... הטוב להיטיב - למה מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה? האם טבע הטוב להיטיב באמת מסביר למה
העולם נברא? אחד ההסברים הנפוצים לשאלה למה
העולם נברא הוא הטענה שטבע הטוב להיטיב, כלומר, שיש כוח ראשון, מוחלט, טוב באופן מוחלט, שמעצם טבעו רוצה להיטיב ולתת הטבה
לנבראים . לפי גישה זו, הכוח העליון והטוב החליט לברוא עולם כדי שיהיו מקבלי הטבה, וכך תהיה ההטבה שלמה. אולם, אליעד כהן מסביר בהרחבה מדוע הסבר זה לא עונה ... יצר את העולם הזה, שיש בו חסרונות רבים כל כך. כל דבר בעולם מכיל חסרונות, מוגבלות וצמצומים, ולכן הרבה יותר הגיוני לומר
שהעולם נברא דווקא כדי להרע מאשר להיטיב. אם העולם באמת היה
נברא מתוך טוב מוחלט, קשה להסביר מדוע יש בו כל כך הרבה רע. מה המשמעות של האמירה שהטוב והרע נמצאים בשורש אחד? נקודה חשובה נוספת שאליעד מדגיש היא שהטוב ... הבחנה בין טוב לרע. למה כל ההסברים על הבריאה אינם עונים על השאלה האמיתית? כל ההסברים והחוקים שהאדם יוצר כדי להסביר למה
נברא העולם, הם עצמם סוג של בריאה והגבלה. ברגע שהאדם יוצר הסבר, הוא יוצר הגדרה נוספת שמחייבת בעצמה הסבר נוסף. לכן, הטענה שהטוב שדרכו להיטיב הוא ... שההטבה חייבת להיות שלמה ושצריך שיהיה גם רע? כל הגדרה היא בריאה בפני עצמה, ולכן אינה יכולה להיות ההסבר האמיתי לשאלה מדוע
העולם נברא. התשובה לשאלה זו, לפי אליעד, נמצאת רק לפני כל ההגדרות הללו, לפני כל ההסברים והחוקים שהאדם
בורא במחשבתו. מה המסר המרכזי בסיכום ההרצאה? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא פשוט: הטענה שטבע הטוב להיטיב אינה פותרת באמת את שאלת קיום העולם. כל הסבר שניתן ... הן רק אפשרויות, לא הכרח. השאלה למה העולם קיים נשארת פתוחה ועל כל אחד להמשיך ולחקור אותה עד שיגלה את התשובה בעצמו. למה
העולם נברא? טבע הטוב להיטיב מהו מחויב המציאות? האם טוב ורע הם אחד? האם טוב דרכו להרע? למה יש רע בעולם? הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, הטוב שדרכו להיטיב. אחד ... כי יש כוח טוב שרוצה להיטיב, ואז הוא ברא מקבלי הטבה והוא ברא גם רע, כדי שיהיה טוב. וההסבר שהטוב שדרכו להיטיב מסביר למה
נברא העולם, כי הטוב דרכו להיטיב וכו וכו ומי שחושב כך לא מבין את
בריאת העולם, כי
בריאת העולם מתחילה בעצם זה שהגדרת את הכוח
הבורא כטוב ההגבלה של המציאות להיות טובה, היא בעצם
בריאת העולם, ואחר כך אמרת טוב דרכו להיטיב בעצם יצרת חוק, שטוב דרכו להיטיב, ולכן עכשיו צריך מקבלי הטבה, ואז אמרת שכדי לעשות טוב, מוכרח גם לעשות רע. מצד האמת, למה אותו כוח
בורא מוגדר כטוב, ומי שלא מבין אותי, יבין את זה כך, כי אם תגיד שהכל אחד לכן הכל טוב באותה המידה ניתן להגיד שהכל רע, וזה יוצא מאותה נקודה שהכל טוב, ואז ...