... כן, כי אין מצוי ראשון, אלא
הנפרדות היא הייתה הווה ותהיה תמיד לנצח נצחים. והשאלה מי יצר את העולם וכולי, היא שאלה טיפשית. כי יש אין סוף מקום וזמן, ... שהקיום הראשון, הוא של
הנפרדות בלבד. שזה כמובן נכון מבחינה מסוימת, אך זו לא כל האמת, משום שיש גם את האחדות של המציאות. (ובשורש, האחדות
והנפרדות הם אחד ממש, ולכן גם
הנפרדות היא המצוי הראשון). כי השאלה האמיתית, היא לא מה היה לפני הזמן ומי יצר את הזמן, ומה יש בסוף המקום ומי יצר את ... כתבנו שהאחדות היא מהווה את
הנפרדות (הזמן והמקום), אלא כתבנו שהיא ההוויה שלה. כי מהווה את, זה בעצם לייחס לה תודעה וכיוב. והמינימום ההכרחי שאפשר ... הוא שהאחדות, היא ההוויה של
הנפרדות. והאחדות הזאת, היא אין והעדר מוחלט ממש. כי בלי שום זמן ושום מקום, זה העדר מוחלט. ונזכיר ונאמר, כי לא מדובר כאן ... בצמצומים שונים בעולם של
הנפרדות. כי כאשר יש לאדם איזה ספק לגבי איזה דבר, ואיזה רצון לגבי איזה דבר, והאדם מבין שזה לא משנה ושאין הבדל בין הדבר ... שזאת התגלות של האחדות בתוך
הנפרדות, בלבוש של
נפרדות. כי בשורש, הכל אחד ממש, ללא הבדל זמן ומקום כלשהם. ולפני הזמן באמת, פירושו ההוויה שקודמת לצורה של הזמן. ומעל ... מקום כלל, אין שום מקום
לנפרדות , אפילו לא ברמת הפוטנציאל. וזה כמובן דבר שהוא נגד השכל. כי בשכל האנושי היש נפרד מהאין וההפכים נפרדים אחד מהשני. ... והנה אעפכ הוא ההוויה של כל
הנפרדות כולה ממש, ברגע הזה ובמקום הזה ממש. וזהו סוד הצמצום, שההוויה של היש, היא האין. וכל הצורות, מתהוות מהדבר שאין בו ... צורה כלל. וזהו נגד השכל,
הנפרדות שנובעת מתוך האחדות הפשוטה שאין בה שום פירוד כלל. וכאשר האדם מתבונן בדבר הזה, הוא מיד שואל את עצמו, איך זה יכול ... הם אחד. כי מצד אחד גם היש
והנפרדות קיימים, ואין שום דרך להעלים אותם. כי גם ההעדר של
הנפרדות (אחדות אין), גם הוא עצמו מוגדר כנפרד ממנה, ולכן תמיד יש
נפרדות (אחדות אין, זה בעצמו
נפרדות, מהנפרדות יש). וגם מצד שני, כל
הנפרדות כולה, היא גם אחדות אחת גדולה, שאין בה שום הפרדה בין היש לבין האין. ואחרי שמתאמת ומתברר אצל האדם העניין הזה, ... וגם מצד האין שכל, אין שום
נפרדות כלל, אלא הכל אחדות אחת. ...