שזה. טפשות, קליפות, חיצוניות. ומה רבי נחמן אומר - בגלל שהם רצו ממון ... יותר ממון. אבל רבי נחמן אומר שמי שיש לו יותר ממון הוא טיפש. רבי נחמן אומר רוב העשירים הם אנשים טפשים, כך רבי נחמן אומר. כי אם אתה כל כך תלוי בכסף שלך אז אתה טיפש, זה עוד פעם הסוג של שיגעון. בכל מקרה, ולכן זה כאילו מצד אחד רבי נחמן מצייר אותם - תראה הם הלכו להיות חכמים גדלים וככל שהיו יותר חכמים הם קיבלו יותר ממון וכבוד. אבל מצד ... מסביר במקומות אחרים שאם אתה רוצה ממון וכבוד אז אתה טיפש. כי מצד האמת הכל טוב הכל אחד, למה אתה צריך ממון וכבוד ומחמת שכולם עסקו רב בחכמות על כן שכחו שבאותה מדינה שכחו תכסיסי מלחמה. כי כולם היו עוסקים בחכמות. בגלל שכולם רדפו ...