... שמסר המלוכה לבנו בחייו, בוודאי היה שמחה גדולה מאד. ובאו שם כל שרי המלוכה וכל הדוכסים והשרים ושמחים מאד על המשתה. וגם
במדינה היו נהנים מזה שהוא מוסר המלוכה לבנו בחייו אז הרעיון בעצם של שרי המלוכה זה בעצם כל הכוחות שיש בעולם, הכוונה היא מי זה בעצם ... בחינת אחדות והיו שמחים ונהנים מזה שמסר המלוכה לבנו בחייו. זאת אומרת, היו שמה היתה שם שמחה מאד גדולה. דרך אגב מה זה
המדינה המדינה עוד פעם זה בחינת המלכות של המלך. זאת אומרת שהוא נותר מלך ויש לו את המלכות שזה
המדינה בעצם. מי זה המלכות פירושו השכינה, עולם העשיה, הגשמי זה נקרא המלכות, השכינה, מילים נרדפות לאותו הדבר. הכוונה היא שכל ... שנותן לך כסף, כבוד וכו זה החכמה. ככל שאתה מבדיל טוב יותר בין טוב לרע כך אתה מקבל יותר כבוד, יותר כסף, ממון. ועסקו כל
המדינה בחכמות, כי זה היה רוצה ממון, כדי שיקבל ממון על ידי זה. זה היה רוצה חשיבות וכבוד. שימו לב שרבי נחמן כותב יש פה פרדוקס. כי ... וכבוד אז אתה טיפש. כי מצד האמת הכל טוב הכל אחד, למה אתה צריך ממון וכבוד ומחמת שכולם עסקו רב בחכמות על כן שכחו שבאותה
מדינה שכחו תכסיסי מלחמה. כי כולם היו עוסקים בחכמות. בגלל שכולם רדפו אחרי החכמה, להיות יותר ויותר חכמים יותר ויותר בנפרדות שזה כבר עצמו זה עצמו הטפשות שלהם, זה שהם רודפים אחרי הממון והכבוד זה עצמו הטפשות. כי היו כולם עוסקים בחכמות עד שהיו בני
המדינה חכמים גדולים. חכם גדול מכולם.. וחכמים שבאותה
מדינה היו חכמים מופלגים וגדולים מאד מאד של אותה
מדינה. מה זה נקרא שכחו תכסיסי מלחמה. מה זה תכסיסי מלחמה תכסיסי מלחמה זה השכל של האחדות. איך מנצחים את כל השונאים על ידי השתיקה. ... האמיתי, שהוא השכל של האחדות. שהוא השכל הנקנה שאז תשתמש בכל השכל, רק אז תגיע אליו. ומחמת החכמות התפקרו החכמים של אותה
המדינה. זאת אומרת שבעיקרון אתה צריך להשתמש בשכל, זה טוב שתשתמש בשכל, אבל כל זמן שאתה לא כופר. כל זמן שאתה לא מכחיש את זה שבאמת ... לא הגיוני דבר כזה. אומרים - מה שאליעד אמר זה לא הגיוני. אבל עכשיו, ומי שלא מבין את הסתירה במה שאמרתי אז אין לו בעיה.
המדינה לא נתפקרו הכוונה היא לדוגמה דומם, צומח, חי, מדבר. מי הכי חכם הדומם. הדומם הוא הישות הכי חכמה. הבן מלך הכי חכם זה דומם. ... פחות חכם הצומח. מי פחות חכם החי. מי פחות חכם המדבר. זאת אומרת, עכשיו, יש פה את שני הצדדים. כי מצד אחד כביכול שאר בני
המדינה, הנושא פשוט בסיפור. מצד הקושיות של החלל הפנוי, מצד העומק של הפרדוקסים שזה בעצם העמקות והדקות הגדולה באותה חכמה של החכמים. ... שבאמת הכל אחד ואז אתה מבין שאתה עצמך המלך. וזה הכוונה שיש פה את שתי הפרספקטיבות כי רבי נחמן קודם כתב עד שהיו כל בני
המדינה חכמים חכמים גדולים. ואחר כך הוא כתב ושאר בני
המדינה לא נתפקרו. זאת אומרת שהם על כן לא יכלו להכנס באותה החכמה. שעדיין היה שם דרגות של חכמות. בכל מקרה רבי נחמן אומר שיש שני ...