... או לא. כלומר, התשובה טמונה בחקירה עמוקה ויסודית של המרכיבים הפנימיים של השאלה. מה משמעות השאלה מה
תכלית החיים ואיך לברר אותה לעומק? אליעד נותן דוגמה נוספת - השאלה הנפוצה, מה
תכלית החיים?. הוא מסביר שכדי לענות על שאלה כזו, תחילה צריך לבדוק מה בכלל המהות של המושגים חיים
ותכלית. אולי האדם בכלל לא חי, אלא רק מדמיין שהוא חי, בדיוק כמו אדם שחולם חלום ולא מודע לכך. לדוגמה, אדם שחולם שהוא חי ובתוך החלום שואל על
תכלית חייו - אם היה מודע לכך שהוא בתוך חלום של מישהו אחר, השאלה הייתה משתנה לחלוטין או אפילו מתבטלת. לכן, לפני השאלה מה
התכלית?, חייבים לשאול מה בכלל משמעות החיים, ואולי החיים הם בכלל חלום או מחשבה של מישהו אחר. איך להתמודד עם ההנחה שיש
תכלית או חוסר
תכלית? אליעד מדגיש שכאשר אדם מניח שיש לחיים
תכלית, הוא צריך לקחת בחשבון את האפשרות ההפוכה - שאין
תכלית כלל. ייתכן מאוד שהחיים הם אקראיים לחלוטין, וכאשר האדם יגיע להבנה זו, הוא יוכל להחליף את השאלה מה
תכלית החיים? בשאלה אחרת, כגון האם החיים אקראיים לגמרי?. זו דוגמה לכך שהבנת המהות של מושגים מביאה לשינוי כללי של השאלות שאנחנו שואלים. הוא מציין שגם דברים שנראים חסרי
תכלית, כמו תוצאות של קובייה בלוטו, עשויים להיות בעלי משמעות נסתרת שאנחנו פשוט לא מבינים. ... כך ניתן להגיע להבנה אמיתית ושלמה של החיים, ההחלטות שלנו, הרצונות שלנו, ובעצם של המציאות כולה. מה
תכלית החיים? האם יש משמעות לחיים? איך לקבל החלטות נכונות? האם החיים אקראיים? למה אני רוצה את ... כן או לא. וכמו כן בכל שאלה מהותית בחיים צריך לבדוק לעומק ולברר את הדברים במהותם. כמו לדוגמה: מה
תכלית החיים? קודם כל תבדוק מה זה חיים? אולי האדם בכלל מת? ומה זאת אומרת מת? כמו האדם שנמצא בחלום ובתוך החלום הוא שואל מה
תכלית החיים? ואם היה יודע שהוא בכלל בתוך חלום של מישהו אחר לא היתה כל שאלה. החים שלו זה בכלל ... של מישהו אחר, אפשר לשאול אולי משהו אחר, לגבי החולם למה הוא חולם עלי וכו אבל זה לא שייך כאן מה
התכלית? ועל כן צריך לבדוק בכלל מהותית את המילה חיים, אולי אנחנו בכלל בתוך חלום של מישהו אחר. אולי אנחנו בתוך מחשבה של מישהו. קודם כל תנסה להבין מה
תכליתם של החיים. כמו גם יש הנחה שיש
תכלית או אין
תכלית, יש משמעות או אין משמעות. ואדם יגיד שברור שיש
תכלית ומטרה, אך מבחינה אובייקטיבית זה לא אומר שזה באמת ככה תבדקו את הדברים, כי שום דבר לא ברור מאליו. ועל האדם שרוצה להבין
תכלית, מה
התכלית? שיבדוק מה זה בכלל
תכלית? מה מהותה? נניח
שתכלית יכולה להיות רק כשיש תכנון, ואם אין תכנון אז הכל אקראי, ואז זה יביא לשאלה האם החיים ... ישתנה. אדם צריך לפקוח את עיניו ולשאול את עצמו, שזה שאין לו תשובה ולא יודע מה המשמעות או מה
התכלית, זה לא אומר שאין
תכלית בגלל שאתה לא מבין. וכאשר יש שאלה, צריך לברר את הרכיבים של מהות השאלה. וגם לאין
תכלית יתכן שיש
תכלית , ואם אתה מניח שיש
תכלית לחיים, אתה צריך להבין שיש את ההיפך, שיתכן שהכל גם ללא
תכלית, ואז שוב, אפשר להפוך את הידיעה של אין
תכלית לידיעה של: מה אתה לא יודע? כל דבר ודבר הוא ה