אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים - חלק 2... מחשבות, רצונות ותחושות קיימות במציאות בתנאים של מקום וזמן. ואז הוא שואל מהו המקיף האמיתי של כל הדברים, ולדבריו, הכלום הוא המקיף האמיתי. כל דבר בעולם משתייך למציאות שיש לה מקום וזמן, אולם, כשהולכים אחורה במחשבה, התשובה היא שהכלום הוא המקיף של הכל. כל מהות אחרת, גם אם היא מסוימת ומובחנת, היא בתפיסה של כלום שצורתה הופכת את התפיסה למשהו. האם יש מהות לכל הדברים? החלק הבא עוסק בשאלה האם יש מהות פנימית לכל הדברים שבעולם. אליעד מציין שמהות נוגעת להוויה של הדבר, ומה שמקיף את כל הדברים הוא הכלום. לכן, הוא טוען שלמעשה המהות של כל דבר היא הכלום, כלומר, כל דבר שהשכל יכול לתפוס אותו - במובנים שונים - הוא בסופו של דבר כלום. הוא גם מציין שבמהות אין שום צורה. מכיוון שהצורה היא חלק מדבר מסוים, עלול להיווצר בלבול. אליעד מבקש להבין ... מסביר כי המהות נמצאת מחוץ לדברים עצמם, ושהדברים מתחברים לנקודות משמעותיות המאפשרות את ההגדרה של שולחן או כיסא. מהו הכלום שממנו כל הדברים מורכבים? הסוגיה המשמעותית ביותר שמעלה אליעד היא מהות הכלום וההבנה ששום דבר לא יכול להתקיים בפני עצמו. למשל, הוא מתאר את השולחן. שולחן הוא ישות שמורכבת מאלמנטים שונים. ... כל דבר או שמא היא מחוצה לו. הוא מתאר את הדמיון הזה כלפי מציאות כמו מקום וזמן, ומציג את הכלום כסוף ההבנה - שהכלום הוא מה שמקיף את כל הדברים. כל דבר שבלעדיו לא ניתן היה להוציא את דבר מהפועל, הוא כלום בצורתו. התשובה לשאלה הזו היא שהמהות אינה צורתה, אלא היא הוויה נעלמת שלא ניתן להגדיר. הקיום והמהות של כל ... נובעת מחוויה אסוציאטיבית של המוח מהצורות הקיימות בעולמו של אדם. הוא מדגיש כי כל חפץ, כל צורת קיום, תצא מהכלום לתוך הצורה שתתפוס מקום במציאות, מה שמבצע את ההגדרה לאותו דבר. ההבנה העמוקה של הכלום והמציאות הדיון הזה נגמר בשאלה האם יכולים להיות צורות חדשות של כלום. אליעד מציין שזו לא תובנה מפליאה כיוון שכאשר תופסים את הכלום, מבינים שהוא נמצא באחוריהם של כל החוויות שלנו. מעניין, כלום הוא הוויה שמכילה בתוכה את כל הצורות והתופעות. מהות השולחן מהות ותרבות הבנת הקיום הגדרת הכלום מהות הצורות הספר להיות אלוהים חלק ראשון עמוד 65 אליעד: מה בעצם מקיף את כל הדברים בעולם? שאלה: זה ... רוצה להוביל למהלך שתבינו שמה שמקיף את הכל זה האין. האם אתה יודע מה המכנה המשותף של כל הדברים? כלום. יש דבר אחד שנמצא בשווה בכל הדברים שבעולם, ומה הוא? הכלום. אפשר להגיד שהמכנה המשותף של המקום והזמן הוא ששניהם ישנם. אבל אז תבין שזה שהם ישנם הוא בלי מקום ... ללכת עוד אחד אחורה. המכנה המשותף של המקום והזמן צריך להיות מעבר לכל הדברים. ומה נמצא מחוץ לכל הדברים? כלום. כי הוא מחוץ לכל הדברים, הוא בשום מקום. מה ההפך מצורה? כלום. בסוף המכנה המשותף לא יכול להיות שיהיה לו צורה, כי אם הוא צורה, אז יש משהו שמקביל לו, ואז הוא לא הראשון. על הראשון, אי אפשר לדבר עליו, אי אפשר להגדיר אותו, ולכן הוא כלום. יבוא אדם ויגיד, אולי המהות היא בתוך הדבר עצמו, אולי בכלל אין מהות, למה אתה טוען שיש מכנה משותף ... יש מכנה משותף לכל הדברים שהאין הוא המקיף של הכל. אני אומר שיש הוויה אחת של כל הדברים שהיא הכלום. אתה אומר, לשום דבר בעולם אין מהות, אז אגיד לו, נכון, מה שאמרת זה שיש להם מכנה משותף שהוא אין מהות. בעצם אמרת שהכלום הוא המהות שלהם. המהות היא השום דבר. מהות פירושו ההוויה של הדבר. הדבר שבלעדיו שום דבר לא יהיה קיים. ... כול מה שאתה יודע, זה שאתה מצליח לחשוב בראש שלך על שום דבר. אם אמרנו שהמהות של הכל זה כלום, אז מה שאנו חווים זה כלום בצורת משהו. למעשה אנו חושבים על כלום שהפך להיות משהו. למשל, השולחן הוא כלום בצורה שולחן. כלום בצורת אדם. האדם יודע הרבה דברים שזה בעצם כלום. אז תשאל, אם זה כלום, אז איך אני יודע כל כך הרבה דברים? אז תבינו עכשיו, למה אתם לא מבינים ובטוחים במשהו? כי אנו בטוחים בשום דבר. אנו בטוחים בכלום, כי הכלום הוא היחיד שקיים. ממה עשוי הנייר? מעץ. ממה עשוי העץ? מאטומים. ממה עשויים האטומים? ממקום וזמן? ממה עשויים המקום והזמן? מכלום. אם אתה הולך ממקום למקום, למעשה אתה הולך מכלום אחד לכלום שני, בעצם אתה נמצא בשום מקום. שאלה: אני רוצה לשאול, האם זה שאני מתלהב שהכל זה כלום, מדוע זאת תובנה מדהימה בעיני? אליעד: כי אתה טיפש. ניסים קורים לאנשים טיפשים, נכון? אם זה נראה לך כל ... ואם אתה לא מבין, אז אתה טיפש. שאלה: אבל מדוע זה פלא בעיני? אליעד: בעיני זה פלא, שאתה חושב שהכלום זה פלא. יש כמה סיבות שאתה חושב שזה פלא, ראשית זה דבר והיפוכו, האין הפוך מהיש, אז לא יתכן ... על המילה כסא אני יודע דברים מסוימים, ועל המילה שולחן אני יודע דברים אחרים. אבל השולחן עצמו, מה הוא? כלום, היו יכולים להחליף לך את המילה עוד בהיותך תינוק למילה אחרת, והמילה האחרת הייתה בעיניך שולחן. ולכן אין למילה ... ונבדוק ממה עשוי השולחן, מעץ, וממה העץ? למשל מאטומים, וממה עשויים כל הדברים שמהם הרכבנו את הכל? והתשובה היא מכלום. חפש מה הוא הדבר שממנו מורכבים כל הדברים? מה הוא הדבר הראשון שממנו אנו מרכיבים את הכל? למשל אדם ... שמרכיבים את השולחן, וזה ממשיך להסתעף, עד שמגיעים למהות השולחן. בסוף זה משהו בתוך מקום וזמן מסוים, ובסוף מגיעים לכלום. מהיבט מסוים יותר קל להבין שמכלום התהוו כל הצורות מאשר להבין שמשלושה דברים התהוו כל הצורות. אבל אם אתה ...