... שמחה מתוך אחדות היא שמחה מוחלטת, הנובעת מהבנה שאין כלל הבדל בין טוב לרע - הכל הוא ביטוי של השלמות האלוהית. אדם בשמחה אמיתית מסוגל לשמוח
מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין שגם
הדברים הרעים הם חלק מהאחדות המוחלטת של המציאות. רבי נחמן משתמש בפסוק ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה כדי ללמדנו שצריך לקחת אפילו את הצער ... לדוגמה, אדם שנמצא במצב קשה ואומר לעצמו: לפחות יש לי אוכל, או לפחות יש לי חברים, הוא עדיין חי בעולם של נפרדות. הוא עדיין נמצא בתוך התפיסה שיש
דברים רעים ודברים טובים, אלא שהוא מחפש את הנקודות הטובות. אך זו עדיין אינה שמחה אמיתית, משום שהיא תלויה בתנאים חיצוניים. אם לא היה מוצא ... ישיגו ונס יגון ואנחה? רבי נחמן אומר כי האדם צריך לקחת את היגון והאנחה ולהפוך אותם לקדושה. כלומר, לא רק לשמוח כאשר טוב לו, אלא גם לשמוח
מהדברים הרעים עצמם. רוב האנשים, כאשר הם נתקלים בקושי, מנסים למצוא בו צד חיובי, ולשמוח בכך שהוא יביא להם משהו טוב בעתיד. אך זו עדיין לא השמחה ... שעליה מדבר רבי נחמן. השמחה האמיתית היא כאשר אדם שמח גם ברגעים הקשים עצמם, מבלי לחפש בהם צד טוב. הוא שמח לא כי זה לטובה, אלא כי עצם קיומם של
הדברים הרעים הוא עצמו חלק מהשלמות האלוהית. המשל על המלך ובנו - הבן המלך כמשל לבריאה המלך בסיפור מסמל את הבורא, והבן מסמל את הבריאה כולה. אך ... ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. מה רבי נחמן מלמד אתה צריך לקחת את היגון והאנחה וגם אותם להפוך למרכבה לקדושה. מה זאת אומרת אתה צריך לשמוח גם בגלל
הדברים הרעים שקורים לך. שרבי נחמן אומר תחפש את הטוב שיש בכל דבר הוא התכוון להגיד תמצא את מחויב המציאות ששם אין טוב ורע. זה נקרא הטוב שיש ... שיש פה בעולם, כל מה שיש טוב זה לא באמת טוב. מה יש בזה מה טוב בזה כל כך מה ולא רק זה, אלא כל דבר יש בו גם דבר רע. הדבר הכי טוב בעולם יש בו גם
דברים רעים. כי יש לו מלא חסרונות וכו וכו. כשרבי נחמן אמר תחפש את הטוב שיש בכל דבר הוא התכוון להגיד תחפש, תחפש, תחפש, אבל בסוף תמצא את ... ישיגו ונס יגון ואנחה. זאת אומרת, אתה לוקח את היגון והאנחה ואתה גם מהם שמח. אתה צריך לשמוח מזה שרע. כשקורה לך משהו טוב, אתה צריך לשמוח
מהדברים הרעים עצמם, לא לטובה או סיפורים אחרים, כן לשמוח מהדבר הרע עצמו. זה נקרא שמחה אמיתית. כי למה אתה שמח מהדבר הרע עצמו איך אתה יכול ...