1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... בחייו, בוודאי היה שמחה גדולה מאד. ובאו שם כל שרי המלוכה וכל הדוכסים והשרים ושמחים מאד על המשתה. וגם במדינה היו נהנים מזה שהוא מוסר המלוכה לבנו בחייו אז הרעיון בעצם של שרי המלוכה זה בעצם כל הכוחות שיש ... ונהנים מזה שמסר המלוכה לבנו בחייו. זאת אומרת, היו שמה היתה שם שמחה מאד גדולה. דרך אגב מה זה המדינה המדינה עוד פעם זה בחינת המלכות של המלך. זאת אומרת שהוא נותר מלך ויש לו את המלכות שזה המדינה בעצם. מי זה המלכות פירושו השכינה, עולם העשיה, הגשמי זה נקרא המלכות, השכינה, מילים נרדפות לאותו הדבר. הכוונה היא ... החכמה. ככל שאתה מבדיל טוב יותר בין טוב לרע כך אתה מקבל יותר כבוד, יותר כסף, ממון. ועסקו כל המדינה בחכמות, כי זה היה רוצה ממון, כדי שיקבל ממון על ידי זה. זה היה רוצה חשיבות וכבוד. שימו לב ... האמת הכל טוב הכל אחד, למה אתה צריך ממון וכבוד ומחמת שכולם עסקו רב בחכמות על כן שכחו שבאותה מדינה שכחו תכסיסי מלחמה. כי כולם היו עוסקים בחכמות. בגלל שכולם רדפו אחרי החכמה, להיות יותר ויותר חכמים יותר ויותר ... הטפשות שלהם, זה שהם רודפים אחרי הממון והכבוד זה עצמו הטפשות. כי היו כולם עוסקים בחכמות עד שהיו בני המדינה חכמים גדולים. חכם גדול מכולם.. וחכמים שבאותה מדינה היו חכמים מופלגים וגדולים מאד מאד של אותה מדינה. מה זה נקרא שכחו תכסיסי מלחמה. מה זה תכסיסי מלחמה תכסיסי מלחמה זה השכל של האחדות. איך מנצחים את ... של האחדות. שהוא השכל הנקנה שאז תשתמש בכל השכל, רק אז תגיע אליו. ומחמת החכמות התפקרו החכמים של אותה המדינה. זאת אומרת שבעיקרון אתה צריך להשתמש בשכל, זה טוב שתשתמש בשכל, אבל כל זמן שאתה לא כופר. כל זמן ... מה שאליעד אמר זה לא הגיוני. אבל עכשיו, ומי שלא מבין את הסתירה במה שאמרתי אז אין לו בעיה. המדינה לא נתפקרו הכוונה היא לדוגמה דומם, צומח, חי, מדבר. מי הכי חכם הדומם. הדומם הוא הישות הכי חכמה. הבן ... החי. מי פחות חכם המדבר. זאת אומרת, עכשיו, יש פה את שני הצדדים. כי מצד אחד כביכול שאר בני המדינה, הנושא פשוט בסיפור. מצד הקושיות של החלל הפנוי, מצד העומק של הפרדוקסים שזה בעצם העמקות והדקות הגדולה באותה חכמה ... שאתה עצמך המלך. וזה הכוונה שיש פה את שתי הפרספקטיבות כי רבי נחמן קודם כתב עד שהיו כל בני המדינה חכמים חכמים גדולים. ואחר כך הוא כתב ושאר בני המדינה לא נתפקרו. זאת אומרת שהם על כן לא יכלו להכנס באותה החכמה. שעדיין היה שם דרגות של חכמות. בכל ...