7:43נוח לו לאדם שנברא, נוח לו לאדם שלא נברא, בריאת האדם, לחיות או למות, יותר טוב לחיות, יותר טוב למות, בריאת העולםנוח לו לאדם שנברא, נוח לו לאדם שלא נברא, בריאת האדם, לחיות או למות, יותר טוב לחיות, יותר טוב למות, בריאת העולם האם נוח לאדם שנברא או שלא נברא? השאלה העמוקה שנדונה על ידי אליעד כהן בהרצאה, עוסקת בהתלבטות פילוסופית עתיקה: האם עדיף לאדם להיוולד ולחוות את החיים ... מתייחס למקורות היהודיים שבהם חכמים דנו בסוגיה זו. הוא מציג כיצד הדיון התפתח לכיוון בו חלק מהחכמים חשבו שטוב שנברא האדם, שכן החיים מעניקים הזדמנות לקיים מצוות, לבצע מעשים טובים וליצור דברים חיוביים. מנגד, חלק אחר מחכמינו הגיע למסקנה ההפוכה, וקבע כי יותר טוב היה אילולא האדם נברא בכלל, משום שבחיים קיימים גם הרבה סיכונים, חטאים, טעויות וכאב. אליעד מסביר כי בסופו של דבר, אחרי דיון ארוך, החכמים הכריעו שהרבה יותר טוב היה לאדם שלא להיוולד כלל. עם זאת, הם מציינים שאם כבר נברא האדם, עליו לעסוק בתורה ובמצוות - כלומר, אם כבר נמצאים כאן, כדאי להפיק מהחיים את המיטב ולבחור בדרך הטובה ביותר. אליעד מסביר את הלוגיקה הזו בצורה מאוד ברורה: המשמעות של יותר טוב היה שלא נברא היא שיש בעולם ובחיים יותר חסרונות מאשר יתרונות. כלומר, במאזן הכללי, החיים מלאים יותר בחסרונות מאשר ביתרונות. מסקנה זו ... ניתן להבין את המסקנה שיותר טוב שלא להיוולד? אליעד מציג הסבר ברור כיצד מסקנה זו, שעדיף לאדם שלא היה נברא, קשורה לעניין הנפרדות. הוא מסביר כי מה שעומד מאחורי אמירה זו הוא רעיון עמוק יותר לגבי תפיסת המציאות והנפרדות. לפי הסברו של אליעד, השאלה אם טוב שהאדם נברא או לא, בעצם שואלת האם טוב שהעולם עצמו נברא, שכן הבריאה היא יצירת נפרדות. באופן אידיאלי, אומר אליעד, עדיף שלא תהיה נפרדות כלל, מכיוון שהנפרדות היא מקור הסבל ... שיש קיום, יש יתרונות וחסרונות, טוב ורע, עונג וסבל. אליעד מדגיש את הקשר הישיר בין תפיסת הנפרדות לבין שאלת בריאת האדם. האם עדיף לחיות או למות? בהמשך, אליעד עובר לעיסוק בשאלת החיים והמוות, ומציין שכל מצב ניתן להציג בשתי דרכים ... בהתאם לנקודת המבט שבחרנו. האם כדאי להיוולד? האם החיים שווים את זה? טוב לחיות או למות? נוח לו לאדם שנברא? יתרונות וחסרונות בחיים איך להתמודד עם הסבל?