... ללמוד, באנו לעולם כדי לתקן, למה באנו לעולם? גלגולי נשמות, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, השגחה פרטית האם יש באמת שכר ועונש בעולם?
אליעד כהן מתייחס בהרצאה לשאלה, האם קיימים באמת שכר ועונש, ומדוע קורים דברים רעים או טובים לבני אדם בעולם. השאלה המרכזית שעולה היא האם האדם נענש על מעשיו, והאם המציאות אכן ... קשים בחייו, כמו תאונות או מחלות של קרוביו, כדי שיתעורר וילמד להשתנות ולהיות יותר אמפתי, מתחשב וטוב לזולת. זו התפיסה הקלאסית של שכר ועונש. התפיסה השנייה,
שאליעד כהן מציג כמנוגדת לתפיסה הראשונה, טוענת שאין שום קשר בין האופן שבו אדם מתנהג לבין מה שקורה לו בפועל. המציאות, לדבריו, אינה מתנהגת לפי חוק ברור של שכר ועונש. אליעד ... משתמש בדוגמה של אסונות טבע כמו צונאמי, שמתרחשים ללא קשר להתנהגות של אנשים, ואין בהם שום עניין של שכר או עונש. האם מטרת הסבל היא ללמד את האדם לקח כלשהו?
אליעד כהן מתייחס לתפיסה לפיה כל אירוע שלילי קורה כדי ללמד את האדם משהו, כדי לתקן אותו או כדי לגרום לו להשתפר. לפי התפיסה הזאת, אם קורה למישהו משהו רע, כנראה שהוא היה צריך ... אבל באותה מידה זו יכולה להיות סתם תקלה חסרת משמעות. הלמידה מאירועים היא אפשרות, אך לא חובה או כוונה מתוכננת של המציאות. האם באמת צריך לתקן משהו בחיים?
אליעד כהן מבקר את מושג התיקון ומסביר שבעצם אין משהו מוגדר שאדם חייב לתקן. הרעיון של לתקן מניח שיש משהו מקולקל או לא נכון, אבל לדעתו אין משהו שהמציאות או אלוהים מצפים ממך ... ואנשים טובים רבים סובלים, בעוד אנשים רעים רבים נהנים. לכן, מדובר יותר בצורך פסיכולוגי של בני אדם להאמין שיש היגיון מסוים במציאות. מהו התיקון האמיתי לפי
אליעד כהן? אליעד כהן מציג בסופו של דבר תפיסה עמוקה יותר, לפיה התיקון האמיתי שהאדם יכול לעשות הוא להגיע למצב שבו הוא שלם עם עצמו ועם המציאות לחלוטין, בלי קשר למה ... באופן מלא ושלם את המציאות כפי שהיא, ולא בגלל שצריך לתקן משהו חיצוני. כלומר, כל עוד אדם מתנגד למציאות, הוא יסבול, וככל שיקבל אותה יותר, יסבול פחות. לסיכום,
אליעד כהן לא שולל לחלוטין את האפשרות ללמוד מכל דבר, אבל הוא כן שולל את התפיסה שכל אירוע הוא תוצאה של שכר או עונש מוגדר מראש. הוא ממליץ לאנשים להסתכל על המציאות כפי שהיא, ...