... זה: אני הוא זה. הרעיון מאחורי המשפט הוא שכל דבר שאתה שואל עליו מה זה?, התשובה היא זה אני. בעצם, האדם
מתאחד עם כל דבר שהוא תופס, ומכאן נוצר רעיון
האחדות. אך אליעד טוען שבמשפט הזה טמונה סתירה פנימית, כיוון שאם צריך לומר אני הוא זה, המשמעות היא שיש גם אני וגם זה. כלומר, בעצם האמירה נוצר פיצול בין המתבונן למושא ההתבוננות, ולכן
אחדות אמיתית לא יכולה להתקיים כל עוד קיימת תחושה של נפרדות כלשהי. מה הטעות של תורות רוחניות שאומרות רק תהיה קיים? לפי ההסבר של אליעד, ישנן תורות ... אתה מתמקד אך ורק בעצמך, אתה בעצם נתקע עם החיסרון הבסיסי ביותר, שהוא עצם הקיום. האם באמת אפשר להגיע
לאחדות מוחלטת בלי סבל? אליעד טוען שתורות רוחניות שונות מעולם לא הגיעו באמת
לאחדות מוחלטת ולשחרור אמיתי, משום שהן תמיד השאירו מאחוריהן אני כלשהו - הצופה או המתבונן. כל עוד קיים אני, קיים חיסרון וקיימת נפרדות.
אחדות אמיתית, לטענתו, אפשרית רק כאשר האדם משתחרר לחלוטין מתחושת האני, וכאשר הוא נעלם לגמרי - אז לא נותר מי שיסבול. כיצד באמת ניתן להשתחרר מתחושת ... קיים שלך היא רק אפשרית, אתה משתחרר מהסבל שקשור אליה, וכך אתה מתקרב למצב שבו אין בכלל סבל - מצב שהוא
האחדות המוחלטת. הדוגמה של הדרך הקצרה והארוכה - מה המשמעות שלה? אליעד נותן דוגמה של אדם ששואל על הדרך לעיר מסוימת, ומציעים לו שתי דרכים: קצרה וארוכה. ... (כלומר, נתקע עם תחושת אני שעוד לא השתחרר ממנה באמת). הדרך הנכונה היא אמנם ארוכה וקשה, אך מובילה
לאחדות אמיתית. איך ליישם את ההתבוננות בחיי היום יום? אליעד מדגים זאת בעזרת דוגמה מעשית של אכילת פריכיות: האדם צריך לשאול את עצמו בכל פעולה מדוע הוא ... מהסבל, כי אין מי שיסבול ואין מי שיחווה חיסרון. I AM THAT ניסרגדתה מהו החיסרון הראשון? איך להגיע
לאחדות אמיתית? האם תחושת הקיום היא סבל? להיות קיים או להיות כלום? איך להשתחרר מתחושת האני? מהי הדרך הנכונה להארה? ...