... שמחה מתוך מרה שחורה לשמחה מתוך אחדות? שמחה מתוך מרה שחורה היא שמחה שנובעת מחיפוש נקודות אור בתוך חושך, כאשר האדם עדיין תופס את העולם כמקום שיש בו
טוב ורע. למשל, אדם שאומר לעצמו: לפחות יש לי אוכל או לפחות אני בריא. בשמחה זו, האדם עדיין תלוי בתנאים ובנסיבות. לעומת זאת, שמחה מתוך אחדות היא שמחה מוחלטת, ... הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין
טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות. החכמה האמיתית, לפי רבי נחמן, אינה ההבחנה בין טוב לרע, אלא ההבנה שאין הבדל ביניהם. דווקא ... איך היו שמחים. משמעות דבריו היא כי השמחה שלהם, אף על פי שנראית ככזו, אינה שמחה אמיתית. זו שמחה יחסית, שמחה מתוך מצב של נפרדות, מתוך תפיסה שבה יש
טוב ורע בעולם, וכאשר האדם מוצא משהו טוב בתוך עולם של סבל - הוא שמח. אך זו אינה שמחה מושלמת. רבי נחמן בא ללמד אותם מהי שמחה אמיתית, שמחה שאינה תלויה בחיפוש נקודות טובות בתוך מציאות של סבל, אלא שמחה שנובעת ממקום עמוק יותר, מקום של דבקות מוחלטת בבורא, מקום שבו אין נפרדות כלל ואין
טוב ורע כלל. מהי השמחה האמיתית ואיך היא שונה משמחה חיצונית? רבים טועים לחשוב ששמחה היא חיצונית - אדם מחייך, מספר בדיחות, שר ורוקד, ולכן הוא שמח. אנשים אף ... אמיתית. שמחה מתוך מרה שחורה - מהי ולמה היא אינה שלמה? כאשר אדם שמח מתוך מרה שחורה, הכוונה היא שהוא שמח משום שהוא מחפש דברים טובים בתוך עולם של
טוב ורע. לדוגמה, אדם שנמצא במצב קשה ואומר לעצמו: לפחות יש לי אוכל, או לפחות יש לי חברים, הוא עדיין חי בעולם של נפרדות. הוא עדיין נמצא בתוך התפיסה שיש דברים ... אם אינך מצליח לשמוח בכך - תשמח בדברים אחרים. אך השמחה הגבוהה ביותר היא שמחה בשורש המציאות. שמחה זו מגיעה מתוך הבנה שהכל מחובר לבורא, שאין באמת
טוב ורע בעולם, אלא שהכל חלק מהשלמות האלוהית. ההבדל בין שמחה בתוך נפרדות לשמחה מתוך אחדות שמחה בתוך נפרדות היא שמחה שתלויה בתנאים חיצוניים. לדוגמה, אדם שמח משום שהוא קיבל מתנה, משום שהצליח בעסקיו או משום שהוא רואה דברים טובים סביבו. אך זו עדיין שמחה מתוך עולם של
טוב ורע - כלומר, אם הדברים היו משתנים, השמחה הייתה נעלמת. שמחה מתוך אחדות היא שמחה שאינה תלויה בכלום. זו שמחה שמגיעה מתוך חוויית הדבקות בבורא, מתוך הבנה שהכל ... פירושו שאתה שמח בגלל שאתה מוצא מה טוב. שימו לב, לשמוח מתוך מרה שחורה פירושו לשמוח בגלל שאתה מוצא מה טוב. זאת אומרת אתה חי בעולם של נפרדות, של
טוב ורע, רע לך ואז אתה מחפש נקודות טובות. אתה אומר או הנה, זה טוב, זה טוב ואז אתה שמח. עכשיו, זה נקרא לשמוח מתוך מרה שחורה. למה זה נקרא לשמוח מתוך מרה שחורה כי בעצם אתה בתוך מרה שחורה של
טוב ורע של נפרדות ואתה שמח מהדברים הטובים שיש לך בתוך הבלאגן של הערבוב של
טוב ורע. אבל רבי נחמן מלמד ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. מה רבי נחמן מלמד אתה צריך לקחת את היגון והאנחה וגם אותם להפוך למרכבה לקדושה. מה זאת אומרת אתה צריך לשמוח גם בגלל הדברים הרעים שקורים לך. שרבי נחמן אומר תחפש את הטוב שיש בכל דבר הוא התכוון להגיד תמצא את מחויב המציאות ששם אין
טוב ורע. זה נקרא הטוב שיש בכל דבר. כי כל הדברים הטובים שיש בעולם שאנשים שמחים בהם אז זה לא באמת טוב. מי שיתבונן לעומק פה בכל מה שיש פה בעולם, כל מה שיש טוב ... אתה לא יכול להכלל במחויב בלי שכל העולם כולו נכלל ביחד. אתה לא יכול לחזור בתשובה שלמה אם אתה חושב שיש אנשים רשעים בעולם. רק אם אתה מבין שאין
טוב ורע בעולם בשום מקום רק אז אתה חוזר בתשובה שלמה כי אחרת תמיד יהיה לך איזה משהו רע. אמרנו שלחזור בתשובה, שלמה שאדם רוצה לחזור בתשובה שלמה זה רק אחרי שתבין שאין
טוב ורע בעולם, שהכל אחד. זה עצמו יחזיר גם אותך בתשובה שלמה. כאשר כל הבריאה כולה נכללת בבורא וכל הנאצלים נכללים במאציל, אז מימילא גם אתה נכלל במחויב המציאות. ... ואם לא אתה כופר במלך. אז טוב מאד שאתה מקבל עונש. זה העונש שלך. יש גהנום וגן עדן ואלוהים שמח שהוא שורף אנשים בגהנום, המנוולים האלה כפרו בי אמרו שיש
טוב ורע, שישרפו בגהנום. שמח, מה הבעיה בזה כך המלך אומר אני נתתי לו את המלוכה. עכשיו, אבל העניין הוא שזה האדם שמעניש את עצמו. כי אם אתה בתוך הגהנום שלך תבין ... הצמצום של השכל האינסופי. כי בשכל האינסופי אין חכמה, למה. כי הכל אחד. אז מה שייך חכמה אבל בשכל שלנו יש חכמה. יש חכמה. מצד אחד זה חכמה גדולה עץ הדעת
טוב ורע . הוא חכם, הוא מבדיל בין
טוב ורע. אבל למה זרקו אותו מגן עדן בדיוק השכל שלו של הפרדה בין
טוב ורע זה מה שהפריד אותו מגן עדן. למה סיפור זה אל באמת קרה. כסיפור אנו מלבישים, כמו סיפור המעשיות, אנחנו מפרשים את הסיפור של משה. בלי לתת לו קרדיט כי הוא לא ... רבי נחמן התכוון לזה, משה לא התכוון לזה. אבל אף עם פי כן, בכל סיפור בעולם יש שכל, גם בסיפור של משה יש בו שכל. אז הרעיון שכשקיבלת את הדעת של עץ הדעת
טוב ורע אז בעצם העיפו אותך מגן עדן. מצד אחד זה דעת, זה טוב, אבל מצד שני זה
טוב ורע. והיו אצלו חכמים גדולים. מה הכוונה חכמים גדולים הכוונה שהיה שמה חכמות מאד גדולות בעולם הזה, אצל הבן מלך היו חכמים מאד, הכוונה שבתוך העולם הזה שזה ... זה בדיוק עניין החלל הפנוי. בדיוק בגלל השאלות הפרדוקסליות, שהם העיקר. למרות שהם מחיים את כל שאר החכמות. יש את החכמה הכי גדולה שזה האינסוף שאין בו
טוב ורע, יש בו רק אחד. מתחתיו יש את החכמה הנמוכה יותר של החלל הפנוי. ומתחתיו יש את החכמה הנמוכה יותר של החכמות של העולם, והכל מחייה אחד את השני. זאת אומרת, ...