... עכשיו השאלה היא איך אין הבדל. ברמה הפרקטית, אני למעשה לקחתי את הסבל הפיזי והפכתי אותו לסבל נפשי. איך זה יכול להיות? הרי
כואב לך פיזית, אז איך אפשר להגדיר את זה כנפשי? רבי נחמן אמר בספר שלו: כל הצרות והייסורים והגלות אינם אלא לפי ערך חיסרון הדעת. כלומר, ככל שחסר ... הוא גם אומר שאפילו בנים, פרנסה ובריאות הגוף - הכל מחמת חיסרון הדעת. למשל, אם רבי נחמן היה רואה אדם חולה סרטן, שצועק אני
כואב, אני סובל, הוא היה אומר לו: תקשיב, זו לא בעיה בגוף הפיזי - זו בעיה בנפש. שאלה: אבל אם
כואב לי, אני מרגישה את זה פיזית, איך זה קשור לנפש? אליעד: שימי לב, רבי נחמן גם בעצמו סבל מספיק ובכל זאת הוא נאחז בתפיסה הזו. מה ההבדל בין אדם ... עכשיו השאלה איך אין הבדל, ברמה הפרקטית אני לקחתי למעשה את הסבל הפיזי והפכתי אותו לסבל נפשי, איך זה יכול להיות? הרי
כואב לך פיזי, אז איך אתה מגדיר את זה כנפשי. רבי נחמן אמר בספר שלו, כל הצרות והייסורים והגלות אינו אלא לפי ערך חיסרון הדעת. זאת אומרת תלוי ... והוא אומר אפילו בנים ופרנסה ובריאות הגוף זה הכל מחמת חיסרון הדעת. למשל רבי נחמן היה רואה אדם חולה סרטן, שצועק אני
כואב אני סובל, רבי נחמן היה אומר לו, תקשיב זו לא בעיה בגוף הפיזי זו בעיה בנפש. מה הרעיון. ורבי נחמן גם בעצמו סבל מספיק ובכל זאת הוא נאחז בזה. ... שכואב לו הגוף, אבל הרצון של האדם להרים את הדלת או הרכב הוא כל כך חזק, שאתה כולך נמצא בו ואתה לא מרגיש את הכאב שהגוף שלך
כואב. מה שאני בעצם טוען הוא מאוד פשוט, יש תודעה, את ישות מודעת לעצמה, שאת אומרת אני, על התודעה הזאת, על האני הזה, מולבשים עכשיו רצונות, רצון ... לך. זה הרעיון, מצד האמת אין הבדל בין כאב פיזי לכאב מנטלי. אני רוצה להסביר משהו, לאן מוביל התהליך של השאלה למה, למשל אדם
כואב לו הראש, ואני אומר לו אם תשאל למה
כואב לך הראש, לא תהיה לך בעיה שכואב לך הראש, איך זה יכול להיות הנושא הוא פשוט? אם הוא מספיק פעמים ישאל למה, בסוף הוא יבין שכואב לו הראש בגלל ... אומר שאם האדם ישאל למה, לא יפריע לו שמתעללים בו, השאלה איך זה יכול להיות אז קודם כל הגענו להבנה שהסיבה שרע לבן אדם כאשר
כואב לו פיזי, זה לא בגלל שכואב לו פיזי, אלא בגלל שהוא לא רוצה שיכאב לו פיזי. עכשיו אם הבן אדם ישאל למה למה אני לא רוצה שיכאב לי הראש, אז מה אם
כואב לי, זה שכולם מבינים שהם לא רוצים כאב זה לא אומר שאני גם לא רוצה, מה אכפת לי מכולם למה לקיר לא אכפת ולי אכפת מאיפה זה בא ואז אם הבן אדם ... הכל אותו הדבר, כל הרעיון הוא שקיומך לא תלוי בעצמך, יש משהו שמחייה אותך. מה אחר כך קורה, התחלנו שכואב לי הראש, שאלנו למה
כואב לי הראש, למה יש לי רצון כזה? למה יש לי רצון? מישהו מכניס לי את הרצון? אחר מגיע להבנה שהרצון לא שלו וגם התודעה שאומרת אני, ואני, האני לא ... הזה עושה את הגוף ואת הצמצום, וכו ואז אתה מגיע להבנה, אם אתה באמת מבין את זה, אז החוויה היא תוצאה של הבנה. אם לבן אדם
כואב הראש, זה לא יפריע לך כמו שזה יפריע לך אם לך יכאב הראש, למה כי את אומרת זה אני? וזה לא אני, אבל אם אתה מבין באמת שאתה זה בכלל השורש, אז ... ואחר הבנתי שזה לא דרכי אפילו, מי זה דרכי? מה אני הכל קורה? יש התרחשויות שאחדים מהם זה אני, אני רוצה, או לא רוצה, זה
כואב לי וכו. במצב כזה כאילו מתבטלת לך התודעה, הכוונה שמתבטלת לך ההגדרה של החוויה של אני אליעד רוצה, יש מציאות שיש אליעד, יש הרבה דברים ואחד ...