... נאמרו הדברים? האם קיימת אפשרות אחרת לפרש את הטענה או להסיק ממנה
מסקנות שונות? הסיבה לחשיבות שלב זה היא שרק לאחר שמזהים את הנחות היסוד, אפשר לערער עליהן באופן אפקטיבי. מה עושים אחרי שמזהים את הנחות היסוד? לאחר שהצלחנו לאתר את הנחות ... ביקורתית מי אמר שזה נכון?, ובכך לבדוק האם ההנחה בכלל מחייבת את
המסקנה שהועלתה. לדוגמה, אם מישהו טוען טענה פוליטית או אידיאולוגית, ואנחנו מזהים שההנחה היא המדיניות הזאת טובה לאזרחים, נוכל לשאול מי אמר שזה באמת טוב?, או להציע את ההיפך ... הטיעון. הוא מדגיש שכדאי תמיד לבדוק האם המידע שמוצג אכן מחייב את
המסקנה שהוסקה ממנו. למשל, אם האדם שמולך מציג עובדה היסטורית או מידע ספציפי שאינך מכיר או שאינך בטוח בנכונותו, ניתן עדיין לשאול את השאלה הבאה: גם אם המידע נכון, האם הוא בהכרח מוביל
למסקנה שהאדם הזה הציג?. עצם קיומו של המידע לא תמיד מספיק כדי לתמוך בטיעון באופן מוחלט. איך אפשר להתאמן כדי להשתפר בוויכוחים? אליעד כהן מדגיש שהדרך הטובה ביותר להשתפר ... מבוססת הטענה? - מה ההנחות הסמויות מאחוריה? - האם יש הסבר נוסף או
מסקנה שונה שיכולה לנבוע ממנה? ניתוח זה מאפשר להבין את הטענה לעומק ולגלות נקודות חולשה שאפשר לערער עליהן. כיצד מערערים על הנחות יסוד? לאחר זיהוי הנחות היסוד, ניתן לערער ... ניתן לשאול מי אמר שזה נכון?, וכך לבדוק האם ההנחה מחייבת באמת את
המסקנה שהוצגה. מה עושים אם נתקלים בטיעון שאי אפשר להפריך? אם לא מוצאים דרך להפריך טענה, יש לבדוק האם המידע שמוצג מחייב בהכרח את
המסקנה שהוסקה ממנו. לפעמים, עצם קיומו של מידע מסוים אינו מספיק כדי להצדיק את
המסקנה שמישהו הסיק ממנו. כיצד ניתן להשתפר בוויכוחים? כדי להיות טובים יותר בדיבייטינג, יש להתאמן על ערעור של אמונות ודעות משלנו. אם מצליחים למצוא פגמים בטענות שאנו עצמנו ... לבדוק האם המידע מחייב, נניח שהמידע הזה נכון, האם זה מחייב את
המסקנה שהוא הסיק ממנה, האם נניח שזה קרה, קודם כל אתה אומר מי אמר שזה קרה, דבר שני הוא אומר לך קרה, האם זה שזה קרה זה מחייב את
המסקנה שהוא הסיק, אולי הפוך בכלל. ובאופן כללי התשובה הכללית אומרת ככל שתתרגל את זה יותר פעמים וככל שתנצח בוויכוחים את עצמך ככה הסיכוי שתנצח בוויכוחים אחרים גדול יותר. ...