...
ותלמיד, יחסי מורה
ותלמיד, תלות במורה הרוחני, אמונה במורה רוחני, מורים רוחניים, מורה רוחני, צורך במורה רוחני, להאמין במורה מה המשמעות
כשהתלמיד מפסיק להבין את המורה הרוחני? כאשר
תלמיד מפסיק להבין את המורה הרוחני שלו, הדבר לא בהכרח מעיד על בעיה או כשל בתקשורת. לעיתים דווקא חוסר ההבנה הוא הסימן הראשון לכך
שהתלמיד מתחיל להתקדם רוחנית. אליעד מסביר, שכאשר
תלמיד חושב שהוא מבין לחלוטין את דבריו של המורה, הוא למעשה כנראה עדיין לא התמודד לעומק עם מה שהמורה מנסה להעביר לו. רק כאשר
התלמיד נתקל במצב בו הוא אומר: רגע, אני לא מצליח להבין, אז הוא נמצא על הדרך הנכונה. במצב זה,
התלמיד מתחיל להכיר בכך שישנו משהו מעבר להבנה המיידית שלו, כלומר, משהו עמוק יותר שמאתגר את תפיסת המציאות שלו. מה ההבדל בין
תלמיד לבין אדם שלומד ממורה רוחני? יש הבדל גדול בין
תלמיד לבין אדם שבוחר ללמוד מידע ממורה רוחני. אליעד מדגים זאת כך: אם ... היחיד שלו, ומתאכזב או מתבלבל כאשר המורה משנה את דעתו או את ההסברים שהוא נותן, האדם נמצא בבעיה. אדם כזה נקלע למצב של תלות רוחנית במורה, וכאשר המורה ישנה את דבריו,
התלמיד ירגיש אבוד, מבולבל או אפילו נבגד. לעומת זאת, אדם שרק לומד ממורה רוחני מידע, לא מפתח תלות. הוא רואה במורה מקור אחד בלבד מתוך כמה מקורות מידע אפשריים, ובוחן בעצמו את נכונות הדברים. אליעד מסביר שבמצב זה, אם המורה ישנה את דעתו,
התלמיד יוכל בקלות להחליט האם לקבל את המידע החדש או לא. התלות נוצרת כאשר האדם אומר: זה המורה שלי, ומזדהה איתו באופן מלא. למה לפעמים מפסיקים להבין את המורה הרוחני הקודם? אליעד מסביר מצב נוסף שבו
התלמיד מפסיק להבין את המורה הרוחני, לא בגלל בעיה אצלו, אלא מכיוון שהתפיסה של
התלמיד השתנתה והוא כבר לא מצליח לקבל את הדברים כמו בעבר. אליעד נותן ... אבל למעשה הוא כן מבין - רק שהרעיון כבר לא נתפס אצלו כהגיוני. כמו שאדם מבוגר לא מצליח להזדהות עם ילד שמתקשה לעשות משהו פשוט, מכיוון שהמבוגר שכח את התחושה הזו, כך
תלמיד לא מצליח לחזור אחורה להבנת המורה הרוחני הקודם, כי הוא התפתח ... היא הזדהות עמוקה עם תוכן הרעיון, ולא רק יכולת להסביר אותו באופן מילולי. האם זה לגיטימי לצפות לקבל תשובות מהמורה הרוחני? אליעד אומר שזה טבעי שאדם שמגדיר את עצמו
כתלמיד יצפה לקבל מתנה מהמורה, כלומר, ידע או הבנה חדשה. אך הוא מדגיש שחשוב להיות מודע לכך שהציפייה הזו מעמידה את האדם בפוזיציה של תלות רגשית. אם
התלמיד מצפה שהמורה יספק לו את התשובה או ההבנה, הוא למעשה הופך להיות ...