... לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין
עצוב. שמחה כזו נקראת שמחת הכסילים, והיא איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, אך השמחה החיצונית ... הנתפסת הם שמרחיקים את האדם מהאחדות האלוהית. אך המלך מבקש מבנו שכאשר זה יקרה, הוא לא
יתעצב, אלא ישמור על שמחה פנימית. מדוע השמחה חשובה כל כך? כיוון
שהעצבות היא ביטוי לכך שהאדם כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם
עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא עצמו הבורא. רבי נחמן מסביר כי כשאדם
עצוב, אלוהים דווקא שמח - לא מתוך רוע, אלא כי זהו הביטוי לכך שהאדם אינו ראוי להיות מלך. אך כשהאדם חוזר לשמחה הפנימית, כאשר הוא מזהה את עצמו שוב כחלק מהאחדות, אז ... איך היו שמחים. מה שרבי נחמן בעצם אמר, אמר להם, בעצם תראו אתם עם כל זה שאתם שמחים אתם עדיין
עצובים, אתם לא שמחים באמת, אני אספר לכם מה זה נקרא שמחה אמיתית. וכאן צריך לשים לב בעצם לנושא של השמחה. כי הכסילים חושבים ששמחה פירושו לחייך, לספר בדיחות, כמו ... הכוונה שאתה תרד מהמלוכה, בגלל חוקי הפיזיקה, בגלל שאני חוזה בכוכבים. וכן תראה שלא יהיה לך
עצבות, שתרד מן המלוכה. ואז המלך אומר לבן שלו, אני מבקש ממך שכאשר תרד מהמלוכה שלא יהיה לך
עצבות. מה זאת אומרת שלא יהיה לך
עצבות רק תהיה בשמחה. שימו לב לעניין, העניין הוא שבעצם הציווי היחיד, בעולם מושלם אין מצוות ועברות, כל הקונספט של מצוות ועברות הוא שגוי שנובע מהחשיבה שיש ... ועברות. אין דבר כזה מצוות ועברות. הציווי היחיד שהמלך ציווה את הבן שלו זה תראה שלא יהיה לך
עצבות כשתרד מן המלוכה. כאשר תרד מן המלוכה הבקשה היחידה שאני מבקש ממך זה תמשיך להיות בשמחה. מה זאת אומרת רק תהיה בשמחה, תבין שאתה מלך. אני אסביר איך זה ... לא בוחר יש דברים שכל אחד יודע שאין בהם בחירה חופשית. אבל זה לא נכון, ואז זה מכניס אותו
לעצבות, למה זה מכניסו
לעצבות כי זה גורם לו לחשוב שיש דברים שהם נגד רצונו. למה
בעצבות כי קורים דברים נגד רצונו. אם היית רוצה את כל מה שקורה. אז לא יכול להיות שתהיה
בעצבות. אם אתה היית מבין שאתה עצמך המלך, זאת אומרת, שאתה עצמך כרגע רוצה את כל מה שקורה. כי מצד האמת אתה אלוהים, גם כי בשורשך אתה אלוהים, וגם מצד האמת כל ... ולכן גם אתה עצמך לא שורשך, אתה עצמך - השורש והביטוי שלו הם אחד, אז ממילא מה שייך להיות
בעצבות הרי אתה רוצה את הכל. אתה מהווה את רצונך, כי צריך לזכור שהרצון של אלוהים הוא הבן של אלוהים, גם הרצון של אלוהים הוא הבן שלו וכאשר אנחנו אומרים למישהו ... כשתהיה בשמחה גם אני אהיה בשמחה. לכאורה, בסדר. תכף נבין את המשמעות של העניין. גם כשיהיה לך
עצבות אף על פי כן אהיה בשמחה, על שאין אתה מלך, כי אינך ראוי למלוכה מאחר אבל כשתהיה בשמחה אזי אהיה בשמחה יתרה מאד. זאת אומרת, המלך אומר לבן שלו, תבין אם אתה תהיה בשמחה, אם תהיה
עצוב מבחינתי אני אין לי שום בעיה עם זה. לא רק שאני לא אהיה
עצוב מזה שאתה
עצוב אלא אני עוד אהיה שמח מזה שאתה
עצוב, למה אהיה שמח כי המלך אומר כי הבן הזה המנוול שנתתי לו להיות מלך לא מסוגל להיות בשמחה. מה זאת אומרת הכוונה היא הוא כופר בי כמלך. למה הוא כופר בי כמלך כי אני כמלך אומר לו אתה מלך! אבל הוא בגלל הטמטום שלו בוגד בי ואומר שהוא לא מלך, הוא נופל
לעצבות. הוא חושב שהוא ירד מהמלוכה, שזה נקרא לכפור במלך. אם בן אדם חושב שהוא לא מלך אז הוא כופר במלך. אם אדם חושב שיש אלוהים אז הוא כופר באלוהים, למה כי אם ... מיני קשקושים כאלה ואחרים שאלוהים בוכה יחד איתך. זה לא נכון. רבי נחמן אומר הפוך - אם אתה
עצוב, אלוהים שמח, אלוהים שמח שאתה
עצוב, כי הוא אומר האדם הזה לא ראוי להיות מלך. לא ראוי. בפרוש. גם כשיהיה לך
עצבות, אף עם פי כן אני אהיה בשמחה, על שאין אתה מלך. אני אשמח שאתה לא מלך. אני אשמח שאתה
עצוב, כי אינך ראוי למלוכה מאחר שאינך. לכן אני אשמח שאתה לא מלך. זאת אומרת רבי נחמן אומר מצד אלוהים מבחינתו קודם כל ברור שיש השתוות העניין שתבין שמצד האחדות של ... אבל רבי נחמן מוסיף ואומר - לא רק שאין שינוי אלא פה מוסיף ואומר, שמצד האמת לא רק שאלוהים לא
עצוב כשאתה
עצוב, אלא אלוהים שמח כשאתה
עצוב. למה כי אתה כופר בו. למה אתה כופר בו אתה צריך להבין שהנפרדות היא ביטוי של האחדות. הנפרדות מחוברת עם האחדות. אתה אמור עכשיו להיות, להחזיק עצמך בשמחה גם ... הוא משתמש בחכמות ולכן זה מרחיק אותו מההבנה של האחדות ולכן הוא כל הזמן נכנס לדיכאון ונופל
לעצבות וכו וכו. אז שתדע לך שאלוהים לא מרחם עליך. כשאתה
עצוב , אלוהים שמח. למה שמח שאתה לא אמור להיות מלך. שלא יעבדו עליכם שאלוהים אוהב פה מישהו. כשאתה