... חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם
לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם ... במציאות הוא הביטוי של רצונו של אלוהים, אך בו זמנית אלוהים לא באמת בחר
לרצות את מה שהוא עושה. אמנם מה שקורה בעולם הוא ביטוי של רצונו של אלוהים, אבל הרצון עצמו לא היה נתון לבחירתו, כי לא היה לו רצון קודם. לכן, במובן זה, אלוהים הוא המהווה ... של אלוהים הופיע ללא בחירה, ולכן גם אלוהים לא באמת בחר לברוא את העולם או
לרצות משהו. אולם, ברמה הגבוהה יותר, אליעד מגדיר בחירה חופשית אמיתית כמצב שבו האדם והאלוהים נמצאים באחדות מוחלטת עם המציאות. במצב זה אין הבדל בין הרצון לבין מה שקיים, ... מגלים שהאדם אינו בוחר את הרצון שלו עצמו. כדי שיבצע פעולה מסוימת, עליו
לרצות אותה. הרצון הזה נובע מרצון פנימי יותר, וגם הרצון הפנימי יותר נובע מרצון פנימי עמוק עוד יותר, וכן הלאה. בסופו של דבר, לאדם אין שליטה על הרצון הראשון שלו, ולכן ... ברא את העולם או בחר לברוא אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה
לרצות לברוא את העולם. הרצון הזה נוצר מעצמו, כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא אותו. כך שגם ברצון הראשון של הבורא אין בחירה חופשית, משום שהוא נוצר ... ממנה, ואם הוא יצא ממנה בלי שהייתה בחירה קודמת, אין משמעות לכך שהאל בחר
לרצות. אז לאדם יש בחירה חופשית? הטענה היא שאם אפילו לאלוהים אין בחירה חופשית לרצון של עצמו, קל וחומר שלבן אדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם מרגיש שיש לו רצון ושיש לו ... חוויית מאבק בין הרצון למציאות. אך אין זו בחירה חופשית במובן הרגיל של
לרצות או לא
לרצות משהו, אלא ביטוי לכך שהרצון תואם את הקיים. כיצד מתבטא הדבר במעשה האלוהים? אומרים שאלוהים רוצה את כל מה שקורה, וכל מה שקורה הוא ביטוי של רצונו, אך מצד שני הוא לא בוחר
לרצות. הרצון הראשון לא נברא מתוך רצון קודם, ולפיכך אין לאלוהים בחירה חופשית ברמה הראשונית. יחד עם זאת, כאשר הרצון קיים והמציאות מתקיימת בהתאמה מלאה לרצון הזה, ניתן ... למעשה, אין לאף אחד בחירה חופשית במובן הרגיל. לאלוהים אין בחירה חופשית
לרצות את מה שהוא רוצה, כי הרצון נוצר מעצמו כשהוא עוד היה במצב של אחדות ללא הפרדה. לאדם גם אין בחירה חופשית לגבי מה
לרצות , כי הרצונות שלו נולדים בשרשרת של סיבות שלא הוא בחר בהן. עם זאת, במובן העמוק, הבחירה החופשית מתבטאת בשלמות הרצון והמציאות: כאשר הרצון תואם במלואו את מה שקורה, ... הוא לא בוחר את הרצון של עצמו, בסופו של דבר כשי שהוא יעשה משהו, הוא צריך
לרצות אותו. ומה גורם לאדם
לרצות את הדבר הזה ולא דבר אחר? רצון פנימי יותר! אבל מה יוצר את הרצון הפנימי יותר? רצון פנימי עוד יותר! אבל מי בוחר את הרצון הראשון? האדם לא בוחר את הרצון הראשון שלו, ... אחד, גם לאלוהים אין בחירה חופשית כלל וכלל, גם אלוהים לא בחר לבחור או
לרצות, כי הוא לא רצה. מאחדות מוחלטת, לנפרדות. ויש לזכור שהנפרדות הראשונה היא לא יצירת העולם, אלא יצירת הרצון. עכשיו נסביר למה כן יש לו בחירה חופשית אפילו יותר גדולה, ... הוא לא בוחר את הרצון של עצמו, בסופו של דבר כשי שהוא יעשה משהו, הוא צריך
לרצות אותו. ומה גורם לאדם
לרצות את הדבר הזה ולא דבר אחר? רצון פנימי יותר! אבל מה יוצר את הרצון הפנימי יותר? רצון פנימי עוד יותר! אבל מי בוחר את הרצון הראשון? האדם לא בוחר את הרצון הראשון שלו, ... אחד, גם לאלוהים אין בחירה חופשית כלל וכלל, גם אלוהים לא בחר לבחור או
לרצות, כי הוא לא רצה. מאחדות מוחלטת, לנפרדות. ויש לזכור שהנפרדות הראשונה היא לא יצירת העולם, אלא יצירת הרצון. עכשיו נסביר למה כן יש לו בחירה חופשית אפילו יותר גדולה, ...