... כאב, אך אם מכים אדם, הוא חש זאת, משום שהוא מזדהה עם
האני שלו. מצב כזה מייצג את הנפרדות ומוביל לסבל, כי האדם חווה את עצמו כישות מוגבלת ולא כאחדות הכוללת. האם אפשר לחוות את העולם בלי תחושת
האני? לדברי אליעד כהן, האדם יכול להגיע למצב תודעתי שבו הוא כבר לא יזדהה עם
האני הנפרד שלו, אלא יחווה עצמו כישות אחת עם כל המציאות. דוגמה טובה לכך היא המקום שבו מתקיימים הדברים: אם ניקח חדר ונוציא ... בין אני ללא אני. איך פיצול התודעה משפיע על ההזדהות עם
האני? ככל שהאדם יותר מזדהה עם
האני הנפרד שלו, כך הוא חווה יותר פיצולים - רגשות, רצונות, והזדהויות שונות. לדוגמה, אדם יזדהה עם הראש שלו יותר מאשר עם הרגל ... תפיסת הבורא והמציאות האינסופית? אליעד מתאר שהבורא או
האני הגדול אינו חווה שום פער בין הרצון למציאות. הוא מסביר שאין לבורא תכנית קבועה מראש, כי הוא עצמו מחליט כל רגע מחדש מתוך ... מכים אדם, הוא חש זאת. זהו ביטוי לכך שהאדם מזדהה עם
האני שלו, בשונה מחפצים דוממים. זוהי הנפרדות עצמה, וזהו גם חוסר השלמות - אם לא היה אני, כל המציאות הייתה נתפסת כמעין סרט ... בתהליך ההתבוננות, האדם אמור להגיע לנקודה שממנה נוצר
האני, ואף לנקודה שלפני
האני. במובן מסוים, אין הבדל בין אני ללא אני, אך בו בזמן,
האני והלא אני הם אחד. המקום והזמן - יחסים של נפרדות ואחדות הפיצול הראשון שכל אדם חווה הוא תחושת
האני. אך במבט רחב יותר על המציאות, ישנה הבחנה בין הדברים השונים לבין המקום שבו הם קיימים. החדר יכול להיות מלא או ריק, אך המקום ... את עצמו כמציאות מוגבלת, ומתחבר לאחדות שלפני ההגדרה.
האני והאגו - כיצד להרחיב את החוויה? כאשר
האני נוצר, נובעים ממנו פיצולים נוספים: רגשות, רצונות, הזדהויות שונות. למשל, אדם יגדיר את ראשו כאני בצורה חזקה יותר מאשר את רגלו, ... הוא יהיה מוכן לוותר על הרגל לפני שיוותר על ראשו. ככל
שהאני מתרחב, הוא כולל גם מעגלים חיצוניים, כמו רכוש, קרובים ומשפחה. האדם תופס את עצמו כמרכז המציאות, אך מצד האמת, הוא עצמו כל ... צורך להגדיל את האגו, אך בצורה נכונה. אם האדם רואה את
האני כמשהו מוגבל, הוא ישאף להגדיל את כוחו באמצעות צבירת נכסים, הישגים וכדומה. אך כל אלו הם רק טיפה בים לעומת מה שהאדם באמת. הדבר ... יש אני ולא אני. זה עצמו תהליך של הגדרה, הגדרת
האני . הסבל זה חוסר שלמות ממה הוא נובע מהרצון. הסבל מהותו חוסר שלמות. חוסר שלמות נובע מקיומו של האדם. אם מרביצים לשולחן האדם לא ... מבחוץ. אדם בסופו של תהליך אמור להגיע לנקודה של לפני
האני בפרספקטיבה מסויימת אין הבדל בין אני ללא אני. ואעפכ
האני ולא אני זה אחד. הפיצול הראשון שכל אחד חווה זה
האני. מצד המציאות הכללית יש הבדל. יש פה חדר ובחדר יש דברים ויש דבר במקביל לכל הדברים והוא המקום. גם אם נוציא את כל הדברים המקום ... שמכניסים לחדר. נניח שהיישות של האדם זה המקום, יש את
האני יש את הגוף שלי ויש את הכסא והשולחן, הדברים האלה שונים. אבל יש את המקום המקום נשאר אותו סך מקום בין אם נמלא או נרוקן אותו ... שבה הוא לא יחווה אני ולא אני. דבר ראשון, ההיפרדות של
האני היא עצמה צמצום. עצם קיומו של
האני זה כבר פיצול. קיומו של המקום זה פיצול. הוא פיצול מהזמן ולפני זה הזמן והמקום היו ביחד. אחרי
שהאני נוצר, השורש זה לא להתחבר לאני זה להתחבר לשורש של עצמך. זאת אומרת לא תתחבר לאני שלך אלא לאני האמיתי שלך זו המציאות שהוא היה ... יודעים מה המטרה הסופית יותר כל לכוונן את עצמך. אחרי
שהאני נוצר יש ממנו פיצולים יש פיצולים של רגשות, יש פיצולים של רצונות ושל הזדהויות הרגל היא פחות אני מהראש. הרגל זה אני הראש זה אני ... אחר כך זה המוח אחר כך הראש אחר כך הגוף אחר כך הרכב.
האני של האדם גדל, שהוא אומר אני צריך לעבוד זה בשביל הילדים. מאיפה נובע הרצון של האדם, אני מצד האמת הוא כל המציאות, האדם כן ... האדם כל המציאות האדם צריך להגדיל אגו בצורה נכונה. אם
האני הוא האגו מה זה להגדיל את האגו? לצבור נכסים וכו. אבל זה הכל תמיד יהיה כטיפה מהים ממי שאתה באמת, אתה רוצה להרגיש אתה ... אני? האם אני זה הזיכרונות שלי? החוויות שלי? יש 2 אני
האני הראשון זאת היישות שמודעת לעצמה
האני הראשון זה הכוח שמניע את הכל. לפני העולם זה
האני. זה הדבר הראשון שמניע את הכל. איך חווים את זה? זה בעצם השאלה. עוד דימוי נניח ואדם נרדם על הספה, וחולם חלום ומישהו זורק אבן ... לפני כל מה שהיה. איך התודעה שלי מתחברת לאין מקום.
האני שהיה לפני הכל. עי ששואלים את השאלה האם יש או אין מקום. יש אפשרות תפיסת מקום ואפשרות שנייה שאין מקום אילו רק הייתי חווה ...