... אפשר להיות אני ורוצה ולא אני ורוצה - לא - לרצות באותו זמן?. במילים אחרות, מתברר שהחקירה האמיתית מגיעה בסופה לנקודה שבה רואים את החיבור שבין הניגודים, עד להבנה
שהכל אחד. למה קשה לקבל שאין תשובה סופית בדרך הרגילה? כשאדם רוצה להבין למה הוא רוצה להרגיש ... צורות של מציאות אחת? בחקירה מגיעים להבנה שההפרדה בין אני ללא אני עצמה מבוססת על הנחה מוקדמת, ושמתחת לשניהם יש משהו אחד שכולל את הכל. איך העמקה מובילה להשגת
הכל אחד? ככל שמעמיקים בשאלת האני, מגלים שיש אני ולא אני, ושניהם חלק מאותה מהות
שמאחדת אותם. זה דומה לבחינה של חומרים שונים, שבסופו של דבר הם עשויים מאותם אטומים. כך מתברר שההבחנה בין אני ללא אני מתקיימת רק ברובד החיצוני, בעוד ברובד העמוק יותר הכל
מתאחד. מדוע יש צורך להתאמץ ולחקור במקום לקבל תשובה מוכנה? בעולם הפנימי, בדיוק כמו ... תמיד תתעורר שאלה חדשה. אמנם אפשר להשתכנע בתשובות זמניות, אבל הן לא מעניקות פתרון לכל השאלות. אדם שמוכן להשקיע בחקירה העמוקה מגיע בסוף לתשובה הסופית: אותה נקודת
אחדות שבה מתבטלים כל הניגודים. מה עומד מאחורי חוויית
האחדות ומה קורה כשנעלמת ההפרדה? על פי ההסבר, כשאדם מעמיק עד הקצה, הוא חווה ביטול עצמי ... אני שמודע. זו נקודה שנקראת לפני האני. באותו שלב, האדם לא מרגיש כלום - לא טוב ולא רע - כי אין הפרדה שתאפשר לחוות את זה. לאחר מכן חוזרת ההפרדה, אך נותרת הידיעה
שהכל אחד, וזו משנה לחלוטין את צורת החוויה הרגילה. כיצד מתבטא השילוב בין
אחדות לנפרדות בחיי היומיום? לאחר שחווים את
האחדות, חוזרים אל המציאות המוכרת. אבל כעת, עמוק בתודעה, יודעים
שהכל אחד . זה מאפשר להתנהל כרגיל בעולם, אבל בלי להיתפס חזק מדי לדרמה של הטוב והרע או של ... בדרך אחרת. כל אלו מראים שעל האדם לזהות את השורש הפנימי של השאלה או הרצון. כשיודעים לשנות את הנחת היסוד, השאלה נעלמת או הופכת לפחות רלוונטית. איך הרצון להבין את
האחדות קשור בעוצמת הסבל? ככל שהאדם סובל יותר מהנפרדות - מהשאלות שאינן נפתרות - כך הרצון ... מהו בכלל הפחד, מהו אני, מהו אין לי כסף, עד שמגיעים לשורש ההנחה בדבר ההפרדה שבין אני ולא אני. התרגול דורש התמדה והתבוננות יומיומית, וככל שמתקדמים מגלים שנקודת
האחדות הופכת בהירה יותר. כיצד חווים בפועל את מציאות האני והאלוהים? לפי ההסבר: יש רובד ... נפרדת עם רצונות וקשיים. יש רובד נוסף שבו האדם מגלה שהוא למעשה אלוהים שיוצר את המציאות, משום שהכל תלוי בתודעה שלו. יש הרובד העליון, שבו אני ואלוהים וכל ההפכים
מתאחדים לנקודה אחת. שם אין הפרדה ולא נשארת שאלה כלל. לאחר שאדם חווה את שלושת הרבדים, הוא מתנהל בו - זמנית בתודעה שאני קיים, אבל גם מבין שבעומק הדברים הכל
מאוחד. איך המסקנה הסופית מתקשרת לרצון להרגיש טוב? בסופו של דבר, הרצון להרגיש טוב מתברר כדחף שמוביל את האדם לחקירה הגדולה של המציאות. החקירה פותחת פתח להבנת האני, הקיום, והדרך שבה מתקיימת נפרדות לצד
האחדות. כשהאדם מגלה שהכל באמת אחד, הצורך בלהרגיש טוב במובן הנפרד מפנה את מקומו לחוויה רחבה יותר שבה טוב ורע מתמזגים לאותה
מהות אחת. איך מתגברים על הפחד מפני אובדן האני? כיצד ניתן לפתח רצון חזק לחקירת האמת? מהן הדוגמאות של רבי נחמן על שורשי השאלות? איך לזהות את הנחות היסוד של כל מחשבה בחיי היומיום? איך לחוות בו - זמנית את רובד הנפרדות ואת רובד
האחדות? שאלה: אני רוצה שתתחיל איתי מהרצון להרגיש טוב, איך אני מתקדם הלאה, ולהבין
שהכל אחד. כל מה שחקרתי, הבנתי שאני עושה את זה כדי להרגיש טוב אליעד: כל רצון שחקרת גילית ... דבר אחד, ובאמת מבין שאין ויש זה דבר אחד, אז מה תשאל בעצם? אין מה לשאול בכל נושא. אתה מבין את הנקודה? אני כבר נתתי לך את השורש של כל השאלות שבעולם. לכל השאלות יש
שורש אחד. בא נבדוק עכשיו מהו הדבר שבלעדיו לא הייתה שאלה. שאלה: בא נבדוק מה הרצון קודם? ... ישות גדולה? האם אני ישות שניתן לחלק אותה? שאלה: אבל זה לא עונה מהו רצון. אליעד: אני לא עונה לך על שום דבר, אני שואל עוד שאלה, ועוד שאלה, ועוד שאלה, עד שתבין
שהכל אחד, ולא תהיה לך שום שאלה. שאלה: האם יש כיוון אחר בלדעת מהו רצון? אליעד: האם אתה מבין שבלי אני אין רצון? שאלה: כן אליעד: אז גמרנו, תחקור מהו האני. בלי אני לא היה רצון, נכון? אז בא ננסה להבין מהו האני. גם אם תחקור מהו קיר תוכל להגיע למקור ולדעת
שהכל אחד, אבל הבעיה היא שאין לך אינטרס לדעת מה הוא קיר, לא מטריד אותך מה הוא קיר, לכן ... נוספת היא שיכול להיות רצון וגם אני והם יכולים להתחבר, ואז לפי זה אתה יכול לשאול מה הוא אני או מה הוא רצון, זה מזל שיש לך, שמכל מקום שתחקור תגיע לאותה הבנה
שהכל אחד. שאלה: איך הייתי מגיע לזה לבד? אליעד: אם היית מספיק חופר היית מגיע לזה לבד, איך אני הגעתי? כי חפרתי, בסוף אתה צריך להגיע להבנה שהכל זה מקום וזמן, ואחר
הכל אחד. גם אם תחקור את המקום תוכל להגיע. גם כאן אפשר להגיד שאם לא הייתי קיים לא היה מקום ... הלא אני זה משהו. אליעד: נכון, כי האני עשוי ממשהו והלא אני עשוי ממשהו, והאני והלא אני ממה הם עשויים? מדבר שבו אין אני ואין לא אני, שזה נקרא אחד. ראית איך הגענו
לאחד בלי מקום וזמן. אני אסביר לך בלוגיקה בצורה פשוטה, אם יש אני ולא אני, אז ממה עשוי ... שואלים מה הוא רוצה? הוא רוצה להיות מאושר, עכשיו הוא לא יכול להיות מאושר, כי המציאות הזאת אכזרית, כל הזמן הדברים משתנים, לכן נעשה דרך עוקפת, נגרום לו להבין
שהכל אחד, ואז תמיד יהיה לו טוב. שאלה: עכשיו אני רוצה לשאול איך ההבנה הזאת משנה את החוויה? ... מדוע נשרף בית? שאלה: לא אליעד: איזה בית? האם מטריד אותך מה יהיה מחר בעבודה? מי? מה? עכשיו אם אתה מבין שכרגע המציאות הזאת היא בו זמנית מקבילה למציאות שלפני, של
האחדות המוחלטת ושכול העולם הזה של הנפרדות הוא לא קיים בפני עצמו, אלא שהוא רק נובע מתוך
האחדות, זה בכלל
הכל אחד, וכרגע אין שום דבר, תחשוב שאתה בראש שלך כרגע רואה את מה שהיה לפני המפץ הגדול, ... לא רואה שום דבר, דהיינו, אתה אפילו לא יודע שאתה קיים בכלל, ומתוך זה אתה מבין שיש מציאות, ומבין שכרגע המציאות הזאת היא גם כלום, אחד, אחד פירושו כלום, כי אם זה
הכל אחד אז הכל נמצא באותו מקום ובאותו רגע, אז זה כלום, אם תיקח את כל הדברים ותכניס אותם ... שלו, ביטול כל הרגשותיו וחומריותו, שהאדם לא מרגיש שוב דבר, הוא אפילו לא מרגיש שהוא קיים, אתה לא חווה, אתה לא קיים, ואז הוא אומר שכשאר אתה בנקודה הזאת הכל טוב
והכל אחד אבל אתה לא באמת מרגיש טוב, למה? כי אין מי שירגיש טוב, אתה מרגיש טוב, אבל לא יודע ...