... לילד לרצות ללמוד מתמטיקה? השאלה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא כיצד מורה פרטי יכול לגרום
לתלמיד שלא מעוניין ללמוד מתמטיקה, לרצות ללמוד אותה בכל זאת. הוא מסביר את ... הפסיק לבוא. הסיבה האמיתית אינה תמיד ברורה: יתכן שהוא איבד עניין, אולי יש לו קושי שלא זוהה, או
שהתלמיד קיבל מענה שלא תואם את הציפיות שלו. לכן, המורה חייב לברר מה באמת הסיבה, ולא להסתמך על השערות בלבד. לדוגמה, הוא מציין מקרה שבו אמא
לתלמיד טענה שהמורה מסביר רעיונות כלליים מדי ולא עוזר
לתלמיד לפתור את השיעורים עצמם. אליעד מסביר שהסיבה לכך
שהתלמיד הפסיק להגיע לשיעורים יכולה להיות שהמורה נותן מוצר אחר מזה
שהתלמיד או ההורה רצו. לכן, על המורה לגלות היטב מה
התלמיד באמת רוצה ומה הוא מצפה לקבל מהשיעורים. איך לזהות את הרצונות האמיתיים של
התלמיד? אליעד מדגיש את החשיבות העצומה בזיהוי הרצונות האמיתיים של
התלמיד עצמו. הוא מסביר שלעיתים קרובות ההורה רוצה משהו אחד
והתלמיד רוצה משהו אחר לגמרי. לדוגמה, יתכן שההורים רוצים
שהתלמיד יצליח בבחינה, ואילו
התלמיד בכלל רוצה להרגיש טוב יותר מבחינה חברתית או להעלות את הביטחון העצמי שלו. הדרך לזהות את רצונו האמיתי של
התלמיד היא על ידי שיחה פשוטה. המורה חייב להקשיב היטב
לתלמיד ולגלות מה מניע אותו באמת: האם מדובר בהצלחה במבחנים, בהערכה של ההורים ... רוצה ללמוד, בדרך כלל הכוונה היא קשה לי מדי או לא מעניין אותי מספיק. אליעד ממליץ למורה לא ללכת נגד
התלמיד ולא לומר לו אתה חייב ללמוד, כי הדבר רק יוצר התנגדות פנימית אצל
התלמיד. במקום זאת, הוא ממליץ לגשת אל
התלמיד מתוך מקום של הבנה ואמפתיה, ולנסות לגרום
לתלמיד לראות את הלימודים ככלי לפיתוח יכולות שכליות, שיכולות לסייע לו גם בתחומים אחרים בחיים. למשל, המורה יכול להסביר
לתלמיד שמתמטיקה היא תרגול מנטלי שמפתח את החשיבה, וכך הוא יוכל להצליח יותר בדברים שבאמת מעניינים אותו. איך להמחיש
לתלמיד שמתמטיקה שימושית עבורו? אחת הדוגמאות שאליעד נותן היא של
תלמיד שאומר שהוא מעדיף לשחק כדורסל במקום ללמוד מתמטיקה. אליעד ממליץ שהמורה ... יצירתית. למשל, להסביר שכדי לקלוע לסל, השחקן משתמש בכוחות פיזיקליים ובחישובים לא מודעים, ולמרות
שהתלמיד לא מבצע חישובים באופן מודע, המוח שלו כן מבצע תהליכים דומים לאלו שמתורגלים בשיעורי המתמטיקה. כך,
התלמיד יכול להבין שלימודי המתמטיקה עוזרים לו לשפר את היכולת לחשוב במהירות ... ליצור עניין וחיבור אישי למקצוע המתמטיקה? אליעד מסביר שהמורה הפרטי חייב תמיד לשאול שאלות שיגרמו
לתלמיד לענות באופן חיובי, שאלות שמכוונות את
התלמיד למקום חיובי, כמו: אם זה היה קל לך, האם היית רוצה ללמוד את זה? כך המורה יכול ליצור אצל
התלמיד עניין ראשוני שיסייע לו להתגבר על ההתנגדות ללמידה. הוא ממליץ על שילוב של גזר ומקל: הגזר הוא להמחיש
לתלמיד את היתרונות בלמידה ואת ההצלחה העתידית, ואילו המקל הוא ההסבר שאם הוא ... מה הציפיות שלהם, והאם הם מבינים את הרצון האמיתי של הילד. לעיתים יש קונפליקט בין רצון ההורים לרצון
התלמיד, והמורה הפרטי צריך להיות מתווך ולהציע פתרונות מותאמים אישית לשני ... הדרך שבה מתבצעים השיעורים? ובהתאם לתשובות שלהם לבנות תכנית לימודים אישית ומותאמת. מה עושים אם
התלמיד מתנגד מאוד לשיעורים? גם כאן אליעד ממליץ לגשת ברגישות ולהסביר
לתלמיד שהלימוד לא מגיע מתוך כפייה, אלא מתוך בחירה שלו. לדבריו, כאשר המורה ...