1:10:54תיקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה... האלה מתוך מקום של אחדות, הוא חוזר בתשובה, ובכך משיג מנוחה אמיתית ואושר מוחלט. זהו המצב המכונה יום שכולו שבת. מדוע ההגעה לאמת עלולה לסבך אותך? אליעד משתף מחוויה אישית שלו עם תורתו של רבי נחמן, שהביאה לו הצלחה גדולה אך גם תסכול גדול. כשהשיג כל מה שרצה, הוא גילה שזה לא מביא לו אושר מוחלט. ההצלחה גרמה לו להבין שהאושר ... נקודת השחרור האולטימטיבית. אחדות והיעדר הבחנות מושג הבחירה החופשית בעבודת הנפש גילוי אלוהים מתוך החקירה העצמית התמודדות עם פחדים והעלאת היראה לשורשה משמעות השבת והחזרה בתשובה לפי רבי נחמן הבנת מחשבת הבריאה ואהבה שבדעת כיצד מתקשרת תפיסת אני עושה הכל לנושא הבחירה החופשית והאושר? אליעד מציין שכאשר אדם בחיי היום יום ... בסיסית שקשה למחוק - הידיעה אני קיים. אם מתעמקים באמת בשאלה האם אני קיים? ובודקים את המציאות לעומקה, מגיעים להבנה שיש רמות מורכבות יותר, עד חוויה שבה אני קיים וגם לא קיים בו - זמנית. רבי נחמן מתייחס לכך באמירתו איני יודע כלום, וככל שאדם חווה אי ידיעה ברמה עמוקה יותר, כך הוא קרוב יותר לחוויה הראשונית, לפני כל ההגדרות ... כף הקלע ותשובה? אליעד מתאר מצב שבו האדם מטלטל את עצמו בין תחושת בחירה לבין היעדר בחירה, בין טוב לרע, בין אני רוצה לאני לא רוצה. מצב זה נקרא לפעמים כף הקלע או פינג פונג בין הפכים. רבי נחמן הגדיר את ששת ימי החול בתור מציאות של הפרדה (כשר - פסול, טהור - טמא, מותר - אסור) ושבת כמצב של מנוחה ושלמות. לחזור בתשובה משמעו ... כולה היא מחשבה שאלוהים חושב, ואנו נמצאים בתוכה בדיוק כמו שפיל מדומיין נמצא בתוך מחשבה של אדם. כאשר קולטים שהכל מתרחש בתוך המחשבה של אלוהים, מתבטל הפחד - כי אין עוד הפרדה אמיתית. רבי נחמן מדבר על מושג להעלות את מידת היראה לשורשה, כלומר, לחקור כל פחד ולשאול מה עומד מאחוריו. אם מבינים שכל גורם מפחיד הוא רק שליח של ... ומתבטלות יחד עם הפחדים והסבל. אחדות והיעדר הבחנות מושג הבחירה החופשית בעבודת הנפש גילוי אלוהים מתוך החקירה העצמית התמודדות עם פחדים והעלאת היראה לשורשה משמעות השבת והחזרה בתשובה לפי רבי נחמן הבנת מחשבת הבריאה ואהבה שבדעת איך האמת משפיעה על אנשים בדרגות התפתחות שונות? אליעד כהן מסביר שהאמת שהוא מעביר משפיעה בצורה שונה ... בדרגות גבוהות יותר של התפתחות רוחנית ותודעתית, אותה אמת עלולה ליצור קשיים חדשים, להצריך ממנו יותר מאמץ ואף להכניס אותו לסיבוכים שונים. לדוגמה, אליעד מספר על עצמו, כשהחל לקרוא את רבי נחמן מברסלב, התכנים שלו סידרו לו את החיים במשך כעשור. כל עצה שקרא ופעל לפיה סייעה לו להשיג את מטרותיו, וכך הוא חווה תחושת אושר כשהמטרות שלו הושגו. עם זאת, לאחר שהצליח בכל מטרותיו בזכות העצות של רבי נחמן, הוא הגיע לנקודה שבה כל דבר שרצה כבר היה ברשותו, וכאן התחילה הבעיה האמיתית. האושר של השגת המטרה היה זמני, וכשהכל עבד בדיוק ... מתמשך. הוא מתחיל לחוש תסכול מהאמת שנחשפה לו - שלא משנה כמה ירוץ מהר ויגיע רחוק, הוא ימצא את עצמו בסוף מול אותה מציאות פנימית של חוסר סיפוק. הוא סיפר איך הוא עצמו חווה תסכול כלפי רבי נחמן, שכביכול גרם לו להגיע מהר מדי לאותה נקודה של אמת, בלי יכולת ליהנות יותר מאשליה זמנית של יעדים חדשים. כיצד אדם יכול לשלוט ... לרמות גבוהות יותר, הוא מוצא את עצמו מתמודד עם קשיים חדשים, ולעיתים אף עם סיבוכים שדורשים יותר מאמץ על מנת ליישם את העקרונות שהוצגו. דוגמה לכך היא הסיפור של אליעד עצמו, כשהוא קרא את רבי נחמן בשלב מוקדם בחייו. ההוראות שלו סידרו את חייו במשך כעשור, אך כאשר הוא הגיע למצב בו כל מטרותיו הושגו, הוא התחיל להרגיש שההתקדמות הזו לא הביאה לו אושר נוסף, והיו לו שאלות קיומיות בנוגע למטרות ולדרך שבהן הוא חי את חייו. איך ההתמודדות עם האשליות יכולה להוביל לסיבוך? העצות של רבי נחמן סיפקו לו פתרונות לכל בעיה, והדברים הסתדרו בשבילו. אולם, כשהכל עובד כרצונך, מתחילים להתעורר ספקות. אנשים רבים חיים באשליה שלפיה ... לבין חיפוש אחר האמת הפנימית, יכול להרגיש כמו מסע קשה. אליעד מציין כי כל עוד אדם חי בהשגת מטרות מבלי לחקור את האמת מאחורי החוויות שלו, הוא למעשה חי בשקר. הוא מסביר שלמרות שעצותיו של רבי נחמן הובילו אותו למקום מסוים, הגיע שלב שבו הוא הרגיש שהוא לא יכול להמשיך לרוץ מהר יותר, והתחיל לחפש תשובות מעמיקות יותר לשאלות ... מה יהיה אי אפשר היה להפתיע אותך לדוגמה, אז אתה מאבד את ההתלהבות, את ההתחדשות. אין לך יותר אתגרים בחיים, נכון? אם אתה יכול לעשות הכל כל הזמן אז אין לך אתגרים וזה כבר לא מעניין. כך את רבי נחמן לדוגמה, רבי נתן אמר לרבי נחמן, יום אחד אתה תצליח לסיים את מה שאתה רוצה, רבי נחמן אמר לו, אני כבר ניצחתי ואנצח, אני כבר גמרתי ואגמור, אני לא צריך לנצח אני כבר ניצחתי, אבל מה הכוונה, יש כאן דילמה מאוד רצינית, ... הפרקטית היום יומית וגם לשכל הגדול, נגיד הגורו הזה לוקח את מה שאני אומר, ועכשיו הוא צריך יותר להתאמץ, כדי ליישם את הדברים, ואז הוא חווה קושי. אני אגיד לכם מה היה איתי, כאשר קראתי את רבי נחמן בהתחלה, זה כמובן סידר לי את החיים, וסידר לי את החיים לתקופה של בערך עשר שנים. ממש הייתי מתחבר לספר שלו, אם הייתי צריך משהו ... הגעתי למה שרציתי, הגעתי לגבול שאתה כבר לא יכול ליהנות יותר, אפשר אולי לאכול יותר אבל לא ליהנות יותר, כי אתה רק חיובי, רק אמיתי, אז שאלתי איך אני נהנה יותר, איך אני מעלה את הרף? רבי נחמן כאילו גרם לי לרוץ יותר מהר, טיק טק הגעתי לקצה, ואז התחלתי להסתבך, כי שם הדברים יותר דקים, יש יותר דקויות. לדוגמה שקורה לך משהו, אתה רוצה אותו לפני שהוא קרה או אחרי שהוא קרה? הדברים צריכים להיות מאוד מדויקים. עד שהגעתי לשלב שאני ממש שנאתי את זה שהכרתי את רבי נחמן, מצד אחד הוא סידר לי את החיים ומצד שני אמרתי אם לא הייתי רץ כל כך מהר, אז אולי הייתי עוד נהנה מהאשליה שיום אחד אני אגיע למקום ... אתה תמחק את עצמך, מי הבין? שאלה: אדם שואל את עצמו האם הוא קיים, והוא עובר תהליך מסוים, ובתהליך הזה הוא מגיע להבנה שהוא לא קיים. אליעד: עוד יותר גרוע שהוא קיים ולא קיים בו זמנית, רבי נחמן היה אומר, אני לא יודע שום דבר, והוא אמר תדעו לכם כשאני אומר שאני לא יודע שום דבר, אני הרבה גדול בשכל שלי מאשר כשאני יודע, כי לא ... ונדה. יש דבר כזה שנקרא כף הקלע, שאתה כמו פינג פונג פעם פה ופעם שם, פעם טוב לך ופעם רע לך, פעם יש לי בחירה ופעם אין לי בחירה, טוב אני יודע מה אני רוצה, טוב אני לא יודע מה אני רוצה, רבי נחמן אומר שיש דבר שנקרא ששת ימי חול ויום שבת, בששת ימי החול זה נקרא כשר פסול, טמא טהור, מותר אסור, כל המצוות שהאדם עושה בששת ימי ... אני וזה לא אני, אם אתה מצליח לחזור בתשובה, אתה מתחבר למקום שבו אין אני ולא אני, זה נקרא להשיב את הדבר למקום שממנו הוא נלקח. ומה השכר של מי שמצליח לחזור בתשובה? שהוא חוזר שוב בתשובה, רבי נחמן אומר שהעולם הבא זה יום שכולו שבת, אם היית ילד טוב אתה חוזר שוב בתשובה, מה הכוונה לחזור בתשובה שאתה כל פעם חווה יותר את האחדות, ... ופה אומרים שאחרי העולם הם נפגשים, זה דבר והיפוכו. שאלה: תדבר בבקשה על מחשבת הבריאה. אליעד: מה אתה יודע על מחשבת הבריאה? שאלה: שכול הבריאה זה בעצם מחשבה. אליעד: מי חשב את המחשבה? רבי נחמן אומר שיש דבר שנקרא אהבה שבזמן ואהבה שמעל הזמן, אהבה שבימים ובמידות ואהבה שבדעת, מה הכוונה? נגיד שאת אוהבת משהו, טוב לך לאהוב ... אוהב ככה? אלוהים לפני בריאת העולם, הרי הכל אחד איתו, לא היה ניתן להגיד אני ולא אני, זאת שיא האהבה, אין שום הפרדה, אין אני ולא אני הכל אחד, שיא ההכלה. עכשיו יש דבר שנקרא אהבה שבדעת, רבי נחמן אומר שמי שמעלה את מידת היראה לשורשה, מה זאת אומרת? מי שמתבונן בפחדים שלו, לכל אחד יש פחדים, מי שעושה את פרויקט חייו נגד הפחדים. ... עכשיו כשאת שואלת אותי שאלה זה בגלל הפחד שאולי לא תהיי מאושרת, כל דבר שאתה עושה זה בגלל שאתה מפחד, אתה מפחד ממשהו, אפילו כשאתה אוכל אתה מפחד למות, גם אם יש לך רצון אתה מפחד, בכל מקרה רבי נחמן אומר, מי שמעלה את מידת היראה לשורשה, מי שמתנתק מכל הפחדים שלו, זוכה להתגלות האהבה שבדעת, מה זאת אומרת? שהוא אוהב את הבריאה כפי ... לפני שהוא נולד, הוא לא יכול לשנוא אותו, כי זה הוא עצמו. עכשיו אם אתה מבין את כל הדברים האלו, אתה מגיע לאהבה שבדעת, אתה אוהב את העולם כמו שאלוהים אוהב אותו, כי הוא בתוכו בכלל, זה מה שרבי נחמן אמר, מי שיש לו לב לא שייך אצלו מקום, כי הוא מקומו. פעם מישהו בא לרבי נחמן ואמר לו פה המקום לא טוב לי, אז רבי נחמן אמר לו, אם היה לך לב לא היתה לך בעיה של מקום, כי מי שהלב שלו נקי, אז הוא חווה שהעולם בכלל בתוכו, כי אם אני אלוהים, אז העולם ...