... לא בנוח ויעדיף לוותר על ההשתתפות. איך עובד שכנוע עצמי באמצעות מהות וצורה? אליעד מסביר את העיקרון גם על שכנוע עצמי (אוטוסוגסטיה). אם אדם רוצה
להפסיק לעשן, עדיף לו להתמקד במהות של הרצון, כלומר, להיות בריא, ולא לומר לעצמו רק אני לא רוצה
לעשן סיגריה. כשאדם מתמקד במהות הרצון האמיתי (אני רוצה להיות בריא), יהיה לו קל יותר לשכנע את עצמו. אך אם הוא דווקא כן רוצה
לעשן, הוא צריך להימנע להסתכל על המהות (להיות בריא) ולהתמקד בצורה (אני לא רוצה
לעשן סיגריה). כך הוא יוכל להתעלם מהסיבה העמוקה שמפריעה לו
לעשן, ולעשן למרות ההתנגדות ... משהו הרבה פעמים הבן אדם לא מצליח לשכנע את עצמו לעשות משהו כי הוא חושב בצורה של צורה ולא של מהות, לדוגמה הבן אדם נגיד רוצה לשכנע את עצמו לא
לעשן את הסיגריה ואז הוא אומר לעצמו אני לא רוצה
לעשן את הסיגריה והוא לא מצליח לשכנע את עצמו שהוא לא רוצה
לעשן את הסיגריה, למה? כי הוא דיבר עם עצמו עם התת מודע שלו עם עצמו במושגים של צורה לא במושגים של מהות. מה זאת אומרת? אם הבן אדם היה שואל את עצמו למה אני לא רוצה
לעשן את הסיגריה? אני לא רוצה
לעשן את הסיגריה כי אני רוצה להיות בריא נניח כי זה לא בריא
לעשן סיגריה, כי אני רוצה להיות ... ולמה אתה רוצה להיות בריא? כי אתה רוצה להרגיש טוב כי אתה חושב שחולה זה רע אבל אם הבן אדם היה אומר לעצמו אני רוצה להיות בריא ולכן אני לא אעשן את
הסיגריה, אני רוצה לא להיות חולה ולכן אני לא אעשן את
הסיגריה יש יותר סיכוי שהוא היה מצליח לגרום לעצמו לא
לעשן את הסיגריה מאשר אם הוא אומר לעצמו אני לא רוצה
לעשן את הסיגריה כי לא רוצה
לעשן את הסיגריה זה מושג זאת צורה של משהו אחר. מה מחויב לך יותר מה אתה רוצה יותר להיות בריא או
לעשן את הסיגריה? אתה רוצה יותר להיות בריא ואם אתה מנסה להכניס לעצמך למוח אני לא רוצה
לעשן סיגריה אתה בעצם מתעסק בצורה לא במהות, המהות היא שאתה רוצה להיות בריא. תחפור לעצמך בראש אני רוצה להיות בריא ולא לעשות שום דבר שיגרום לי להיות חולה ולכן אני לא רוצה
לעשן את הסיגריה, זאת אומרת בשכנוע עצמי גם שם הבן אדם ... יחד עם גם פה יש אותו דבר הפוך זאת אם בן אדם לדוגמה המוח שלו מנסה למכור לו משהו והוא לא רוצה לקנות את זה, נגיד שהמוח של הבן אדם מנסה למכור לו לא
לעשן סיגריה והוא כן רוצה