... ירגיש שהוא כבר לא נראה טוב או לא מספיק חכם, הוא יאבד את הבסיס לאהבה העצמית שלו ויחווה שנאה עצמית. אליעד מסביר שגם
התכונות החיוביות הן אף פעם לא מוחלטות. אדם שחושב שהוא חכם, יוכל תמיד למצוא מישהו חכם יותר ממנו, או תחום שבו הוא פחות מצליח, מה שמיד יערער את האהבה העצמית שלו. בנוסף, כל
תכונה חיובית היא גם שלילית מנקודת מבט מסוימת. למשל, אדם חכם מאוד יכול למצוא את עצמו בודד, או סובל מבעיות שלא קיימות אצל אדם פחות חכם. למה שיטת לחשוב חיובי לא תמיד ... שמציעה לרשום רשימה של דברים טובים שאדם אוהב בעצמו. אך אליעד טוען שלגישה זו יש מספר בעיות משמעותיות: לא תמיד אפשר למצוא
תכונות חיוביות חד - משמעיות ואמיתיות שאדם יכול להאמין בהן בלב שלם. גם אם נמצאה
תכונה חיובית, המוח מיד יזכיר שיש בה גם חסרונות, או שהחיוביות שלה אינה מוחלטת. אהבה עצמית שמבוססת על
תכונות מסוימות הופכת להיות מותנית. ברגע
שהתכונות האלה משתנות או מאבדות מערכן, האהבה העצמית נשברת. לדוגמה, אם אדם אוהב את עצמו כי הוא נראה טוב, ברגע שהמראה שלו ישתנה, למשל עם הגיל או בעקבות שינוי במשקל, הוא יאבד את תחושת האהבה העצמית שלו. אותו הדבר נכון לגבי חוכמה, הצלחה או כל
תכונה אחרת. איך לתקוף את המחשבות השליליות שלך על עצמך? אליעד מציע שיטה פרקטית וברורה כיצד להתמודד עם מחשבות שליליות. השלבים הם: קודם כל לזהות את כל המחשבות השליליות ... מחשבות חיוביות צריכות לעבור את אותה בדיקה, מפני שהן בעצם התנאים הלא - יציבים לאהבה עצמית. אם אתה אוהב את עצמך על סמך
תכונה מסוימת, זה אומר שאתה בעצם לא אוהב את עצמך ללא התנאי הזה. לדוגמה, אם אתה אוהב את עצמך כי אתה נראה טוב, אתה בעצם שונא את עצמך על כל האפשרויות שבהן לא תראה טוב. כלומר, אתה חושש באופן תמידי מהאפשרות
שהתכונה החיובית תיפגע או תשתנה. לכן, חשוב לתקוף ולחקור גם את המחשבות החיוביות, למשל: האם באמת אני נראה טוב תמיד? האם זה באמת חשוב אם אראה טוב או לא? מה יקרה אם בעתיד לא ... לאהוב את עצמך ברגע שמשהו ישתנה. אליעד מדגיש שזה המצב היחיד של אהבה עצמית אמיתית, מכיוון שהיא כבר לא תלויה בשום תנאי או
תכונה. מה המסקנה הסופית? אהבה עצמית אמיתית מגיעה רק כאשר אדם מפסיק להתלות בתנאים מסוימים לאהוב את עצמו. כדי להגיע למצב זה, עליו לחקור לעומק הן את המחשבות השליליות והן ... כדי להגיע לאהבה עצמית שאינה תלויה בתנאים, לא מספיק לנסות למצוא בתוכך רק את הדברים הטובים. אם מנסים להרכיב רשימה של
תכונות חיוביות, תמיד יתעורר ספק האם באמת יש לך את
התכונה הזו, ומה יהיה אם תאבד אותה. נוסף לכך, ברגע שאתה אוהב את עצמך על סמך
תכונה טובה, המוח מזכיר לך שיש גם
תכונות שליליות, או
שתכונה זו איננה מוחלטת ושיש בה חיסרון. לכן, הגישה שמבוססת על אני אוהב את עצמי כי... מסתבכת בשאלות כמו ומה יקרה אם לא אהיה ככה יותר? או ומה עם כל החסרונות שקיימים בי?. בסופו של דבר, אהבה המבוססת על תנאים אינה מחזיקה מעמד לאורך זמן, כי תמיד ייתכן
שהתכונה הזו לא תהיה מושלמת או שתימצא בה מגרעת כלשהי. למה לא מומלץ להתמקד רק במחשבות הטובות? ישנה תפיסה שלפיה, אם רוצים להעלות את הדימוי העצמי, כדאי לרשום רשימה של דברים טובים שיש בך. אולם, בשיטה הזו קיימות מספר בעיות: 1. לא בטוח שתצליח בכלל למצוא
תכונות חיוביות שאתה משוכנע שיש לך. 2. גם אם אתה מוצא
תכונה חיובית, המוח מיד יכול למצוא בה חיסרון, או לטעון שהיא אינה מוחלטת. 3. אהבה עצמית המותנית
בתכונה מסוימת פירושה שאם
התכונה איננה, אתה מאבד את האהבה העצמית. לכן, אם אתה רגיל לאהוב את עצמך על בסיס אני נראה טוב, למשל, ברגע שתרגיש שאולי אינך נראה טוב מספיק, או שעבר הזמן ושינית מראה, ... העצמית שלו בתנאי מסוים. מספיק שהדבר הזה לא יתקיים במלואו, כדי לפגוע באהבה העצמית וליצור שנאה עצמית. יתרה מזאת, שום
תכונה אינה מוחלטת: - אני חכם הוא תמיד יחסי. יש חכמים יותר ממך, או שאפשר למצוא תחום שבו אינך חכם. - גם להיות חכם מוחלט יכול להיתפס כחיסרון, משום שכל דבר אפשר לראות גם ... את עצמך רק עם תנאים? כשאדם בונה אהבה עצמית רק על תנאים חיוביים, הוא מסתכן בחיפוש חסר תועלת אחרי שלמות. לאורך זמן,
תכונות חיצוניות או פנימיות עשויות להשתנות, והדבר יכול ליצור תחושת אי - ודאות או פחד. לכן, גישה של תאהב את עצמך כי... עלולה להתפרק ברגעים של קושי. יש אנשים שעדיין מנסים ... לא אוהב בעצמך. לאחר מכן, לחקור את שתיהן באותה שיטה של האם באמת זה נכון? וואם כן, אז מה?, עד שאינך נשאר עם ההיאחזות באף
תכונה לטובה או לרעה. ש: למה חשוב להשמיד גם את הרשימה החיובית? ת: כי אם אוהבים את עצמך רק על סמך
תכונה חיובית, זה בהכרח מייצר מקום לשנוא את עצמך, ברגע
שהתכונה אינה מתקיימת במלואה או כשמתגלים בה חסרונות. אהבה על תנאי יוצרת פחד מהמצב ההפוך ומהאפשרות שהיא תאבד. מהי המסקנה הסופית? כדי לאהוב את עצמך באמת בצורה שאינה תלויה ...