מנהיג אמיתי, מיהו? ותלמיד טיפש, מיהו?... וכיוב, ונדמה להם שהם מצאו את האושר ואת החיים הטובים, ונדמה להם שיש להם רחמנות על העולם, ושהם רוצים לעזור לאנושות שגם שאר בני האדם יהיו מאושרים. ועל האדם לדעת את האמת, שכל אלו שמתיימרים לעזור לאדם, ולהראות לו את האור שהם מצאו, כדי להפוך את העולם לטוב יותר, כל אלו ללא יוצא מן הכלל, כולם כולל כולם מנהיגי שקר, שאינם יכולים להנהיג אפילו לא את עצמם, וכל שכן שאינם יכולים לעזור לאחרים ולאדם עצמו. כי כל זמן שנדמה לאדם, שיש טיפת רע בעולם, וכל זמן שנדמה לאדם, שצורה אחת של ... לסבול. ובאמת, רק גורמים לו לסבול יותר מדיכאונות עמוקים, שהם רק נראים כשמחה כלפי חוץ. והעניין הוא, שהיחיד שיכול לעזור לאדם באמת, זה רק מי שחושב ומבין, שלא באמת צריך לעזור לאדם. כי כל זמן שהאדם מרחם עליך באמת, דהיינו, שהוא באמת חושב בטעותו שהמצב שלך גרוע, הרי שהוא לא יכול לעזור לך באמת. משום שהוא עצמו עדיין חסר הבנה, בגלל שהוא חושב, שעדיין יש במציאות שלנו משהו גרוע. וכל זמן ... שלהם. ונדמה להם, שהעולם הוא לא מספיק טוב כפי מה שהוא כרגע ממש, והם משקרים את עצמם שהם רוצים לעזור לאחרים. ובאמת, הם מנסים לצאת מהדיכאון של עצמם. שהם בעצבות ובדיכאון, מכך שהם רואים אנשים אחרים, שנדמה להם שהם ... מנסה לשנות אותה. ולחשוב שהמציאות אכזרית, זה עצמו אכזריות. וכמובן שיש גם צד הפוך, שבו, מי שמתעלם מהרצון שלו לעזור לעני, גם זו אכזריות. שהאדם מתאכזר ומתעלם מהרצון שלו, לשנות את המציאות. כי צריך לדעת, שהמציאות כולה מושלמת איך שהיא, בין אם העני נראה כסובל, ובין אם האדם רוצה לעזור לעני, שאז על האדם לדעת, שגם הרצון לעזור לעני, גם הוא טוב, למרות שהוא רצון לשנות את המציאות. ומי ששותק באמת, הוא לא משנה את המציאות, ובכלל ... באמת, הוא יודע את האמת שהכל טוב ושהכל אחד ושהכל מושלם כבר כרגע ברגע הזה. והוא לא באמת רוצה לעזור לאדם, כי הוא יודע שהכל כבר טוב תמיד. והחכם האמיתי בפנימיות עומק מחשבתו, אינו רוצה שום רצון כלל, כי ... טוב באמת (ואעפכ, כל זה רק מצד עולם הנפרדות בלבד). וגם כמובן על ידי זה, שהוא עוזר לחכם האמיתי לעזור לו עצמו וכולי, כנל. ועל האדם להבין, שמצד האמת, החכם האמיתי עושה איתו חסד של אמת, ושהוא זה שצריך ...