... חופשית
לאלוהים, האם
אלוהים כל יכול, למה
אלוהים ברא את העולם, מי ברא את הרצון של
אלוהים האם
לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן פותח את ההסבר בשאלה יסודית ומרכזית - האם
לאלוהים יש בחירה חופשית? כדי להבין זאת, צריך לבדוק לעומק את המושג בחירה חופשית ואת המשמעות שלו בהקשר של
אלוהים. הוא מתחיל מנקודת מוצא פשוטה יותר, מתוך השאלה האם לבן אדם יש בחירה? ומניח שאין לבן אדם בחירה חופשית, ולכן בוחר לשאול על הראשון בשרשרת -
אלוהים . אליעד מציג את השאלה בצורה ברורה: אם לאדם אין בחירה, האם
לאלוהים, שנמצא כביכול בראש השרשרת, יש בחירה? הוא מדגים את הנקודה המרכזית כך: אם
לאלוהים יש בחירה, משמעות הדבר שהוא יכול היה לבחור לפעול אחרת ממה שעשה. אך מה פירוש בחירה? בחירה אמיתית משמעה שישנן לפחות שתי אפשרויות פעולה, וניתן לבחור באחת מהן מתוך רצון חופשי. אליעד מחדד נקודה זו באמצעות דוגמה: אם
אלוהים ברא את העולם כי רצה, האם הוא יכול היה לא לרצות זאת? ואם הוא יכול היה לבחור אחרת, מדוע הוא בכל זאת בחר דווקא באפשרות זו? האם
אלוהים הוא באמת כל - יכול? אליעד בוחן מיתוס נפוץ על פיו
אלוהים הוא כל - יכול, כאשר הטיעון התומך בכך הוא
שהעולם קיים ועצם קיומו מעיד על יכולת אינסופית. הוא מסביר כי זהו טיעון נפוץ: אם
אלוהים עשה דבר גדול כמו לברוא את
העולם, סימן שהוא יכול הכל. אך אליעד מיד מציב אתגר לטענה זו ושואל האם באמת הוא כל - יכול. אם אכן
אלוהים כל - יכול, אזי הוא יכול היה לבחור שלא לברוא את
העולם. כלומר, אם אכן הוא מסוגל היה לא לברוא אך בכל זאת ברא, עולה שאלה קריטית - למה הוא בחר לעשות זאת? האם
אלוהים מחויב לרצון שלו? אליעד מסביר בפירוט שיש שתי אפשרויות: או
שאלוהים יכול לפעול בניגוד לרצונו, או שהוא חייב לפעול לפי רצונו. הוא בודק לעומק כל אחת מהאפשרויות: אם
אלוהים יכול לפעול נגד רצונו ובכל זאת בחר לפעול לפי רצונו, נשאלת השאלה - מדוע הוא עשה זאת? אליעד מדגיש שרצון בלבד אינו הסבר מספק למעשה, כי נותר להבין למה
אלוהים בחר דווקא ברצון הזה, ולא ברצון הפוך. אם
אלוהים לא יכול לפעול בניגוד לרצונו, הרי שהרצון שלו מחייב אותו, ואז אין לו בחירה חופשית אמיתית - הוא כפוף לרצונו באופן מוחלט. כך אליעד מוביל למסקנה שכדי
שלאלוהים תהיה בחירה חופשית באמת, חייבת להיות לו אפשרות אמיתית לבחור נגד רצונו, ועדיין להחליט לפעול בהתאם לרצונו. מי ברא את הרצון של
אלוהים? אליעד ממשיך ומעמיק בשאלה המורכבת עוד יותר: מי ברא את הרצון של
אלוהים? הוא מנתח בפירוט את הסתירה הלוגית שיכולה להיווצר כאן. אם נניח
שאלוהים הוא זה שברא את הרצון של עצמו, נשאלת השאלה: כיצד הוא ברא את הרצון אם עדיין לא היה לו רצון? הרי אי אפשר ליצור רצון מתוך רצון קודם שלא היה קיים. זו סתירה פנימית - כי אם
אלוהים ברא את רצונו, הוא היה צריך לרצות לברוא אותו מראש, אך לפני כן כלל לא היה לו רצון. הוא מוסיף ומסביר לעומק: האפשרות השנייה, שמישהו אחר יצר עבור
אלוהים את הרצון, גם היא מובילה לבעיה. במקרה כזה,
אלוהים כלל אינו עצמאי בהחלטותיו ואינו בעל בחירה חופשית. הוא רק פועל לפי רצון שמישהו אחר קבע לו מראש. האם באמת ...