... מדלגים על שלב בסיסי וחיוני בתקשורת ביניהם - בדיקת ההבנה ההדדית. כאשר שני אנשים מתווכחים ולא מגיעים להסכמה, לרוב הם רק מביעים את העמדות שלהם בלי לוודא האם
הצד השני הבין אותם כראוי או האם הם עצמם הבינו את האחר. לדוגמה, אמא מבקשת מהילד שלה לעשות משהו והוא עונה לה תשובה שנראית לה כלל לא קשורה. במקום לעצור רגע ולשאול את עצמה האם הילד ... היא מיד מגיבה בתוקפנות ושואלת מה הקשר? הילד מצדו מתגונן ומסביר שהתשובה שלו כן קשורה, וכך נוצר ויכוח מיותר שאין לו פתרון ברור, רק מפני שאיש לא עצר לוודא מה
הצד השני הבין. למה חשוב לוודא
שהצד השני הבין אותך נכון? חשוב לוודא
שהצד השני אכן הבין אותך נכון, כי לעיתים קרובות קורה שהאדם ששאל את השאלה ניסח אותה בצורה לא מדויקת, ולכן האדם השני השיב בהתאם למה ששמע, ולא למה שהשואל התכוון. לפני שמגיבים בתוקפנות או בשלילה לתשובה שנראית לא הגיונית, חשוב לשאול את
הצד השני: מה הבנת ששאלתי? כך מתברר לעיתים
שהצד השני שמע או פירש את השאלה בצורה שונה לחלוטין ממה שהתכוונת, או שאתה בכלל לא שאלת את השאלה הנכונה. איך להתמודד עם תגובה שנראית לא קשורה בכלל? כאשר אתה מקבל תגובה שנראית לא קשורה או מוזרה, התגובה הנכונה היא לעצור רגע ולשאול את עצמך: האם ייתכן שלא הבנתי את התשובה של
הצד השני, או אולי הוא לא הבין אותי? במקום לעבור ישר למתקפה או להניח
שהצד השני טועה, מומלץ לשאול אותו איך הוא פירש את שאלתך. לעיתים קרובות מתגלה שמה שנראה לך בתחילה כתשובה לא קשורה הוא למעשה תשובה הגיונית לשאלה אחרת, שונה ממה שהתכוונת אליה. איך לוודא שאנחנו עצמנו הבנו את
הצד השני? לא רק שחשוב לבדוק האם
הצד השני הבין אותנו, אלא גם עלינו לוודא שאנו הבנו נכון את
הצד השני. דרך טובה לעשות זאת היא לחזור על דברי
הצד השני ולשאול אותו אם כך התכוון: אני הבנתי שענית לי כך וכך, האם לזה התכוונת? הרבה פעמים
הצד השני יאמר: לא, התכוונתי למשהו אחר לגמרי, וכך מתברר שהבעיה הייתה בחוסר הבנתך את תשובתו. מדוע אנשים נוטים לדלג על שלב בדיקת ההבנה ההדדית? אנשים רבים מדלגים על שלב הבדיקה של ... מאשים את השני במשהו חמור? כאשר יש האשמה חמורה, למשל אשתי בגדה בי, התגובה הנכונה לפני תגובה אימפולסיבית היא לבדוק מה בדיוק נאמר ומה בדיוק נשמע. יש לשאול את
הצד השני איך הוא הבין את הטענה: האם האישה שמעה בדיוק מה האיש אמר, האם האיש אמר בדיוק מה שהתכוון לומר, ואולי בכלל נוצרה אי - הבנה שיצרה את הקונפליקט. ללא בירור זה, נוצרים סכסוכים ... כשלא מוודאים הבנה הדדית? כאשר שני אנשים מתווכחים ולא מגיעים להסכמה, פעמים רבות הם פשוט מביעים את העמדה של כל אחד, מבלי לעצור ולוודא שני דברים בסיסיים: האם
הצד השני הבין אותם כראוי, והאם הם עצמם הבינו את
הצד השני. לדוגמה, אמא מבקשת מהילד שלה לעשות משהו, והוא עונה תשובה שנראית לה לא קשורה בכלל. במקום לעצור ולברר רגע, האם הילד הבין מה שאלתי? האם אני הבנתי את התשובה שלו?, הם מיד תוקפים זה את זה: האמא אומרת מה הקשר?, הילד משיב לא נכון, זה כן קשור, וכך נוצר ויכוח שאין לו מוצא ברור. למה חשוב לוודא
שהצד השני הבין אותך? במצב שבו מקבלים תשובה לא קשורה, יש אינסטינקט לתקוף ולומר מה פתאום, זה לא נכון. אך במקרים רבים, ייתכן
שהצד השני לא הבין את השאלה, או שהשאלה עצמה לא נוסחה כראוי. לכן כדאי לשאול: אתה הבנת מה שאלתי? מה הבנת ששאלתי?. לעיתים מתברר שהשואל לא הסביר היטב מה הוא רוצה, ולכן השני ענה לו על ... לעבור מיד למתקפה או לבטל את התשובה של השני, אפשר לבדוק איך הוא פירש את השאלה. לפעמים נגלה שהוא שמע או פירש שאלה אחרת לגמרי. איך מוודאים שאנחנו הבנו את מה
שהצד השני ענה? לא רק שצריך לוודא שהוא הבין את השאלה, אלא גם לוודא שאנחנו הבנו את התשובה שהוא נתן. לדוגמה, אפשר לחזור על הדברים שלו ולומר: אני הבנתי שענית לי ככה וככה, נכון?. אם ... משותפת לפתור את הקונפליקט באמת. עוד לפני שמוסרים תשובה או מתווכחים על תוכן הדברים, יש לשים דגש על בוא נראה שהבנתי אותך, בא נראה שהבנת אותי. אפשר לבקש
מהצד השני: תחזור בבקשה על מה שאתה חושב שאמרתי, כדי שאוכל לדעת שהסברתי את עצמי נכון. איך לגשר בין שני אנשים כשאחד מתלונן על השני? אם אדם אחד מאשים את השני במשהו, למשל את אשתי בגדה ...