... אליעד כהן מביא דוגמה ברורה של אדם שרצה להיות דוקטור למתמטיקה. הוא התחיל ללמוד באוניברסיטה, וכבר מההתחלה רצה להגיע ישירות לתואר דוקטור, בלי לעבור את השלבים המקדימים. אותו אדם לקח את כל
החומר של כל שנות הלימודים, החזיק אותו אצלו בבית, ואפילו השיג מראש את הבחינות משנים קודמות. הוא חשב שאם כל
החומר יהיה בידיו, הוא יוכל ללמוד הכל בבת אחת ולהגיע ישר לסוף. אך אותו אדם לא הצליח להתקדם כראוי משום שלא הקפיד ללמוד את הדברים בצורה הדרגתית. כשהתחיל ללמוד, הוא התייאש מהר מאוד מהתהליך הארוך והחליט לקפוץ ישירות
לחומר המתקדם של תואר הדוקטור. הוא הצליח לפתור חלק מהשאלות בצורה אקראית, אך מהר מאוד גילה שאינו מבין לעומק את
החומר המורכב יותר. התוצאה הייתה שהוא לא הצליח להתמודד עם הבחינות ברמה הגבוהה, כי הוא דילג על הבסיס ההכרחי. מה הבעיה עם קיצור תהליכים בתהליך הלמידה? הבעיה המרכזית הייתה שאותו אדם ניסה לקצר תהליכים. הוא חשב שיוכל לוותר על השלבים הראשונים והבסיסיים וללמוד ישר את
החומר המתקדם יותר. אבל הבעיה היא לא רק
בחומר המתקדם, אלא בכך
שהחומרים הבסיסיים הם היסוד לכל מה שיבוא אחר כך. אליעד מדגיש שהבעיה אינה זמן, אלא הסדר שבו הדברים צריכים להילמד. כשמדלגים על שלבים בסיסיים, ...