... לשנות את העובדה הזו. לדוגמה, אם אדם זוכר שקרה לו משהו טראומטי כמו אונס, זה קרה. אולם, אם בעקבות הזיכרון האדם מרגיש שאין לו ערך או שהוא לא שווה, זו
מסקנה שגויה שניתן לשנות. אליעד מסביר
שהמסקנות הנובעות מהזיכרון הן הבעיה, ולא הזיכרון עצמו. האם כדאי למחוק ... לשמש כבסיס ללמידה ולהתפתחות אישית. אם אדם עבר חוויה קשה כמו חרם בבית ספר, למשל, כדאי לדעת שזו חוויה שהתרחשה וללמוד ממנה. הבעיה אינה בזיכרון, אלא
במסקנות ובפירושים שמגיעים בעקבותיו. ההתמודדות עם זיכרונות רעים הגישה של ... כדאי לה למחוק את זיכרון הטראומה, או שמא עליה להתמודד עם המשמעות הרגשית שמגיעה בעקבות הזיכרון. המשמעות של זיכרון לא נמדדת רק בתוכן החוויות, אלא גם
במסקנות שאדם מפיק מהם. זיכרון של טראומה מינית, למשל, יכול לכלול את העובדה שהייתה חוויה של אלימות, אך
המסקנה שממנה נגזר זיכרון זה, כמו התחושה שאין לה ערך או שהיא אשמה, עשויה ... אנחנו מפרשים אותו. למשל, זיכרון של טראומה כמו אונס אינו יכול להיות מוחלף בעובדה שהוא לא קרה, אבל ניתן לשנות את הפירוש שבני אדם נותנים לזיכרון, כמו
המסקנה כי הם לא שווים או אשמים. אם הפירוש הנובע מזיכרון אינו תואם את המציאות, כמו במקרה שבו אדם מרגיש שהוא לא שווה שום דבר בעקבות חוויות טראומטיות, יש לשנות את
המסקנה הזו. אם לעומת זאת, הפירוש נכון - כמו במקרה שבו אדם לאחר טראומה ... אחרים - זהו משהו שצריך להיתקל בו ולהתמודד איתו. כמו כן, חשוב להבין שלפעמים זיכרון יכול להוביל לאמונה שגויה - לדוגמה, טראומה שקרתה בילדות עשויה להוביל
למסקנה שאין לנו ערך עצמאי. המסר המרכזי הוא אם
המסקנה אינה נכונה, יש להימנע להיצמד אליה. בסיכום, אליעד כהן מציין כי הבעיה איננה הזיכרון עצמו אלא הפירושים השגויים המוליכים אותנו
למסקנות כואבות. ולכן, במקום לשכוח את הזיכרון הרע, עדיף להתמקד בתיקון ... קרה, וזה חשוב. אולם, הבעיה האמיתית לא טמונה בזיכרון עצמו אלא בתגובה הרגשית או המחשבתית שעלולה להתפתח בעקבותיו. לדוגמה, אם אישה שנפלה קורבן לאונס מסיקה
מסקנה שגויה שכולם שונאים אותה או היא לא שווה כלום, זו
מסקנה לא נכונה שיכולה לפגוע בה. בהמשך, נדונה השאלה אם מישהו, בעקבות טראומה כמו חרם בבית הספר, מרגיש שהוא לא שווה או לא יכול להיות טוב מספיק. הכותב מציין כי אם
המסקנה מהחוויות הללו לא נכונה, כמו במקרה של אני לא שווה כלום, יש למחוק אותה. אם הפירוש של הזיכרון אינו תואם את המציאות, על האדם לעבוד כדי לשנות את
המסקנות השגויות הללו. האם כדאי למחוק זיכרון שלילי? המסר המרכזי הוא שלא כדאי ... עשוי לעזור לאדם ללמוד ולהתמודד עם מצבים קשים בעתיד. זיכרון הוא לא תמיד הבעיה, אלא הדרך בה אנו מפרשים אותו. כשמדובר בזיכרון טראומטי, יש להתמקד בבחינת
המסקנות שלנו בעקבותיו. אם
מסקנה שנובעת מזיכרון שלילי אינה נכונה, יש לשנות אותה ולא להיצמד אליה. ...