... עליו לשאול את עצמו שאלות ולחקור אותן בכנות מוחלטת. ככל שהאדם חוקר לעומק את השכל שלו ומנסה להבין את ההפכים, הוא מגיע להכרה באחדות.
רבי נחמן מברסלב רמז לתהליך זה, שבו האדם חוקר בשכלו עד הסוף ואז מבין שהכל אחד. מהי תכלית הבריאה? ... בקלות להבין איך דבר והיפוכו מתקיימים בו - זמנית, אך מצד שני, אם ממשיכים לחקור עד הסוף, מגיעים לאמת שחורגת מגבולות החשיבה הרגילה.
רבי נחמן, לדוגמה, רמז לכך שעבר תהליך חקירה עצמית עד שמצא את האמת ומאותה נקודה הבין מהי תכלית ההוויה. מהי ... סוף אפשרויות. ויש מושג שנקרא חידוש העולם או קדמות העולם. מה שאני עכשיו מייצג זה את התפיסה של קדמות העולם. שקוראים לזה העולם קדמון,
רבי נחמן אומר שתפיסה זו היא השכל הישר, זוהי כפירה בחידוש העולם. שאלה: מה בקשר לסדר? אליעד: מה זה סדר? יש אין ... אמרתי שאני חייב משהו אחד להיות בטוח בו, ושאלתי את עצמי במה אני בטוח, הייתי בטוח שמשהו קיים, אולי לא קיים? אולי מקום וזמן קיימים?
רבי נחמן התגאה בכך שלא התחיל לעשות שום דבר עד שלא ידע את הסוד שלו, זה למעשה רומז בצורה עקיפה לדתיים, אל תעשו ... הפוטנציאל של המציאות? משהו כאן לא הגיוני, מצד אחד יש כאן כסא, אפילו אם נגיד שזה אולי חלום או אשליה, יש כסא, אפילו כסא בחלום, ולכן
רבי נחמן אמר, אתה חייב להגיד את שני ההפכים, יש ואין, מוכח לך כי יש במאה אחוז ומצד שני אתה מבין במאה אחוז ... שמהווה אותה. זאת אומרת שהיא לא חייבת לקבלת מידע מה שהיה אחרי הבריאה, היא יכולה לקבל מידע גם מה שהיה לפני הבריאה, ואז החוויה שלמה.
רבי נחמן בליקוטי מוהרן כתב שהשקר מזיק לאדם בגשמיות וברוחניות, כי על הגדול הוא אומר שהוא קטן ועל אחד ... ממלא את כל הכדור, נכון? אבל הוא גם מקיף את כל הכדור, הכלום הזה הוא בכל מקום וזמן וגם מקיף את המקום והזמן. בכל מקרה כשקראתי את מה
שרבי נחמן אמר חשבתי שאני צריך לראות שעכשיו הכל אחד. הייתי קם בבוקר ורואה ימין שמואל והבנתי שאני לא באמת, כי ... לא לרצות, אבל אתה מבין שהצמצום הוא רק אפשרות. זה כמו משחק שאתה נלחם נגד מישהו אבל יודע שאתה עומד לנצח אותו מראש, משהו כזה. זה כמו
שרבי נחמן אמר, ניצחתי ואנצח, מה זה אומר? למעשה הוא אמר גמרתי ואגמור, הלוגיקה פשוטה, קודם כל תבין שהכל אחד ואחר ... את השכל שלו עד הקצה הוא בסוף יודע שזה אחד. שאלה: איך הוא מפעיל את השכל? אליעד: על ידי התבוננות, הוא שואל, למה זה? מדוע? בסיפורים על
רבי נחמן נאמר שהיה הולך להתבודד ועשה מה שעשה, מה עשה? ישב וחשב מה לעשות, מה? מי? חשב מחשבות. ההתבוננות הזאת ... היה לך שכל לא היית סובל, יש התאמה בין כמה שכל יש לך לבין כמה אתה סובל. זה נקרא תכלית הידיעה שלא נדע, ההבנה הזאת היא השגת האין סוף.
רבי נחמן אומר אם אתה לא אלוהים אתה תמיד תרגיש חסר, ומי שנכלל באלוהים חווה שלמות, ואיך תיכלל באלוהים? על יש ... שני זאת הסיבה הכי טובה. אז הסיבה הכי טובה היא שאין שום סיבה. בשורה התחתונה ההתבוננות של השכל, הלוך ושוב, נכנס פנימה ופנימה, כמו
שרבי נחמן אמר, יש אור, ועל ידי השכל שרודף אחריו, מגיע ולא מגיע, יש את השכל, ומה יש בין השכל לאין סוף? כתר = ...