... הכל או כלום, להמר על הכל, ללכת עד הסוף, ההתמודדות האחרונה, השאלה האחרונה, להיות מרוצה בשלמות מהמציאות, שביעות רצון מלאה מהמציאות, להיות דבר
והיפוכו למה האדם לא מצליח להיות מרוצה ב - 100% מהמציאות? אליעד מסביר שהסיבה שאדם לא יכול להיות מרוצה באופן מוחלט ... המנוגדות הללו בו זמנית. זהו הקונפליקט הבסיסי של האדם מול המציאות, הקונפליקט העמוק ביותר שאדם יכול להתמודד איתו. מה זה אומר להיות דבר
והיפוכו בו זמנית? אליעד מחדד את הנקודה, שמה שמגביל את האדם באמת הוא חוסר היכולת שלו לחשוב ולחוות שני הפכים בו זמנית. האדם תמיד נמצא או במחשבה אחת או
בהיפוך שלה, אבל אף פעם לא בשניהם. למשל, אם שואלים מישהו האם יש כיסא בחדר, הוא יכול מיד לומר שאין הבדל בין ... בין כיסא לפיל, מצד שני יש הבדל מוחלט, כי כרגע יש כאן רק כסא ולא פיל. זאת אומרת, לא רק להפוך, אלא להצליח להחזיק בו זמנית את שני הקצוות - גם את
ההיפוך וגם את המחשבה המקורית. אדם שנמצא רק בצד
ההיפוך נקרא באחדות שיקרית, כי הוא מתעלם מקיומה של המציאות היום - יומית. מצד שני, אדם שנמצא רק בצד הרגיל נקרא ... אף צד, אלא להחזיק בשתי המחשבות המנוגדות באופן מלא בו זמנית - גם שהכל אפשרי וגם שיש דברים מחויבים וספציפיים מאוד. כיצד ניתן להתאמן בלחשוב דבר
והיפוכו בו זמנית? אליעד נותן דוגמה פרקטית. למשל, בשיחה עם אדם אחר, מצד אחד להקשיב ולהזדהות איתו, לתת לו לדבר ולזרום עם המחשבה שלו, ובו זמנית בתוכך, בראשך, לראות את
ההיפוך של כל משפט שהוא אומר. זה אימון פנימי שבו האדם מתרגל להיות בשני מצבים מנוגדים בעת ובעונה אחת. כך אפשר לתחזק את שתי המחשבות - גם המחשבה המקורית וגם את
ההיפוך - ולהיות מסוגל להזדהות ולשוחח עם האחרים בצורה טבעית, מבלי לאבד את העומק של ההבנה ששום דבר אינו מוחלט. למה האדם לא מצליח לחשוב על דבר
והיפוכו בו זמנית? אליעד מסביר שהסיבה שהאדם לא יכול להחזיק את שני ההפכים ביחד היא כי כל קיומו מבוסס על ההבדלה בין דבר
להיפוכו. האדם בטוח שיש הבדל בין יש לאין, ולכן הוא לא מסוגל להחזיק בראשו גם את היש וגם את האין ביחד. למשל, האדם ... זו מגבלה תודעתית בסיסית שעל האדם לחקור. כדי לפצח את זה, אליעד מציע שהאדם קודם כל יגדיר את המטרה הזאת כמטרה המרכזית של חייו - המטרה לחשוב דבר
והיפוכו בבת אחת, להיות גם שלם וגם נפרד, גם אחדות מוחלטת וגם נפרדות מוחלטת בו זמנית. המטרה הזאת נראית בלתי אפשרית, אבל דווקא ההגדרה שלה תוביל את האדם לחשוף את המחסום האמיתי שלו, שהיא האמונה הכי חזקה שלו - ההנחה שקיים הבדל בין דבר
להיפוכו. איך הופכים את המחשבה שהיא בלתי אפשרית? הצעד הראשון הוא להודות שאתה בטוח במאה אחוז שזה בלתי אפשרי. רק ... לפיצוח האחדות האמיתית. אליעד מבהיר שאי אפשר להגיע למסקנה, כי להגיע למסקנה זה עדיין להישאר בצד אחד. צריך להיות במקום לא מוגדר, שבו האדם לא נמצא
בהיפוך או בהוספה, אלא מחוץ להבדלות בין דבר
להיפוכו. למה להציב את הרף הכי גבוה של שביעות רצון מלאה? אליעד מציע להגדיר כמטרה עליונה להיות מרוצה במאה אחוז בכל ... והסבל שבתוכו. ככל שהמטרה תהיה יותר מוחלטת, כך ההתבוננות תהיה עמוקה יותר, ותהיה לו הזדמנות להטיל ספק באמונה הכי חזקה שיש לו - ההבדלה בין דבר
להיפוכו. ההיגיון הוא שאם האדם יצליח לפצח את המטרה הכי בלתי אפשרית - להיות מרוצה ב - 100% מהזמן, הוא יוכל לפצח כל מגבלה אחרת שיש לו בחיים, כי כל המגבלות נובעות מאותה מגבלה יסודית זו. לסיכום, אליעד מציע לאדם להציב לעצמו את האתגר של להיות דבר
והיפוכו באופן מוחלט, לחשוב את שני ההפכים ביחד ולחוות אותם בו זמנית, וכך להגיע לשביעות רצון מלאה בכל רגע נתון מהמציאות. איך לחשוב על דבר
והיפוכו? איך להיות מרוצה במאה אחוז מהזמן? האם אפשר להיות גם וגם בו זמנית? מהי אחדות אמיתית? האם הכל אפשרי באמת? ... מהו שורש הנפרדות? אליעד: יש כאן אדם שהאגו שלו עומד למות, נניח. מה שקורה אצלו זה שהוא נמצא בחוויית נפרדות מאוד גדולה, הפוקוס שלו זה בנושא של
היפוכים. כל דבר שאומרים לו, בכל נושא, הוא מנסה לראות למה זה לא נכון. זה נחמד וטוב ויפה, אבל יש פרוייקט יותר ... הפוך. אתה כרגע מושך את החיים לצד מסויים. לצד שאומר ששום דבר לא מחויב אלא אפשרי. אני מבין אותך ולכן יכול לשוחח איתך. אתה במגמה שאתה מחפש את
ההיפוך וטוב שכך, אך לא רק טוב שכך, ואני אסביר לך למה. בעיקרון הגישה שלך באה על חשבון חיי העולם הזה. חיי העולם ... זמנית. מה זה אומר פרקטית? כאשר מישהו מדבר איתך, גם תנסה להפוך וגם תנסה להזדהות. למשל כשאני מדבר איתך, גם תתן לי לדבר תקשיב לי וגם בראש תעשה את
ההיפוכים. תנסה להציב רף יותר גבוה שאומר להיות גם וגם. גם ברמה הרגשית וגם ברמה השיכלית, גם להצליח להזדהות עם זה שאין הבדל וגם להצליח להזדהות עם זה שיש הבדל. מה זה אומר פרקטית? היא למשל משוחחת איתך, בראש איך שהיא מדברת אתה רואה את הדבר
והיפוכו, אבל גם יכול להזדהות ולשוחח איתה. למשל האם יש פה כסא? מיד תהפוך את זה ותגיד אין הבדל בין הכסא לפיל, אבל ... יש רק כסא ואין פיל. אתה צריך להתחיל לתחזק את שתי המחשבות, גם שאין הבדל בין הכסא לפיל, וגם שיש פה רק כסא. עד היום הגדרת שהמטרה שלך זה למצוא מה
ההיפוך. עכשיו תתחיל להגדיר, מה הדבר שאתה לא יכול לעשות? לחשוב על שני דברים בו זמנית, את זה עליך לרצות. איך ... קודם כל תגדיר את זה כמטרה. תחשוב, איך אני מצליח לחשוב על שני דברים בו זמנית. קודם כל תגדיר להיכן אתה רוצה להגיע. תגדיר שאתה רוצה להגיע לדבר
והיפוכו המוחלט. שזה גם להצליח להיות בחוויה של לא יודע כלום, וגם להיות בחוויה שאתה יודע שאת זה אתה רוצה ואת זה ... וגם בו זמנית להזדהות עם מחשבה ספציפית? איך אתה יכול לדעת מה אתה רוצה, ולדעת מה אתה לא רוצה בו זמנית. תשאל את עצמך, למה אתה לא יכול להיות דבר
והיפוכו בו זמנית? למה אתה לא שם? האם אני לא שם? והשאלה הזאת תוביל אותך לשורש של הנפרדות שבתוכך. שורש הנפרדות ... כמטרת על וכמטרה יחידה שלך, שאתה רוצה שזה יהיה גם וגם, ואז אתה תראה את הקונפליקט בכל דבר, תחווה את הצמצום יותר, ואז תראה את שורש הנפרדות. שהדבר
והיפוכו יכלול בתוכו את האחדות והנפרדות. גם אם זאת תהיה המטרה שלך, ותראה שאי אפשר, אז גם סיימת. תנסה להבין למה אתה לא מצליח, ולמה אתה לא מצליח לחשוב שזה כן משנה וגם לא משנה? כי אתה בטוח שיש הבדל בין דבר
להיפוכו, ואת זה תבדוק. וכשתצליח להפוך את זה, סיימת. אין לך מושג איך לעשות זאת, כי אתה בטוח שזה בלתי אפשרי, ואת זה עליך לחקור. אתה בטוח במאה אחוז שזה בלתי אפשרי, ולכן אין לך אפילו אופציה לרצות את זה. אתה מצליח לראות שעל כל דבר, אתה יכול לחשוב על
ההיפוך שלו, אתה מצליח להגיע לאחד של השווה, אבל עליך להציב רף יותר גבוה וזה בעצם התמודדות עם קונפליקט יותר ... קודם שיהיה לך ברור מה אתה רוצה, ואחר תשאל למה אני לא מצליח להיות מרוצה במאה אחוז? להיות מרוצה פירושו להיות שלם, להיות שלם פירושו להיות דבר
והיפוכו. וכשתשאל למה אתה לא יכול להיות מרוצה במאה אחוז, זה יוביל אותך למחסום הכי גדול שלך, אתה תבין מה עוצר ... ממני לעשות את הדבר שאני בטוח שאני לא יכול לעשות אותו. וכאן תטיל ספק, את זה תהפוך. תנסה למצוא בראש, תנסה להבין, מה הדבר שמונע ממני לחשוב על דבר
והיפוכו, מה הדבר שמונע ממני להיות מרוצה במאה אחוז מהזמן? אתה לא יכול לחשוב על דבר
והיפוכו כי אתה הקונטרס של הדבר ו