שכר ועונש, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, קארמה, השגחה פרטית, מצוות, עברות, גן עדן, גיהנום, שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה, שיפוטיות... זיכרון מתמשך. בכל פעם שהאדם נתקל שוב בתכונה ששפט בעבר (אצל עצמו או אצל אחרים), אותה תחושה שלילית שהוטבעה בתודעתו תחזור ותתעורר שוב. כך נוצר עונש מתמשך, שחוזר ונחווה שוב ושוב, גם לאחר זמן רב. לדוגמה, אדם שזלזל באחרים ... היא העונש. ברגע שאדם עושה פעולה שנתפסת בעיניו כשלילית (עבירה), הוא מיד יוצר מציאות פנימית שלילית, שנשארת טבועה בנפשו ובתודעתו. הוא מצטט את רבי נחמן מברסלב שאומר: אבונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כלומר, העבירות נרשמות בנפש האדם עצמו, ... עדן, גיהנום וקארמה הם דברים חיצוניים? אליעד מדגיש שהמושגים גן עדן וגיהנום אינם מקומות אמיתיים או חיצוניים, אלא מצבי תודעה פנימיים שהאדם יוצר לעצמו. כשהאדם שופט אחרים או את עצמו, הוא מייד חווה גיהנום בצורת סבל פנימי. כשהוא משתחרר ... בזמן אמת, בלי צורך בשופט חיצוני. הסיבה היא שבאותו רגע שהוא שופט אדם אחר לשלילה, הוא יוצר בתוך עצמו תודעה שלילית, שהיא עצמה העונש. איך מתרחש בפועל מנגנון של מידה כנגד מידה? אליעד מפרט שיש שני שלבים עיקריים: שלב ... את אותו הכאב או הזלזול שוב. זו מידה כנגד מידה, לא כי אלוהים החליט, אלא כי האדם בעצמו הטביע בתודעה שלו את התפיסה הזו. האם אלוהים מעניש אותנו על עבירות ומצוות? אליעד מבהיר שאין אף אחד מבחוץ שבודק את ... אדם חקוקים על עצמותיו. הוא מסביר את משמעות הדברים בצורה פשוטה וברורה: בכל פעם שאדם עושה עבירה, הדבר נחרט בתודעה ובנשמה שלו. רבי נחמן משתמש במושג עצמותיו כדי להמחיש שהאדם נושא את העונש בתוך עצמו. המושג עצמותיו הוא מטאפורה ... הם דברים חיצוניים? אליעד מבהיר שאין באמת מקום חיצוני כמו גן עדן או גיהנום. כל אלו הם מטאפורות למצב התודעה הפנימי של האדם. כשהאדם שופט את עצמו או אחרים, הוא מיד חווה גיהנום פנימי בצורה של סבל נפשי ורגשי. ... ונותן עונשים. לסיכום: כיצד להשתחרר באמת משכר ועונש? הדרך האמיתית להשתחרר משכר ועונש היא להבין את המנגנון הפנימי של התודעה. ברגע שאדם מבין שכל שיפוט הוא בעצם שיפוט עצמי, הוא משתחרר מכל העונשים הפנימיים באופן טבעי. הוא מפסיק להיות ...