... הנאה גשמית בגלל חיפוש
רוחני - מה לעשות? מדוע החיפוש
הרוחני פוגע בהנאות הגשמיות? אליעד כהן מסביר כי אנשים שמתעמקים בנושאים
רוחניים נוטים לעיתים לחוות ירידה בהנאות הגשמיות של החיים. מצב זה קורה משום שההנאה תמיד קשורה להתעניינות של האדם. אם אדם מתעניין מאוד בדברים
רוחניים, כמו שאלות על תכלית החיים, הוא נדרש להשקיע בכך את כל מחשבתו, רצונו ואנרגיית החיים שלו. כתוצאה מכך, ממילא דברים אחרים, שהם גשמיים יותר ... הוא פחות נהנה מהם. האם אפשר ליהנות גם מהגשמיות וגם
מהרוחניות? אליעד כהן מציין כי המצב האידיאלי הוא שאדם יוכל ליהנות גם מדברים גשמיים וגם מדברים
רוחניים, ללא הפרדה ביניהם. הוא מדגיש כי הנאה אמיתית בחיים יכולה להתקיים רק כאשר האדם חווה כל דבר באופן מלא ושלם, בין אם הוא גשמי ובין אם הוא
רוחני. אך הוא גם מבהיר כי מצב זה קורה רק כאשר אין יותר הבדל מהותי בין הגשמיות לבין
הרוחניות . הוא מציין במפורש כי לא יעזור לאדם להגיד לעצמו שאין הבדל בין גשמיות
לרוחניות, אלא שעליו לחוות זאת בפועל. אם האדם יבחר להתמקד בגשמיות, הוא צריך לעשות זאת עד הסוף וללמוד כיצד להפיק הנאה מלאה מכל סיטואציה ומכל רגע. לעומת זאת, אם יבחר להתמקד
ברוחניות, עליו ללכת עד הסוף ולהגיע למצב שבו הוא חווה הנאה מוחשית בכל דבר
רוחני ממש כאילו מדובר בחוויה גשמית. רק אז יוכל באמת לראות שאין הבדל בין שני המישורים הללו, ולחוות הנאה אמיתית ושלמה. מהי הסיבה לכך שתמיד יש תחושת ... להנאה אמיתית ושלמה היא להכיר בכך שאין באמת הפרדה בין
הרוחניות לגשמיות. הוא מסביר כי השורש של
הרוחניות והגשמיות הוא למעשה אחד ויחיד. ישנו מקור אחד של מציאות, שפעם הוא מופיע בצורה גשמית ופעם בצורה
רוחנית. ברגע שהאדם הולך עד הקצה במישור מסוים, הוא מגלה שם את השורש, ואז למעשה פוגש גם את הצד השני. כלומר, מי שהולך עד הסוף בגשמיות, יגלה בשיא הגשמיות גם את
הרוחניות, ולהפך. לדוגמה, אם האדם מתמקד
ברוחניות באופן מוחלט ומקדיש לכך את כל האנרגיה והמחשבה שלו, הוא בסופו של דבר מגיע למקום שבו
הרוחניות והגשמיות מתאחדות. במצב זה הוא כבר לא רואה הבדל ביניהן, והאדם מסוגל להפיק הנאה אמיתית מכל דבר ודבר, משום שהוא מבין שבשורש הכל אחד. האם צריך לבחור בין
רוחניות לגשמיות? אליעד מדגיש כי על אף שנראה שצריך לבחור בין
רוחניות לגשמיות, האמת היא שלא מדובר בבחירה אמיתית, אלא בצורך של האדם להגיע אל הקצה. האדם חייב להחליט מה יותר חשוב לו: ליהנות כרגע באופן חלקי ... כי רק שם, בקצה, מתאפשרת הבנה אמיתית של אחדות הגשמיות
והרוחניות. המסר של אליעד הוא שאם האדם הולך עד הסוף בכל מישור שהוא בוחר, הוא יגיע להבנה העמוקה של אחדות המציאות, ושם ימצא את ההנאה המלאה, השלמה ... זו מתאפשרת רק כאשר האדם מבין שאין שום הבדל אמיתי בין
רוחניות לגשמיות, וכך הוא חווה את המציאות בצורה שלמה ומאוחדת. איך ליהנות מהחיים באמת? האם אפשר לשלב בין
רוחניות לגשמיות? מהי הנאה אמיתית? למה קשה ליהנות מדברים גשמיים? כיצד להפסיק להרגיש חוסר תמידי? האם
הרוחניות פוגעת בהנאה מהחיים? איך להגיע לאחדות בין גשמיות
לרוחניות? מה עושים, כאשר החיפוש
ברוחניות מוריד מההנאות הגשמיות? חוסר היכולת להפיק הנאה, נגרמת לשני הצדדים. מחפשי
הרוחניות לא נהנים מהגשמיות, ומחפשי הגשמיות לא נהנים מהדברים
הרוחניים. והנה הכל תלוי בהתעניינות של האדם. וכדי שהאדם יצליח
ברוחניות עליו להיכנס לשם עם המחשבה שלו, ולרצות ולהביע התעניינות בכך. וממילא יש לו פחות התעניינות בדברים גשמיים. וכדי שהאדם יצליח להתבונן בדברים הדקים
שברוחניות, הרי שעליו להשקיע את כל המחשבה והרצון והאנרגיה בעניין
הרוחני, בשאלות של מה התכלית בחיים - למשל - ממילא שאר הדברים לא מעניינים אותו. וזו תוצאה טבעית, כי אם עוד דבר היה מעניין אותך, הרי שהחיפוש והמיקוד ...