... מעבר לדרגת תודעה אחרת. למה כדי לרצות להיות חכם צריך להרגיש
טיפש? כדי להמחיש את עיקרון היחסיות, אליעד נותן דוגמה נוספת: הרצון של אדם להיות חכם. לדבריו, הרצון להיות חכם נובע מהחוויה של האדם שהוא
טיפש, ושהחוכמה טובה
מהטיפשות. ככל שהאדם בטוח יותר שהוא
טיפש, וככל שהוא מאמין שהחוכמה טובה יותר
מהטיפשות, כך הרצון שלו להיות חכם גדל. אליעד מציין כי
הטיפשות והחוכמה הן מושגים יחסיים שמתקיימים בו זמנית, כמו זמן ומקום. הרצון נוצר לפי העוצמה שבה האדם מפריד בין טוב לרע, בין
טיפש לחכם, ובין מצב נתון למצב הרצוי לו. עם זאת, הרצון תלוי גם בגורמים נוספים, ... להיות יותר חכם. אליעד: או קי, ככול שאתה חווה שאתה יותר
טיפש, כך אתה רוצה להיות יותר חכם. כדי לרצות להיות חכם, צריך לעשות הפרדה
מטיפש, אם אתה אומר שאתה רוצה להיות חכם, זה אומר שאתה חושב שאתה
טיפש. ואתה גם חושב שחכם זה טוב
וטיפש זה רע. אז כמה שאתה חושב שאתה
טיפש כך אתה רוצה להיות חכם, זה באותו הרגע. למה אתה רוצה להיות חכם, כי אתה מספיק
טיפש כדי לחשוב שחכם זה יותר טוב
מטיפש. או שאתה מספיק חכם כדי לחשוב שחכם יותר טוב
מטיפש, סתם צחקתי איתך. זה רק בראש שלך שיש חכם
וטיפש. מה שיגרום לך לרצות להיות חכם זה כמה שאתה חושב שחכם זה יותר טוב
מטיפש, וכמה שאתה חושב שאתה
טיפש ולא חכם. שאלה: מה קודם למה,
טיפש או חכם? אליעד: זה ביחד, זה כמו זמן ומקום. וכל זה מושתת על עוד תפיסות - שיש טוב ורע, שיש חכם
וטיפש. וזה תלוי בעוד דבר, שהאדם חושב שהוא
טיפש ולא חכם וחושב שלהיות חכם יותר טוב להיות
טיפש, אך אין לו רצון חזק להיות חכם, ולמה? כי זה תלוי כמה אתה מרגיש רע באופן ... לו באופן כללי, אז לא יהיה לו רע כל כך מזה שהוא חושב שהוא
טיפש ולא חכם בעיניו. אם תבין את מה שנאמר יותר טוב, כל השאלות יפתרו לך. הדרך ... רוצה את הפעולה כי יהיה לו יותר טוב. גם בקשר להיות חכם ולא
טיפש, יש עוד פרמטר והוא כמה אתה חושב שיהיה לך רע בלהשיג את המטרה. שזה אומר שאמנם אתה
טיפש ולא חכם ואתה חושב שעדיף להיות חכם, אבל השאלה היא כמה תצטרך לסבול כדי להיות ...