... רע? עד הסוף, הוא היה מגלה את שורש
הבעיה. אליעד מדגיש
שהבעיה אינה ברגשות או בתחושות השליליות עצמן, אלא ברצון של האדם - הרצון שלו הוא זה שיוצר את הסבל. איך אליעד מסביר את השקר העצמי שמוביל לסבל? אחת הנקודות המרכזיות היא ... לא יכול להגיע להבנה או שהוא לא יכול
לפתור בעיות באמצעות שכלו, בעוד שבפועל הוא לא באמת בדק זאת לעומק. כאשר האדם אומר שאין
פתרון, הוא למעשה חוסם את עצמו מלמצוא
פתרון וממשיך לסבול. מהי הדרך להפסקת השקר העצמי לפי אליעד כהן? אליעד מציע דרך מעשית וברורה להפסקת השקר העצמי. הדרך היא פשוט לשאול את עצמך באופן עקבי למה אתה עושה את מה ... עם קשיים יומיומיים? אליעד מדגיש שכדי
לפתור בעיות יומיומיות, אין צורך לשנות את המציאות החיצונית אלא את הפרשנות של האדם למציאות. הוא נותן דוגמה מעשית: אם מישהו מלכלך לך את הבית, במקום לכעוס או להתעצבן, תחקור מדוע זה מפריע לך. תגלה
שהבעיה אינה בלכלוך אלא ברצון שלך שהמציאות תהיה שונה ממה שהיא. אם תפסיק לשקר לעצמך שהמציאות חייבת להיות כפי שאתה רוצה, תוכל לחוות שלווה גם כשהבית מלוכלך. מדוע האדם לא פועל ... שהוא מחפש את האמת, אבל ממשיך לומר אין
פתרון, אני לא יכול להבין, אולי אין תשובה - ובכך בעצם הוא מונע מעצמו למצוא את האמת. אליעד מבהיר שהאדם אינו באמת מעוניין באמת, משום שאם היה באמת מעוניין בה, היה עושה כל ... אליעד: ברור שהיא אחרת, אבל זה לא
פותר בעיות, אלא יוצר
בעיות חדשות. זה שאת קיימת זאת
הבעיה, עד שלא תפתרי את זה, לא משנה איך תסובבי את המעגל. אם תגיעי למסקנה שלאף אחד אין תודעה, אז מה? שאלה: זה יעזור לי לא לדאוג אם אני מאחרת לעבודה. אליעד: לאחר לעבודה זה ... את תמיד פועלת לפי השיקולים שלך.
הבעיה שלך היא עם עצמך, זה לא משנה אם המציאות אמיתית או לא. למשל יש לך חלום בלילה וזה הרי לא אמיתי, האם זה משנה לך? לא. למרות שאם את יודעת שזה לא אמיתי את מתייחסת לזה ... וזה משחרר אותך, אבל, זה מעביר את
הבעיה למקום אחר, כי כל זמן שיש משהו אמיתי, אז כל
הבעיות עברו אליו. כל זמן שיש משהו אמיתי בעינייך, את חווה חוויית צמצום כל שהיא. אם שום דבר לא יראה בעינייך כממשי, אז הסתדרת. אם כל הנפרדות לא תראה בעינייך כממשית, אם זה ... רע? אנחנו בסך הכל רוצים להבין את
הבעיה. אם תבין את
הבעיה תבין שאין
בעיה , אבל קודם נבין מה
הבעיה. למה התמונה מציקה לך? שאלה: אין תשובה. אליעד: מישהו עכשיו בא ומרביץ לך, אתה שואל למה? הוא אומר, אין תשובה, מה תעשה? תברח, אבל אתה לא יכול לברוח, מה תעשה? אז תנסה ... לנקות, מדוע זה מפריע לך? אז מה, מה
הבעיה? שאלה: אני מנקה כי אני רוצה שיהיה לי טוב. אליעד: אז אם אתה רוצה שיהיה לך טוב, כל מה שאתה צריך להגיד, שלא אכפת לך מכלום, אז טוב לך? שאלה: מהבחינה הזאת טוב לי, אבל יש לי
בעיה אחרת, שאני לא חווה את המציאות בשלמות. אליעד: אתה
בבעיה חמורה, למה? כי אם היה אכפת לך מהניקיון, אז היה אפשר להבין מדוע רע לך, אבל כאשר אתה רוצה להבין את המציאות בשלמות, אתה עדיין אפילו לא יודע מה חסר לך. אז איך רע לך אם ... להיות משהו שאתה לא רוצה אותו. אז מה
הבעיה? אולי אתה לא רוצה כלום, ואתה סתם מתעתע בעצמך, כי כאשר אנו מחפשים מה אתה לא רוצה, אנחנו לא מוצאים אותו. אז אתה סתם דופק את עצמך. שאלה: אולי בגלל תחושת הנפרדות. ... לך כאב הגב. אם היית באמת מבינה
שהבעיה שלך היא לא בכאב גב אלא בתחושה הנפרדות, אז היית אומרת זאת מההתחלה. אני מנסה להבין מה מונע ממך לרצות את כל המציאות? השאלה הראשונה היא מה מציק לך? אתה רואה תמונה שאתה ... ולכן אתה לא יכול להרגיש טוב. נפתור
בעיה למישהו אחר, לך יש כאב גב, למה את לא רוצה את זה? זה כואב, ברור לנו שזה כואב, אבל מדוע את לא רוצה את הכאב? הדבר הכי מדהים פה, שהאנשים משוגעים לגמרי, סובלים ואין להם ... זה, האם זה היה מציק לך? לא. לכן כל
הבעיה היא בזה שאת לא רוצה את הכאב גב. שאלה: השאלה היא, איך אפשר להגיע למצב שבאמת תרצה את מה שקורה? אליעד: על ידי זה שתשאל את עצמך, למה אני לא רוצה אותו. קודם תבין למה ... שאת חשה ריקנות, חוסר תכלית, איפה פה
הבעיה? למה את לא רוצה את הריקנות? אולי יש סיבה מוצדקת למה זה גורם לך להרגיש רע. אבל עד שאתה לא בטוח במאה אחוז שאין סיבה, למה אתה מרגיש רע, אז אתה לא יכול להגיד שהמוח ... אתה בא ממקום שאתה באמת רוצה להבין.
הבעיה היא שאתה חושב שאתה מבין לפחות חלק מהדברים. אז נשאל אותך דברים עד שלא תדע כלום. הוא למשל בטוח שהוא לא רוצה לריב עם אנשים, אז אם אני מטיל ספק ברצון שלו, אז הוא ישאל ... ואז את אומרת, יופי, אין כאן בכלל
בעיה. ואת אפילו רוצה לעבור לצד השני, אבל את אומרת קודם אני צריכה
לפתור את הבעיה. את רבה עם שיגעון, החלטת שיש רע בעולם ואת רוצה