... הנתינה יוצרת אצל האדם תחושה של שלמות ושל יתרון. והקבלה יוצרת אצל האדם תחושה של חוסר שלמות ושל חיסרון. וזה בעצם אומר, שאם ברצונך לגרום למישהו לבקש ממך עזרה כדי שתוכל
לעזור לו, לשם כך עליך להפוך את הרצון לקבל, לרצון לתת. דהיינו, עליך לגרום למציאות להיראות בצורה כזאת, שבה, הוא בעצם לא יראה כאילו הוא מבקש עזרה, אלא הוא יראה כאילו הוא מציע ... אליו, ועל ידי זה שאתה יוצר את הרושם, שהוא יעשה לך טובה גדולה, אם הוא יבקש ממך עזרה. ואת זה אתה עושה לדוגמה, על ידי זה שאתה אומר לאותו אדם, לדוגמה: אני אשמח מאוד
לעזור לך אני מאוד רוצה לסייע לך ( + המרת המילה
לעזור במילה לסייע) אני מאוד אשמח אם אוכל להסביר לך על המוצרים שלנו אני מאוד אשמח שתאפשר לי להראות לך את המבחר של המוצרים שלנו אני אשמח מאוד אם תסכים שאני אשתתף איתך בביצוע ה... וכיוב דוגמאות שונות של משפטים, שבעצם הם משדרים לתת המודע של השומע, שיש לו כוח, ושזה אתה זקוק לו ולא הוא זקוק לך. ושהוא עושה לך טובה, אם הוא יאפשר לך
לעזור לו. ושאתה מאוד רוצה לעשות את אותו הדבר, שאתה רוצה לעשות עבורו. ושאם הוא רק יסכים שתעשה את אותו הדבר, בכך בעצם הוא החזק והגיבור, יעשה אותך למאושר. והרעיון הוא, שבעצם ... של האדם, וממירים אותו לחוויית נתינה ולרצון לתת. דהיינו, באפשרותך להציג את הדברים בצורה כזו, שתגרום לאדם להרגיש, שהוא בעצם עוזר לך ועושה לך טובה, אם הוא יאפשר לך
לעזור לו ואם הוא יסכים וירשה לך, להסביר לו את מה שאתה רוצה להסביר לו וכיוב. ועל ידי זה שאתה ממיר את החוויה של האדם, מחוויה של בקשת עזרה, לחוויה של הצעת עזרה. דהיינו, שהוא מציע
לעזור לך, ושהוא עוזר לך בכך שהוא מאפשר לך
לעזור לו. על ידי זה יש לאדם יותר אינטרס לבקש ממך את אותה העזרה והסיוע. ועוד אחדד, כי רצוי גם להמיר את המילה עזרה, בתיאור של הפעולה בפועל של אותה העזרה. זא שאם לדוגמה מדובר (מתחום חינוך ילדים) על ילד שברצונך
לעזור לו לעשות שיעורי בית
ולעזור לו ללמוד למבחן. אז בעצם העזרה היא, בכך שאתה עושה איתו שיעורי בית ולומד איתו למבחן. ואז במקום לומר לילד אני אשמח שתבקש ממני
לעזור לך בשעורי בית, במקום זה יש לומר אני אשמח שתאפשר לי לעשות איתך את שעורי הבית ביחד. דהיינו, מסירים מהמשפט המקורי את המילה בקשה (תבקש) ואת המילה עזרה
(לעזור), ובמקומם מדברים על הפעולה עצמה. דהיינו, שאתה מציג את הדברים, כאילו אתה עצמך רוצה שהדבר עצמו יקרה, בלי להזכיר את זה, שמדובר כאן על בקשת עזרה. ואסביר יותר: המשפט שאומר אני אשמח שתבקש ממני
לעזור לך בשעורי בית, מצד אחד אומנם הוא מציג את הדברים בצורה כזו שאומרת, שאם הילד יבקש עזרה בשעורי הבית, הרי שבכך בעצם הוא נמצא בחוויה של נתינה כלפי ההורה שלו, שאמר שהוא מאוד רוצה ומאוד שמח
לעזור לילד בשעורי הבית. אבל מצד שני, עדיין הדברים מוצגים בצורה כזו, שאתה מאוד תשמח, כאשר האדם השני יבקש ממך עזרה יבקש שתעזור לו. דהיינו, מהצד של השומע, אומנם הוא מבין שהוא ... במקום זה רצוי להציג את הדברים בצורה כזו שישתמע, שהוא נותן מרשה מאפשר לך לעשות בפועל את הדבר שבעצם הוא היה צריך לבקש ממך כעזרה. דהיינו, במקום לומר ללקוח אני אשמח
לעזור לך לבחור את המוצר הטוב ביותר עבורך, במקום זה רצוי לומר ללקוח אני אשמח להסביר לך על המוצרים שלנו, כדי שתוכל ליהנות מהמוצר הטוב ביותר עבורך. או לדוגמה אני אשמח אם תאפשר ... אתה רוצה שהוא יבקש ממך לעשות. ועוד דוגמה: אדם מבוגר שמתבייש לבקש ממך עזרה להרים עבורו את סלי הקניות שלו וכיוב. באפשרות להציג את הדברים בצורה של אני אשמח שתבקש ממני
לעזור לך להרים את סלי הקניות. ואפשר לומר בצורה יותר עדינה, אני אשמח SSשתבקש ממניSSS
לעזור לך להרים את סלי הקניות כאשר יש השמטה של שתבקש ממני. ואפשר לומר בצורה עוד יותר עדינה אני אשמח SSשתבקש ממני
לעזור לךSSS להרים את סלי הקניות, עם השמטה גם של
לעזור לך. ואם רוצים להיות עוד יותר מתוחכמים ולעשות את הדברים בצורה עוד יותר מקצועית, אז צריך בעצם להציג את ביצוע הפעולה של העזרה, כביצוע של פעולה שהיא לא קשורה לאדם שאתה עוזר לו. לדוגמה: אדם מבוגר שאתה רוצה
לעזור לו לסדר את החדר שלו, והוא מתבייש לבקש עזרה למרות שקשה לו וכיוב. אז כפי שאמרתי, אפשר לומר לו אשמח לסדר את החדר שלך או אשמח שתרשה לי לסדר את החדר שלך. אבל הניסוח הזה, ... יש את הניסוח הסלים האלו, שיוצר סוג של ריחוק רגשי בין השומע, לבין הסלים שלו. ואז הוא מרגיש, שזה כבר לא שאתה מרים את הסלים שלו, אלא אתה סתם מרים סלים כלשהם. או לדוגמה
לעזור לילד בשעורי בית, לא בצורה של אני אשמח שנעשה ביחד את שעורי הבית SSשלךSSS, אלא בצורה של אני אשמח שנלמד ביחד את מה שכתוב בספר ההיסטוריה וכיוב. זא שיוצרים סוג של ניתוק ... הראשון הוא, שבאופן כללי, צריך להמיר את תחושת הקבלה של האדם שאותו אתה רוצה להפעיל, בתחושה של נתינה. שהוא ירגיש שהוא נותן לך ושהוא בעל כוח כאשר הוא מבקש ממך מרשה לך
לעזור לו. והעיקרון השני הוא, להשמיט כל זכר של תחושה עזרה ושל בקשת עזרה, מהאקט שבו אתה עוזר לו. שזה בעצם מוביל גם אל העיקרון השלילי, שהוא לנטרל את תחושת ההזדהות הרגשית של ...