... נשמות, שחזור גלגולים, גלגולי נשמות אצל הדרוזים,
חיים אחרי המוות,
חיים לאחר המוות, נצחיות הנשמה, העולם הבא, גן עדן, גיהנום, יש
חיים אחרי המוות, אין
חיים אחרי המוות, משמעות
החיים האם יש
חיים אחרי המוות ומה המשמעות של גלגולי נשמות? אליעד כהן דן בשאלות נפוצות לגבי
חיים אחרי המוות, גלגולי נשמות, שחזור גלגולים, והקיום הנצחי של הנשמה. הוא מתחיל בדיון על השאלה מה המשמעות האמיתית של מושגים אלו ... בלבד, הוא מדגיש את הצורך להבין מדוע בכלל שאלה זו מטרידה אותנו ומה היא משרתת בתוכנו. לדברי אליעד, אנשים רבים מתעניינים בגלגולי נשמות כי הם חושבים שאולי המידע על
חיים קודמים או
חיים אחרי המוות יכול לעזור להם למלא חסרונות או לפתור בעיות שיש להם
בחיים הנוכחיים. הוא מביא כדוגמה מצב שבו ילד בן חמש מספר להורים שלו סיפור על
חיים קודמים, בו הוא היה חייל,
חי במקום מסוים, והיתה לו משפחה אחרת. הילד אפילו מסוגל להוביל את משפחתו החדשה למקום המדויק שבו
חי לכאורה בגלגול הקודם. דוגמה זו נועדה להמחיש את הטענה שיש אנשים הטוענים לזיכרונות מגלגולים קודמים. עם זאת, אליעד טוען שאפילו אם יתגלה שיש אמת מוחלטת בגלגול נשמות, אין בכך תועלת פרקטית של ממש
לחיים העכשוויים של האדם. הוא מסביר שגם אם יתגלה שיש
חיים לאחר המוות או שאין
חיים לאחר המוות, המידע הזה לא יוכל לפתור את הבעיה הבסיסית ביותר של האדם - הרצון שלו לחפש משמעות וחוסר השלמות שהוא מרגיש. האדם חושב שאם ידע בוודאות שיש
חיים לאחר המוות הוא ירגיש טוב יותר, אך לטענתו של אליעד ההיפך הוא הנכון. דווקא הוודאות שיש המשכיות לנצח עלולה לגרום תחושה קשה יותר של חוסר משמעות, מאחר שאם
החיים נמשכים לנצח, הרי שאין להם באמת תכלית מוגדרת. האם גלגולי נשמות יכולים לפתור חסרונות
בחיים? אליעד כהן מתייחס ישירות לאמונה בשחזור גלגולים וטוען שהיא אינה יכולה למלא את החסרונות האמיתיים שהאדם מרגיש בחייו. הוא מסביר שכאשר אדם משחזר גלגולים קודמים, הוא לא באמת צובר ניסיון מעשי שיועיל לו
בחיים הנוכחיים. אליעד מבהיר זאת על ידי דוגמה פשוטה: כפי שאדם אינו יכול לזכור באופן ברור ומדויק מה קרה לו לפני שהלך לישון, כך גם אין באמת ... הוא שואל למה אדם שמתעניין בגלגולי נשמות לא ינסה דברים מעשיים יותר כמו תפירת בגדים או ייצור שעונים, דברים שעשויים לתת תועלת ישירה ומיידית יותר לחייו, לעומת מידע על
חיים קודמים שאין לו תועלת ממשית ומוחשית
לחיים העכשוויים. הוא טוען שההתעסקות בשאלות של
חיים אחרי המוות או גלגולים היא לעיתים קרובות ניסיון לברוח מההתמודדות עם החסרונות האמיתיים והבעיות האמיתיות שהאדם חווה עכשיו. ... זה אין אפשרות אמיתית של מוות, כי המציאות לעולם אינה חדלה מלהתקיים. הנקודה שהוא מדגיש היא שההגדרה העצמית שהאדם נותן לעצמו היא שקובעת איך הוא יחווה את מושג המוות
והחיים. כאשר האדם מזהה את עצמו עם דבר זמני כמו הגוף, הוא מרגיש פחד מהמוות. אך אם האדם מבין את עצמו כמשהו נצחי יותר (כמו חומר או כמו המציאות עצמה), הרי שאין שום אפשרות של מוות אמיתי. האם הבעיה האנושית היא תמידית ללא קשר לגלגולים? אליעד כהן מדגיש שהבעיה המרכזית של האדם אינה תלויה בשאלה האם יש
חיים לאחר המוות או לא. לדבריו, הבעיה האמיתית נובעת מכך שהאדם תמיד רואה חיסרון במציאות, כלומר, הוא תמיד חושב שמשהו יכול להיות טוב יותר. בין אם
החיים ממשיכים לאחר המוות ובין אם לא, כל עוד האדם לא מקבל את המציאות באופן מושלם כפי שהיא, הוא ירגיש תמיד תחושת חיסרון ובעיה. הוא מציין שלא משנה איך נפרש את המציאות - עם
חיים נצחיים או סופיים - תמיד יהיה חיסרון כלשהו. לכן, לדבריו, הפתרון האמיתי אינו לחפש תשובה בשאלות של העולם הבא, גן ... גיהנום, או גלגולי נשמות, אלא לנסות להבין כיצד אפשר לקבל את המציאות הנוכחית באופן מושלם, ללא תחושת חיסרון. לסיכום, לפי אליעד כהן, לא משנה אם קיימים גלגולי נשמות או
חיים לאחר המוות, מה שמשנה באמת זה היחס של האדם ל