... חופשית - איך היא נוצרת?
אקראיות או סיבה מוכרחת? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית או ... כל דבר שקורה: או שיש סיבה שמכריחה ומחייבת שהדבר יקרה. או שאין סיבה כזו, ואז האירוע מתרחש בצורה
אקראית לחלוטין. הוא מחדד ומסביר שלמעשה, אם יש סיבה ... אם משהו חיצוני או פנימי הכריח אותו להחליט כך, אין זו בחירה חופשית אמיתית. האם יש הבדל בין פעולה
אקראית לבין בחירה חופשית? מן הצד השני, אם אין שום סיבה כלל, ואדם בוחר פעולה באופן
אקראי לחלוטין, ללא סיבה שמחייבת אותו, גם אז לא מדובר ... לפול ימינה או שמאלה, אלא פשוט נפל ללא שום סיבה ברורה. בדיוק באותו אופן, אם פעולותיו של אדם הן
אקראיות לחלוטין, לא ניתן לומר שהוא בחר באופן מודע, כי גם ... שאם הסיבה לא מחייבת את האירוע להתרחש בצורה מסוימת, הרי שמנקודת מבט עמוקה יותר, מדובר באירוע
אקראי לחלוטין. האם רצונות האדם מוכרחים או מקריים? אליעד ... מחייבת מדוע האדם רוצה דווקא כך ולא אחרת - ואז אין לו בחירה. או שאין שום סיבה כלל, ואז הרצון הוא
אקראי לחלוטין, וגם אז אין בחירה אמיתית. הוא מסביר שאדם יכול לנסות לבחור את הרצון הפנימי שלו, אך גם כאן נשאלת השאלה: האם הבחירה הזו עצמה הייתה מוכרחת או
אקראית? באופן זה, כל רצון פנימי יכול להיות מוכרח או מקרי, ולכן גם בבחירת הרצונות אין באמת בחירה חופשית. מה הקשר בין סיבה ראשונה לבין
אקראיות מוחלטת? אליעד מעלה נקודה פילוסופית חשובה נוספת: ... להיות סיבה, וכן הלאה עד אינסוף. במקרה כזה, שרשרת אינסופית של סיבות היא בעצם חסרת משמעות כמו
אקראיות מוחלטת, משום שאין נקודת התחלה אמיתית של ... מצד שני, אם קיימת סיבה ראשונית אחת שלפניה לא הייתה שום סיבה, אז בעצם קדם לה העדר סיבה - כלומר,
אקראיות מוחלטת. המשמעות היא שבין אם יש סיבתיות מוחלטת או שהכל
אקראי לחלוטין - בשני המקרים האדם אינו יכול להחזיק בבחירה ... האם הפעולה מוכרחת או מקרית, ולחקור האם ניתן למצוא נקודת אמצע כלשהי בין מוכרחות מוחלטת לבין
אקראיות מוחלטת. לפי אליעד, כאשר האדם יחפור לעומק, הוא יבין שבסופו של דבר אין הבדל אמיתי בין פעולה מוכרחת לבין פעולה
אקראית, ולכן הבחירה החופשית הופכת להיות מושג חסר משמעות. ... הזה. הוא מסביר שבחינה פילוסופית מעמיקה מגלה שבסופו של דבר, בין אם מדובר בסיבתיות מוחלטת או
באקראיות מוחלטת, בשני המקרים אין מקום לבחירה חופשית ... של סיבה ותוצאה, ולגלות בעצמו מהי האמת על הבחירה החופשית. האם יש בחירה חופשית? סיבתיות או
אקראיות? איך נוצרת בחירה חופשית? האם הרצונות מוכרחים או ... עצמך בוחר ככה ולא אחרת, ואז נשאלת השאלה למה בחרת ככה ולא אחרת, ואם סתם בחרת ככה ולא אחרת, באופן
אקראי אז גם לא אתה בחרת, כי בחרת ללא סיבה את הדבר שבחרת, ואז זה ללא סיבה ולא היתה שם בחירה האם שייך להגיד שאם הדברים
אקראיים לגמרי, כמו עלה שנופל בצורה כזו ולא אחרת דווקא אז אם הכל
אקראי, אז אין לך בחירה, וגם אם יש משהו שמחייב את הדבר לקרות אז גם אין בחירה ויש העדר סיבה, זה
אקראי, שוב, גם אם אתה מרגיש שבחרת. ומה שנשאר שיש סיבה ... לכל פעולה שהוא עושה או שיש סיבה שמכריחה את הדבר הזה לקרות, או לא. ואם אין סיבה מחייבת, אז זה
אקראי, וזה אין סיבה. ועל האדם לשאול את עצמו על הכל, למה ... בחירה, או שאין בחירה? על האדם להעמיק בכך. ועכשיו נגיד שאם יש סיבה שמחייבת לגמרי, היא שוות ערך
לאקראי לגמרי. נאמר שהסיבה הכריחה את הדבר, אז מה הכריח את הדבר שהכריח. וגם אם הסיבה עצמה בסופו של דבר היא
אקראית, וסיבה ראשונה של כל הסיבות אז זה אומר שיש העדר ...