... להיות אלוהים - אחדות
טוב או רע כאשר הכל אחד, האם זה הכי טוב או הכי רע האם האחדות היא הכי טובה או הכי רעה? הנושא המרכזי בפרק הזה מהספר להיות אלוהים הוא השאלה האם כשיש רק אחדות, זהו מצב
טוב או רע. בפרק, אליעד פותח בדיון על משמעות האחדות. אחדות מוחלטת, שבה כל דבר בעולם הוא אחד, שאלת האם יש בזה משהו
טוב או רע , כאשר כל ההוויות והקיום מחוברים באופן מוחלט. תחילת השיחה מתמקדת בשאלה הפילוסופית אם העולם שבו הכל אחד הוא עולם
טוב או רע. כאשר השאלה נשאלת, אליעד מציין את המורכבות של השאלה. הוא מסביר כי השאלה האם כאשר הכל אחד זה
טוב או רע? נובעת מתוך תחושת נפרדות שאדם חווה כשיש לו רצון אישי - משהו שהוא שואף אליו, ומציאות שהיא נפרדת מכך. ... גם חוויית הרע. ברמה עקרונית, אם אין שתי ישויות או רצונות נפרדים, אז לא יכולים להיות
רע או טוב, כי לא ניתן להפריד את השניים. הדימוי המרכזי הוא של רעב. כאשר אדם רעב, הוא חווה נפרדות בין הרצון לאכול ... של רצון, ולכן גם אין טוב. תיאור זה גורם לשאלה האם במצב של אחדות ניתן בכלל לדבר על
טוב ורע, או שהקטגוריות האלו אינן תקפות במצב כזה. הרע והטוב הם תוצאה של חוויות נפרדות ומאוחדות, ולכן במצב שבו כל דבר הוא אחד, לא ניתן להפריד בין
טוב ורע כפי שאנחנו רגילים להרגיש אותם. לבסוף, אליעד מסביר שהתפיסה שלנו את
טוב ורע היא תמיד נפרדת, ויש לה קונטרה שנובעת מהאחדות. הוא מסביר שלפני שמישהו מגדיר את האחדות כמצב
טוב או רע, עליו להבין שמהות האחדות לא תלויה בהגדרה של
טוב ורע, אלא במצב של שלמות שבה לא קיימת כל התנגדות, ולכן אין מקום לדילמה. מה זה רע? האם האחדות היא טובה? מהות האחדות האם ניתן לדבר על
טוב ורע באחדות? נפרדות ורע החפיפות בין
טוב ורע מדוע מתעוררת השאלה האם הכל אחד הוא הכי טוב או הכי רע? עולה כאן דיון ארוך סביב ספר שנקרא לראות אלוהים (חלק ראשון, עמוד 78), בפרק העוסק בשאלה אחדות
טוב או רע?. השאלה המרכזית היא: כאשר הכל נהיה אחד והאדם חווה מצב של אפס הפרדה בין רצונו לבין מה שקורה במציאות, האם ... ממה להתמלא. לכן במצב הזה, אף שאין רע של התנגדות, אין גם טוב של סיפוק. האם באחדות קיים
טוב או רע או ששניהם מתבטלים? בספר מוסבר שהרבה אנשים טוענים אלוהים הוא טוב כי אין לו שום התנגשות עם דבר. אך בו - ... למעשה, האמירה הנכונה יותר היא שאלוהים, או האחדות, נמצאת כביכול לפני או מעבר להגדרות של
טוב ורע. כלומר, מרגע שמגיעים למצב אחדותי לחלוטין שבו אין הפרדה בין האני לבין מה שקורה, מתבטלות ההבחנות הרגילות של
רע או טוב. בדיון נאמר גם שאפשר לטעון שבמקום הזה הטוב והרע מתאחדים עד כדי כך שאין שום הפרדה ביניהם, ולכן בלתי אפשרי להגדיר את המצב
כטוב או רע. רק מי שממש ישיג את רמת האחדות הזו, ידע באמת כיצד היא נחוויית, כי מחוץ לאותו מצב בלתי אפשרי לתת לה הגדרה ... ישיר את התשובה לשאלה האם הכל אחד זה הכי טוב או הכי רע, או שאולי אין כאן שום הגדרה של
טוב ורע כלל. אחדות והמשמעות של היעדר נפרדות
טוב ורע מנקודת מבט רוחנית אלוהים ואלוהים האמיתי לפני הפרדת התודעה רבי נחמן וליקוטי מוהר בענייני תפיסת המציאות ...