סיבתיות סיבה ותוצאה - למה דברים קורים? ... שלנו תהיה לא אקראית, אלא שיהיה איזה מנגנון
סיבתי שיפעיל אותה. והרעיון הוא, כי ... ברמת הפוטנציאל של המציאות, יש גם אפשרות של
סיבתיות וגם אפשרות של אקראיות. וגם אם נאמר שהכל
סיבתי או אקראי תמיד, הרי שברמת הפוטנציאל של המציאות, יש גם
סיבתיות וגם אקראיות. והשאלה הנשאלת היא, מה יצר את
הסיבתיות ואת האקראיות? והאם הנפרדות של
הסיבתיות והאקראיות, האם היא עצמה
סיבתית או אקראית? ואולי בכלל גם הנפרדות הזאת של
הסיבתיות והאקראיות, אולי גם היא שקר? ואולי בכלל אין דבר כזה
סיבתיות ואקראיות? ואולי זאת בכלל תופעה אחת בלבד, שפעם אחת היא נראית לאדם
כסיבתית ופעם אחת כאקראית? ואם נאמר שהכל אקראי תמיד, אז מה יצר את האפשרות של
סיבתיות? כי האקראיות היא הפך
הסיבתיות. והאקראיות לא יכולה להוות את
הסיבתיות, משום שהיא מנוגדת לה ונפרדת ממנה. כך שאם הכל אקראי, אז מה מהווה את האפשרות של
הסיבתיות. כי יש לזכור, שאם אין
סיבתיות בכלל, גם לא ברמת האפשרות, הרי ... שלו כאקראיות, רק משום שיש גם אפשרות של
סיבתיות. ואם מצד האמת אין אפילו לא אפשרות של
סיבתיות, אז ממילא אין שום משמעות לאמירה ... כי אין דבר כזה אקראיות. ואם אין דבר כזה
סיבתיות ואקראיות, אז מה כן יש? וכיוב להפך, שאם נאמר שהכל
סיבתי, אז מה יצר את האפשרות של האקראיות. ואם אין אקראיות גם לא כאופציה, אז אין גם
סיבתיות. ומי שיתבונן עוד לעומק על
הסיבתיות והאקראיות, יראה שבאמת, זאת לא יותר מאשר אחיזת עיניים בלבד. כי
סיבתיות בשלמות ואקראיות בשלמות, הן ישות ... אלא זו רק אשליה בלבד. כי מה שנראה לאדם
כסיבתיות, זו טעות. כי כאשר האדם חושב ... הוא הסיבה של אירוע אחר, האדם אומר שיש כאן
סיבתיות. אבל יש לשאול, מהי הסיבה
שהסיבתיות היא כך ולא אחרת? זא גם אם נניח ... ואם יש סיבה לכל דבר באמת בשלמות, דהיינו,
סיבתיות אמיתית, אז זה אומר שכל דבר באשר ... קשר לשום אירוע ודבר אחר, שזאת ורק זאת היא
סיבתיות אמיתית בשלמות, שלכל דבר, יש סיבה ... הרי שתמיד צריך לשאול, מה הסיבה שיש את
הסיבתיות הזאת עצמה? ומדוע התוצאה לא מושגת ...