... הרוח למיניהם. ומי שיתבונן היטב על מהות הפרדוקס שנציג, הוא יראה שהפרדוקס הזה הוצג על ידי אנשי רוח שונים בצורות שונות. והפרדוקס הוא, פרדוקס
התמונה המלאה. והעניין הוא, כי מצד אחד האדם מבין שכדי להבין את כל המציאות, לשם כך צריך האדם לראות את כל
התמונה המלאה. אבל יש כאן בעיה לוגית רצינית, שהיא גבול יכולת ההבנה האנושית. והבעיה היא, שאם נניח לדוגמה שהאדם יהיה בקצה של העולם ויסתכל מהקצה של העולם על
התמונה המלאה, הרי שעדיין זאת לא
התמונה המלאה. משום
שהתמונה המלאה, היא
התמונה שמכילה בתוכה גם את האדם הצופה
בתמונה המלאה של היקום, וגם את היקום עצמו שבו האדם צופה.
והתמונה המלאה מכילה בתוכה גם את הצופה וגם את הדבר שבו האדם צופה. ונמצא אם כן, כי האדם לעולם לא יכול לראות את
התמונה המלאה. משום שאם האדם רואה את
התמונה המלאה, הרי שזו לא
התמונה המלאה. כי
התמונה המלאה אמורה להכיל גם את ... עצמו. והאדם לא יכול להסתכל על עצמו מבחוץ. ונניח לדוגמה שהאדם מסתכל על עצמו במראה. האם אז הוא רואה את עצמו מבחוץ? תשובה: לא באופן מלא. משום
שהתמונה המלאה היא של מישהו אחר שמנקודת המבט שלו מהצד, הוא רואה אדם שמסתכל במראה.
והתמונה המלאה היא של אדם שמסתכל ... של עצמו וכולי. אבל לעולם זה לא יהיה באופן מלא כמו מי שמסתכל מבחוץ. ונמצא אם כן כי יש כאן בעיה רצינית מאוד. כי מצד אחד האדם רוצה לראות את
התמונה המלאה, אבל מהצד השני אם תראה את
התמונה, היא לעולם לא תהיה מלאה, כי הצופה לא רואה את עצמו כחלק
מהתמונה. ומבחינה לוגית, אי אפשר לראות את
התמונה המלאה בשום אופן. ובפרדוקס ... הזאת אין פתרון. כי ברמה הטכנית אי אפשר להסתכל על עצמך מבחוץ באופן שלם. כי הצופה לעולם הוא נפרד מהדבר שעליו הוא צופה. ואכ זו לעולם לא תהיה
התמונה המלאה. וכל החכמים הגדולים ... משום מגבלת יכולת התפישה האנושית הזו. כי כל השאלות שיש לאדם בעולם בכל נושא שהוא, בצורה כלשהי הן ביטוי של השאלה הזאת, של הקושי של האדם לראות את
התמונה המלאה. וכל השאלות הקיומיות שהיו מאז ומעולם ושיהיו לעתיד לבוא, כולן שורשן במגבלה הזאת של האדם לראות את עצמו בתוך
התמונה המלאה. ומי שיקרא היטב את כל ... אחרות. ומי שיתבונן היטב על מהות השאלות שבהן הסתבכו גדולי חכמי החכמים, הוא יראה שכל השאלות כולן הן שאלות מקבילות וצורות שונות של הפרדוקס של
התמונה המלאה. שהיא הדבר שאותו השכל ... לא נפרט אותן כאן, כדי לא לסבך את הקורא. אך נאמר רק, כי גם הפרדוקס הזה של חוסר היכולת של התודעה לחשוב על עצמה בשלמות, דהיינו, בעיית ראיית את
התמונה המלאה, גם היא לא השאלה הקשה ביותר. כי יש שאלות אחרות קשות עוד יותר. ויש שאלה אחת קשה מכולן. והבעיה הטכנית הקטנה הזו של חוסר היכולת של האדם לראות את
התמונה המלאה, היא רק הקדמה קטנה לשאלות הרבה יותר קשות, שאליהן מגיע רק מי שמגיע. ונחדד עוד מעט את העניין, והוא שפרדוקס
התמונה המלאה, משמעותו היא, שרק
התמונה המלאה עצמה, יכולה לראות את עצמה. וכל זמן שהאדם הוא לא
התמונה המלאה עצמה, ממילא הוא לעולם לא יוכל לראות את כל
התמונה המלאה כולה, כולל את עצמו ... יצר כלי קיבול להכיל בתוכו את השכל הגדול של התשובה. אבל כן נסביר את הדרך למצוא תשובה לשאלה הנל. והעניין הוא, כי מי שרוצה למצוא תשובה גם לבעיית
התמונה המלאה הנל, עליו ליצור אצל עצמו כלי קיבול שכלי מאוד גדול. ככ גדול עד שהוא יוכל להכיל בתוכו את השכל של
התמונה המלאה. וכאן נסביר איך בעצם ...