... קיימת אי - התפתחות קוגניטיבית בתחומים מסוימים, כלומר, קיים קושי בהסקת
מסקנות. למשל, אותו אדם שמפחד מפילים בסלון, לא מסוגל להסיק מתוך זיכרון וניסיון קודם שאין באמת פילים בסלון. הקושי הוא בכך שהאדם לא יודע להשתמש בכלים פשוטים של הסקת
מסקנות , וכך נוצרת מחשבה פרנואידית או חרדה לא הגיונית. אליעד מסביר שחשוב ללמד את האדם להשתמש בשכל שלו, לבצע תהליכי חשיבה, להסיק
מסקנות ולהבין הסתברויות. כך, האדם ילמד להבחין בין מה שיכול לקרות לבין מה שבאמת סביר שיקרה. הדוגמה המפורטת ביותר שאליעד מציג היא הפחד של אדם שחושב שיש אריה שמפריד בינו לבין המקום ... סומך על זיכרון ועל חושים, וללמד אותו להשתמש בזיכרון ובעובדות כדי להסיק
מסקנות . אם האדם ילמד להשתמש בתהליכים אלה, הפחד ייחלש כי הוא יבין שהסיכוי לאירוע כזה אפסי. מהי חשיבות הסקת
המסקנות בטיפול בהפרעות נפשיות? אליעד מדגיש את חשיבות ההסבר והשימוש במשחקי חשיבה ופיתוח מיומנויות קוגניטיביות. לדבריו, הסיבה שחולי נפש נתקעים במחשבות ההזויות שלהם היא כי השכל שלהם ... על ידי משחקי זיכרון, פאזלים ותרגילים המאלצים את המוח לבצע תהליכים של הסקת
מסקנות. ככל שיכולת ההסקה משתפרת, כך הם מסוגלים להבדיל בין סיכוי אמיתי לבין אפשרות תאורטית. לדוגמה, אם אדם חושש ללכת על רצפה מסוימת מתוך חשש שהיא תיפול, צריך להסביר לו מדוע סביר שהרצפה לא תיפול. אליעד מציע ללמד אותו דרך הסקת
מסקנות פשוטות: אם הלכתי על רצפות דומות בעבר והן לא נפלו, סביר שגם הרצפה הזאת לא תיפול. למרות שלא ניתן להיות בטוחים בכך ב - 100%, ההסתברות כל כך נמוכה שאינה מצדיקה פחד ממשי. מהו ...